Jag har alldeles nyss varit på ett fördrag angående dammbyggen, med en damm-anläggare från Stockholmstrakten.
Och kontentan är nog att gummiduken är så mycket bättre...
Följande slutsatster drog jag av hans föredrag:
Priset är PVC-plastens fördel. Men den är inte UV-beständig så om plasten utsätts för solljus (det kan var svår att täcka plasten ordentligt i kanter och bäcker) kommer den att åldras fortare och bli spröd. Den är också svårare att forma då den inte är töjbar.
Om man bara gör en liten damm utan krångligare former och som man kan sköta utan att behöva kliva ut i den så kan PVC vara helt OK.
Själv bestämde jag mig för att använda gummiduk om jag gör slag i saken med en damm nångång. Med tanke på allt arbete med grävning och anläggning och få bra vattenbalans osv. så vill jag nog ha bästa tänkbara bottenmatrial så dammen får lång livslängd. Bara tanken att man kanske måste göra om något pga att plasten gett upp känns jobbig...
Utslaget på alla år man tänker njuta av sin damm är kanske inte psirskillnaden något att backa för.
Jag har ingen personlig erfarenhet, utan förmedlar bara vad som sas på föredraget.