gentiana tex !
Gibbrelinsyra-GA-3 - What are Gibberelins?
Från Kirsti Walek, Gardens North:
You will have noticed that reference is often made to germination with gibberelins. The
original term "gibberelin" was coined by a Japanese chemist in 1926 after discovering that a certain disease in rice was caused by a specific Gibberelus fungus growing on the rice. It was later discovered that these natural fungi (often present in certain soils) are beneficial or even necessary for the germination of certain plants.
GA-3 is most normally used, but there are in fact, many different types: over 67 gibberelins have now been isolated. Sanguinaria canadensis (our native Bloodroot) appears to give the best results with GA-7, obviously present in woodland soil where it naturally grows. Germination of this seed by any other method has proved futile.
Some genera have germination dramatically stimulated by the use of GA-3 (Thalictrum, Viola, Aquilegia). However, this does not mean that germination is impossible without it. And to the ordinary gardener, obtaining maximum rates in a scientifically reproducible manner is rarely essential. In some cases, the use of GA-3 is detrimental or even fatal to seeds. Few plants absolutely require gibberelins to germinate.
Kort sammanfattning, fritt översatt
Vissa växtslags groningsprocent ökar dramatiskt med hjälp av Ga3, Thalictrum, Viola, Aquilegia är exempel.
Detta betyder inte att de inte gror , eller att det är omöjligt att få dem att gro utan.
För en del fröslag är ga 3 hämmande i stället för andra rentav dödliga för fröet (fa anueller )
Få plantor KRÄVER ga 3 för att gro#
Min kommentar:
Ga 3 kan förvaga plantorna om fröna behandlats med ämnet anges i litteraturen.
Jag har själv aldrig märkt detta.
Däremot har vissa frö -där jag i flera sådder haft noll i groningsprocent med olika metoder, antalet grodda frön ökat markant med användning av medlet
Detta betyder att ska man använda ga 3 ska man veta varför man gör det, och om det passar till just de frön man ska så
Hannelotte Kindlund som vet mycket om bla släktet Gentiana och sådd av densamma har sammanställt denna exelenta sida
Rosfrö kommer jag att testa själv Trillium kan vara ett annat , Opuntia med flera
Ga3 HK