Full version: Änglatrumpet
sushi
Hej.

Jag är lite fundersamt, om min Änglatrumpet kommer att överleva nästa vecka.
Den köptes i fjol och växte riktigt fint, men fick aldrig några blommor.
Under hela vintern stod den i vardagsrummet.
Nu har jag börjat med att ställa ut den varma dagar, men aldrig nattetid.
Den fick två stammar med många blad men nu tappar den varje dag flera blad och jag undra varför?
Kan någon hjälpa mig?
Åsa, mälardalen zon 2
Kanske för snabb klimatomställning, växter måste vänjas vid ny miljö innan man ställer ut växten i soligt och utsatt läge man måste exempelvis vänja växten vid blåst + starkt ljus. Man vänjer växten vid ändrade förhållanden genom att först sätta växten i skuggigt och skyddat läge och sedan flyttar man den gradvis till soligare och mera utsatt läge. Har man ingen möjlighet att sätta växten i skyddat och skuggigt läge i början brukar det gå bra att skydda växten med fiberduk i början.

Änglatrumnpeten lär nog överleva så lätt tar man inte död på den, den vill ha en riktigt stor kruka + massor av näring då brukar den trivas.
anne
tongue.gif Glöm inte att ge den gödning, tror att det är därför den tappar sina blad. Nu i början lätt fuktig med gödning på skyddad varm och gosigt ställe med lite morgon och kvälls sol kommer att göra susen, öka gödningen succesivt tills du ser att den växer och frodas. Änglatrumpeter kräver mängder med näring. Lycka till Anne tongue.gif
eml
Ska änglatrumpeter ha så mycket sol som möjligt under dagen eller räcker det med några timmar huh.gif? De jag haft har bara hängt och sett allmänt olyckliga ut på slutet av dagen när det var soligt men tagit sig över natten (jag antar att de "drack ikapp sig" då) men det ser ju lite trist ut unsure.gif...

Ska den torka ut lite mellan vattningarna? Förra året vattnade jag rejält och lyckades dränka den stackarn sad.gif (har köpt en och fått en till i år dock smile.gif), har man stor kruka kan det ju bli rejält blött ibland... Hur göra, unsure.gif man vill ju så gärna få se blommor wub.gif
Almdalen
Två av mina Änglar står i skugga, får bara lite morgonsol och två står i halvskugga sidan om ett träd. Alla fyra får torka upp mellan vattningarna, men det blir för det mesta var annan dag. De dricker kopiöst och vill ha massor av gödning. I år har jag provat med att blanda Swel Gell i jorden och det verkar fungera bra. Vill du se hur mina ser ut titta i albumet på den 14/6.
wub.gif
Ingegerd
eml
Fina bilder (underbara ormbunkar)! Har du fått några blommor med denna "dagssolmängd"?
Almdalen
CITAT (eml @ 17-06-2003, 11:22)
Fina bilder (underbara ormbunkar)! Har du fått några blommor med denna "dagssolmängd"?

Ja, de blommar varje år rikligt med blommor. Skall se om det finns några bilder på dem i full blom. Ev har jag dem på Cd så jag skall leta.

wub.gif
Ingegerd
anne
tongue.gif Änglisar klarar inte middagssolens hetta, så morgon och kväll är det mest perfekta. En del av mina har jag under altantaket där det blir varmt och gott.
För att de skall blomma så skall de ha rikligt med gödning men inte för stor kruka som man gärna vill ge dem då de växer snabbt upp till hög höjd.
Har bilder på mina änglisar i albumet om ni vill kika. Kram Anne. rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon