Full version: Så råd och tips
Lady Hamilton
Omvandlingstabell mellan Farenheit och Celsius
40 = 5
45 = 7
50 = 10
55 = 13
60 = 16
65 = 18
70 = 21
75 = 24
80 = 27
85 = 29

Ett tips när det gäller frö sådd

* Så glest ordentligt glest! Plantor som trängs får ingen bra start.
*Vattna som att varje liter kostade en förmögenhet. Frön och småplantor tål inte att stå genomblöta
*Småplantor som börjat växa ska stå svalt -det är viktigt.
kerstin z5-6
Stora hårdskaliga frö kan blötläggas som luktärtsfrö , men även filas med sandpapper för att de ska gro snabbare -ex på hårdskaliga frö är vissa Penstemoner , Stäppkål mfl
Lady Hamilton
Små små fröer de som mest liknar damm, kan var näst intill omöjligt att portionera ut över en såbädd utan att "allt" hamnar på samma ställe. Man kan fylla lite fin fågelsand (eller liknande) i ett saltkar och blanda i fröna. Sedan sår man ut hela innehållet över jordytan och fröna hamnar då lättare mera utspridda.
kerstin z5-6
Små frö som såbeskrivningen på engelska säger : scarify seed
kan penetreras med en nål ytterst i skalet för att de lättare ska ta upp vatten o därmed gro

Sol less mix = vanlig såjord

Half hardy perennial -menas ofta -nåt som dör i norr när du vänder ryggen åt det , men är härdigt på engelska sydkusten

Ska små frö sandpappras -går det inte med vanlig nagelfil -Lägg fröna på sandpapper , vik papperet dubbelt gnugga försiktigt
Gåsis
Är det något du riktigt gärna vill ha, men som lär vara svårt....prova laugh.gif Och prova igen. Jag lyckades med svåra fröer för jag visste inte dom var svåra men misslyckades styggeligen med tagetes biggrin.gif

Vet du inte om fröerna gror varm eller kallt, ställ ut. Täck alla utesådder med duk, annars blir anemonopsisen björk...

/Åsa
Piccante
Jag petade ner frön av Zamia furfuracea härom dagen och läser nu på påsen att det står grotid 1-6 månader ohmy.gif .
Jag vet inte om jag har så mkt tålamod, eller rättare sagt jag är rädd att jag ska glömma bort dem totalt om de ska stå i 6 månader. Någon som har prövat att så dom? tar det alltid så lång tid? kan man snabba på dem lite?
kerstin z5-6
Har inte prövat , men är det stora frö men lång grotid är krukväxtkrukor ett bra tips
Natures wisdom
Så frön av samma sort i olika odlingsmedium och i både drivhus, i fönster med glaspack över osv. Då lär man sig vad som är bra till slut smile.gif

Ett mer generellt tips är att ha ett lager vanlig blomjord i botten på såkrukorna. Då får plantorna gro och etablera sig i ett näringsfattigt substrat (används väl för att de inte ska bli stressade, dvs. direkt näringtillförsel är ingen bra start för nyfödda plantor?) för att senare pressa ned rötterna i det gottiga mer näringsrika substratet.

Lek och testa så mycket som möjligt. Gröna fingrar är ren känsla tror jag, något man får av erfarenhet. Men man kommer såklart väldigt långt på att sita och läsa på forum också smile.gif
Lady Hamilton
Det är viktigt med bra så-jord.
När den lilla plantan plötsligt tappar balansen och dör beror det oftast på att rothalsen har angripits av svampsjukdom, sorgmygg eller vatten flugor. För att minimera risken skall man använda så-jord av bra kvalite eller sterilisera jorden. Man kan även använda sig av Nematoder som "äter" upp blomfluge-larverna.

Sterilisera jord
Lägg jord i en ex. långpanna och värm till över 80* i en halvtimme. Täck gärna pannan med aluminiumfolie så hjälper ångan till med värmespridningen. Därefter borde din jord vara fri från sjukdoms-alstrande småkryp som kan skada dina frö växter. (går även att göra i micron)

NEMAblom
Är små nematoder som söker upp sorgmyggans och vattenflugans larveroch förintar dem. Och det är ett naturligt bekämpningsmedel som ej angriper växter eller djur och är ofarligt för människor.
Brukar finnas att köpa på olika blomster butiker, kan även beställas på postorder
(men dock inte under den årstid när det är minusgrader ute. Nematoder dör om de utsätts för frostgrader)
kerstin z5-6
Det är viktigt med utskolning -en och en -sådderna kan bredsås , men inget ökar tillväxt , knubbighet och framtida styrka som just utskolning smile.gif
Gäller både anueller och perenner

Genvägar finns , men ger inte lika bra resultat

När du skolar ut tag i hjärtbladet om det är kvar -det kommer ändå att gulna och lossna snart -undvik att strypa växten genom att greppa runt stjälken smile.gif

Frö som gror i naturen efter skogsbrand kan fås att gro med hjälp av aska utblandad med vatten.
Gösfeskarn
När man steriliserar såjorden i ugnen så kan man köra in en jansson
för att spara energi.
He He....
Sailor Pluto
CITAT (Gösfeskarn @ 29-01-2007, 09:14)
När man steriliserar såjorden i ugnen så kan man köra in en jansson
för att spara energi.
He He....

laugh.gif
Det måste ju bli en hemsk doft....

Hade egentligen inga särskilda såtips att dela med mej av, blev bara så paff av Gösfeskarns inlägg.

Jo förresten, ett kan ge: ställ era frösådder där busiga katter inte kan gräva i dom tongue.gif .
Lady Hamilton
Om du sått för tätt och måste gallra
Små plantor som visar hjärtblad brukar ha en större rotmassa än man tror. Om man sått för tätt och vill gallra, är det bättre att klippa av de som inte får plats, i stället för att dra upp dem och störa rotsystemet hos dem som skall vara kvar och växa sig stora och fina. Överhuvudtaget måste man handskas varsamt med små plantor, de är mycket ömtåliga
Lady Hamilton
Liten ordlista
Bed - rabatt
blend - blandning
bolting - sikta
border - (kant-)rabatt
branch - gren
climber - klätterväxt
clining film - plastfolie (att täcka med)
(seed)compost - (så-)jord
container - planteringskärl
crop - skörda,gröda
cushion - kudde, kuddbildande
cut flower - snittblomma
damp - fuktig
dibber - planterings pinne
dormancy - sovande tillstånd
dwarf - dvärgväxt
edging - kantväxt
erect - upprätt växtsätt
evergreen - städsegrön
everlasting - eternell
flavour - smak,doft
fluid sowing - häll ut frön med vatten
foliage - bladverk
1 foot - 30,48cm
fragrant - doft
germinate - gro
heirloom variety - gammaldags sort
1 Inch - 2,54cm
invasive - sprider sig kraftigt
mildew - mjöldagg,bladmögel
moist - fukt
petal - kronblad
poisonous - giftig
prick out - 1:a omplantering
profusion - överflöd
propagator - sålåda med lock, elektriskt upp värmd sålåda
rare - ovanlig
rockery - stenparti
saturate - göra genomblöt
saw in situ - där plantan skall växa
scarification - skrubba med sandpapper
scent - doft
seedling - fröplanta
shelter - skydda
sieve - såll
soak - blötlägg
sow in situ - så på växtplatsen
spikes - taggar
stem - stjälk
stratification - köldbehandling
tamper - platta för att jämna såbädden
thin - glesa ut,gallra
toxic - giftig
trailing - slingerväxt
yield - avkasta

Om någon vill tillägga något eller komplettera så redigerar jag gärna mitt inlägg, gäller även ev.stavfel som jag själv inte sett smile.gif
Boxer
Vilken bra tråd! Skriv GÄRNA mer smile.gif wub.gif
kerstin z5-6
Oftast gäller samma förfarande för växter inom samma familj -tex gror alla typer av Kungsljus -både Verbascum chaxii album, nigrum ,phoenicum ,bombyciferum,osv -varmt
Om de har ett tilläggsnamn -V.phoenicum `violetta spelar ingen roll -såförfarandet blir detsamma

I stora släkten som Campanula -Klockor- kan vissa behöva kylas , medan andra inte behöver detta för att gro .

Oftast kan man alltså räkna ut hur en viss sort ska sås -även om man bara hittar såråd till en annan inom samma art
gunnelö
En sak som ingen skrivit om i den här tråden, antagligen för att det är så självklart för de flesta, är att föra anteckningar. Jag tar ändå upp det.

Det går inte att skriva för mycket! Och spara anteckningarna! Själv har jag förlagt mina anteckningar från förra året och oj, vad jag saknar dem. Ett almanacksblad där man skriver in sådatum, när sådder ska tas fram från köldperiod osv är en bra idé och värt några timmars jobb. Då slipper man tänka så mycket sedan. Sen är det ju inte så dumt att skriva ner erfarenheter, hur det gick. (Hel klart ett utvecklingsområde för mig!)

Gunnel Ö
fruberglund
CITAT (gunnelö @ 06-02-2007, 08:37)
En sak som ingen skrivit om i den här tråden, antagligen för att det är så självklart för de flesta, är att föra anteckningar. Jag tar ändå upp det.

Det går inte att skriva för mycket! Och spara anteckningarna! Själv har jag förlagt mina anteckningar från förra året och oj, vad jag saknar dem. Ett almanacksblad där man skriver in sådatum, när sådder ska tas fram från köldperiod osv är en bra idé och värt några timmars jobb. Då slipper man tänka så mycket sedan. Sen är det ju inte så dumt att skriva ner erfarenheter, hur det gick. (Hel klart ett utvecklingsområde för mig!)

Gunnel Ö

Jag ska göra det i år, jag har faktiskt börjat med de jag har ställt ut på kyla, när jag sådde dem och ställde ut osv.

Ett annat tips är att skriva upp en lista INNAN man börjar så, då ser man hur mycket/många sorter det blir så man inte tar sig vatten över huvudet laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Jag tror nämligen att jag kommer göra det i år annars, det är så mycket jag vill så i år så jag får nog bara ta några frön av varje om jag ska få plats, både ute och inne biggrin.gif
Gåsis
Tänk positivt att det nog gror fast du inte sår alla fröna i påsen. Den tanken kan bara inte slå rot hos mig, alltså står jag där med ungefär en miljon plantor som ska skolas om wacko.gif

Sen önskar jag ju fru Berglund att du kommit liiiite tidigare med ditt tips laugh.gif Jag som trodde jag hade ett fyrtiotal sorter har plötsligt 108 när jag börjar så och fylla i listan laugh.gif blink.gif

/Åsa
Elisabeth P
CITAT (Gåsis @ 06-02-2007, 11:40)
Tänk positivt att det nog gror fast du inte sår alla fröna i påsen. Den tanken kan bara inte slå rot hos mig, alltså står jag där med ungefär en miljon plantor som ska skolas om wacko.gif

Sen önskar jag ju fru Berglund att du kommit liiiite tidigare med ditt tips laugh.gif  Jag som trodde jag hade ett fyrtiotal sorter har plötsligt 108 när jag börjar så och fylla i listan laugh.gif  :blink:

/Åsa

Och detta INNAN du skolat om misstänker jag laugh.gif

Skönt att veta att man är i gott sällskap tongue.gif .
Ännu ett problem som jag får ta itu med senare är VAR jag ska plantera alltihopa. Men vackert blir det säkert wub.gif

Lisa
kerstin z5-6
Gräv rabatter på hösten -två tre tomma rabatter är guld värt på våren ...
haha .. ett råd jag aldrig lyckats med själv , en rabatt möjligtvis laugh.gif laugh.gif
Jonas70
CITAT (kerstin z5-6 @ 06-02-2007, 12:55)
haha .. ett råd jag aldrig lyckats med själv , en rabatt möjligtvis laugh.gif laugh.gif

Jepp, gräv rabatter på hösten så man slipper göra det på våren när man har fullt upp med uppdrivning av nya plantor. Själv så grävde jag ett rejält trädgårdland i höstas som nu bara står där och väntar på våren. Skönt och ha gjort det jobbet redan.
fruberglund
CITAT (Jonas70 @ 06-02-2007, 13:26)
CITAT (kerstin z5-6 @ 06-02-2007, 12:55)
haha .. ett råd jag aldrig lyckats med själv , en rabatt möjligtvis  :lol:  :lol:

Jepp, gräv rabatter på hösten så man slipper göra det på våren när man har fullt upp med uppdrivning av nya plantor. Själv så grävde jag ett rejält trädgårdland i höstas som nu bara står där och väntar på våren. Skönt och ha gjort det jobbet redan.

Jo men vi fick inte tomtköpet färdigt förrän nyss och då hade snön redan kommit biggrin.gif Ville inte börja gräva förrän vi visste med säkerhet att det var vår tomt smile.gif

Men nästa år då ni laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon