Anki V
Det grodde!!!!!!! laugh.gif smile.gif

Thalictrum rochebrunianum Skuggviolruta, såddes 15/1 inne i ca 20C
Grodd 27/1 wub.gif

Trots att jag misstänker att jag gjorde aldeles "fel". unsure.gif

I stället för att lägga fröna i GA-3 lösningen så droppade jag lösningen över sådden. blink.gif blink.gif

/Anki
kerstin z5-6
Du gjorde aldeles rätt smile.gif KUL !
Får hem en laddning snart .. -rosfröna tjurar men nu ska de få en rejäl dos !
ewa zon 3
Vad kul Anki smile.gif
Väntar också på en laddning GA-3
Ni med erfarenhet av GA-3, finns det några säkra tjurskallar som man kan behandla redan från början? rolleyes.gif

/Ewa
kerstin z5-6
gentiana tex !

Gibbrelinsyra-GA-3 - What are Gibberelins?
Från Kirsti Walek, Gardens North:
You will have noticed that reference is often made to germination with gibberelins. The
original term "gibberelin" was coined by a Japanese chemist in 1926 after discovering that a certain disease in rice was caused by a specific Gibberelus fungus growing on the rice. It was later discovered that these natural fungi (often present in certain soils) are beneficial or even necessary for the germination of certain plants.

GA-3 is most normally used, but there are in fact, many different types: over 67 gibberelins have now been isolated. Sanguinaria canadensis (our native Bloodroot) appears to give the best results with GA-7, obviously present in woodland soil where it naturally grows. Germination of this seed by any other method has proved futile.

Some genera have germination dramatically stimulated by the use of GA-3 (Thalictrum, Viola, Aquilegia). However, this does not mean that germination is impossible without it. And to the ordinary gardener, obtaining maximum rates in a scientifically reproducible manner is rarely essential. In some cases, the use of GA-3 is detrimental or even fatal to seeds. Few plants absolutely require gibberelins to germinate.

Kort sammanfattning, fritt översatt

Vissa växtslags groningsprocent ökar dramatiskt med hjälp av Ga3, Thalictrum, Viola, Aquilegia är exempel.
Detta betyder inte att de inte gror , eller att det är omöjligt att få dem att gro utan.
För en del fröslag är ga 3 hämmande i stället för andra rentav dödliga för fröet (fa anueller )
Få plantor KRÄVER ga 3 för att gro#

Min kommentar:

Ga 3 kan förvaga plantorna om fröna behandlats med ämnet anges i litteraturen.
Jag har själv aldrig märkt detta.
Däremot har vissa frö -där jag i flera sådder haft noll i groningsprocent med olika metoder, antalet grodda frön ökat markant med användning av medlet
Detta betyder att ska man använda ga 3 ska man veta varför man gör det, och om det passar till just de frön man ska så

Hannelotte Kindlund som vet mycket om bla släktet Gentiana och sådd av densamma har sammanställt denna exelenta sida
Rosfrö kommer jag att testa själv Trillium kan vara ett annat , Opuntia med flera

Ga3 HK
ewa zon 3
Vad bra biggrin.gif Gentiana då i alla fall.
Tänkte prova på lite andra frösorter också, ½ GA-3 behandling och ½ på vanligt rekommenderat sätt.

/Ewa
Gåsis
CITAT (Anki V @ 28-01-2007, 18:51)
Det grodde!!!!!!! laugh.gif smile.gif

Thalictrum rochebrunianum Skuggviolruta, såddes 15/1 inne i ca 20C
Grodd 27/1 wub.gif

Trots att jag misstänker att jag gjorde aldeles "fel". unsure.gif

I stället för att lägga fröna i GA-3 lösningen så droppade jag lösningen över sådden. blink.gif blink.gif

/Anki

Jag får gratulera laugh.gif Mersmak kanske tongue.gif Nu är inget längre omöjligt laugh.gif

Mina thalictrum grodde jättefint förra året med GA-3, man blir brydd blink.gif

/Åsa
kerstin z5-6
Jo, men just Thalichtrum svarar bra på Ga 3 -jag har droppat det på många envisa sådder -därför att jag trott de skulle gro ändå .. o inte behandlat innan sådd
Anki V
Va skönt att det inte blev fel med GA-3. rolleyes.gif

I ivern, när jag fått fröna och pulvret så satte jag fart...... wacko.gif För mig kändes det så naturligt att GA-3 skulle ner i jorden, om jag inte helt missförstått det hela är det ”naturliga gibberelinet” något som redan finns i vissa jordar. unsure.gif

Gissa om jag fick kalla fötter när jag sedan läste om att ”blötlägga” fröna si och så många dagar. Gåsis som varit så snäll och skänkt mig både frön och pulver wub.gif också ”sabbar” jag det hela. sad.gif

Därför blev jag nog lite extra glad när jag såg lite grönt skymta i sålådan.

Tack Gåsis för frön och pulver och tack Kerstin för goda råd wub.gif wub.gif och ja, jag har fått mersmak laugh.gif laugh.gif

/Anki
kerstin z5-6
goda råd .. hm .. jag har föreläst i Sävar -10 mil bort idag .. tydligen har det påverkat min stavningsförmåga mer än vanligt .. ser ut som jag skriver med tumvantar .. sorry .. laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
foolishRice
Tänkte lägga till lite trivia:

CITAT
The
original term "gibberelin" was coined by a Japanese chemist in 1926 after discovering that a certain disease in rice was caused by a specific Gibberelus fungus growing on the rice.

... Bönderna kallade riset "tokigt ris" (= foolish rice) eftersom det torkade och dog när växten skjöt i höjden.
kerstin z5-6
laugh.gif kul!
grynet
God morgon alla...jag som inte har en susning rolleyes.gif om vad GA-3 är...
måste man skicka efter det eller finns det att köpa på Handelsträdgårdar?
Jag har oxå sått Skuggviolruta,som jag har ställt ut på altanen...jag kanske ska ta in den i värmen? ohmy.gif
Har även köpt frön av Gentiana,som jag läser oxå ska ha GA-3 för att gro bättre.. wink.gif
Lena i Torslanda
Vill bara påpeka att GA-3 är absolut inget som man måste ha för att dra upp från frön. Det är överkurs. Det mesta gror ändå - jag har dragit upp Gentianor utan GA-3.

Men om man som många här är passionerade så-idioter tongue.gif - även jag en sådan- så vill man hela tiden ha större utmaningar och försöker sig på allt mer svåra växter, både när det gäller sådd och fortsatt överlevnad.

Jag är själv rutinerad när det gäller sådd och ska i år för första gången testa GA-3 på en del fröer som jag misslyckats med tidigare.

GA-3 finns inte att köpa i handelsträdgårdar i Sverige. Själv köper jag av en Forumkompis på AoT.
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (grynet @ 29-01-2007, 09:01)
God morgon alla...jag som inte har en susning rolleyes.gif om vad GA-3 är...
måste man skicka efter det eller finns det att köpa på Handelsträdgårdar?
Jag har oxå sått Skuggviolruta,som jag har ställt ut på altanen...jag kanske ska ta in den i värmen? ohmy.gif
Har även köpt frön av Gentiana,som jag läser oxå ska ha GA-3 för att gro bättre.. wink.gif

Nä GA-3 är inget man absolut måste ha om man nu inte satsar på en massa svårgrodda växtslag.

Säljs inte i handeln till privatpersoner i Sverige men man kan skicka efter från ex. Gardens North
kerstin z5-6
Tror jag citerar mej själv

Detta betyder inte att de inte gror , eller att det är omöjligt att få dem att gro utan...

Jag tycker du ska :
Lämna sådderna ute till i vår och se om de gror , om inte kan de behöva ytterligare en säsong för att gro
De ska inte tas in

Är det något du väldigt gärna vill ha , finns både violruta och gentiana frö här i höst , färska ... om du sen vill testa Ga 3 nästa säsong kan du pröva det då.

smile.gif
grynet
Ok,då låter jag skuggviolrutan stå kvar ute..men ska jag ställa ut Gentianan oxå wink.gif den har stått ute i någon vecka,sen tog jag in den och ställde den under lysröret nu blink.gif men det kanske är helt galet? ohmy.gif ohmy.gif
Min sambo snickrade till en "såhylla" åt mig,med 2 lysrör,men det är redan fullt där biggrin.gif tongue.gif men det ska dit fler lysrör och hyllor..

KERSTIN: nu klarar jag av att få in kort här oxå biggrin.gif tack för hjälpen..EN liten fråga till unsure.gif ska jag sätta plastpåsar (med andningshål) på dom krukorna jag sått nu,som jag har under lysröret eller ska dom stå utan?
kerstin z5-6
Plastpåse på till det grott -och Gentianan ut -inget gror efter bara en v ute .. och just de ,behöver nog kylas o gro av sig själva ute i vår smile.gif
grynet
nu har alla mina små sådder fått påsar över sig tongue.gif biggrin.gif och Gentianan har åkt ut..igen laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon