|
*Mademoiselle*
28-01-2007, 21:14
Hej. Jag köpte ett fågelbord och satte ut här i veckan. Men inga fåglar kommer Köpte "Vildfågelfrön", kan det vara det som är problemet?  Inte heller besöker de talgbollarna jag hängt ut Ser massvis med fåglar som besöker andra tomter och fågelhus, men inte mitt. Vet någon varför? Kan det bero på fågelbordets placering? Är det viktigt hur det är placerat? Norr, söderläge? Tack på förhand
Irene_L
28-01-2007, 21:22
Jag har läst att man ska börja mata fåglarna på hösten, sätta ut fågelbordet då. Då hittar fåglarna dit när kylan och vintern kommer. Nu vet jag inte om detta stämmer men ett år satte jag också ut fågelmaten lite senare och jag fick också dåligt med fåglar. mvh Irene
Det stämmer... du ska sätta ut mat till fåglarna redan medan de har tillgång till insekter osv. Vi börjar mata i september och hit kommer stora flockar varje dag. Vi köper Solrosfrön i lösvikt på Coop Forum.. 9,50 kr/kg och Hampfrön i enkilospåsar. Talltitan är den som ´talar om när maten börjar tryta... då sitter de och "skriker" och när vi går ut och fyller på i borden så sitter de kvar och "pratar" med oss.... totalt orädda.
*Mademoiselle*
28-01-2007, 21:33
CITAT (askar @ 28-01-2007, 21:28) Det stämmer... du ska sätta ut mat till fåglarna redan medan de har tillgång till insekter osv. Vi börjar mata i september och hit kommer stora flockar varje dag. Vi köper Solrosfrön i lösvikt på Coop Forum.. 9,50 kr/kg och Hampfrön i enkilospåsar. Talltitan är den som ´talar om när maten börjar tryta... då sitter de och "skriker" och när vi går ut och fyller på i borden så sitter de kvar och "pratar" med oss.... totalt orädda.  :wub: Vad roligt Men är det totalt kört för mig nu? Även med talgbollarna?
CITAT (Mademoiselle @ 28-01-2007, 21:33) CITAT (askar @ 28-01-2007, 21:28) Det stämmer... du ska sätta ut mat till fåglarna redan medan de har tillgång till insekter osv. Vi börjar mata i september och hit kommer stora flockar varje dag. Vi köper Solrosfrön i lösvikt på Coop Forum.. 9,50 kr/kg och Hampfrön i enkilospåsar. Talltitan är den som ´talar om när maten börjar tryta... då sitter de och "skriker" och när vi går ut och fyller på i borden så sitter de kvar och "pratar" med oss.... totalt orädda.  Vad roligt Men är det totalt kört för mig nu? Även med talgbollarna?  Inte alls... men talgbollarna här är nästan orörda. Jordnötskärnor och solrosfrön har störst åtgång.. Du måste bara se till att inte grannen har mer välfyllt matbord än du
Jag har färre fåglar i år än förra och det beror säkert på att jag kom igång sent. En annan sak jag märkt är att talgbollarna i en buske är mer populära än fågelbordet som står på en öppen plats. Igår flyttade ag fågekbordet så den står i busken. Jag hoppas att det hjälper, att fåglarna känner sig mer skyddade liksom?
Det är onödigt att mata fåglarna med havre som det ofta är i fröblandningarna. Det är bara en enda sällsynt fågel i Sverige som gillar havre. Kör på solrosfrön och jordnötter!
Gunvor Nilsson
28-01-2007, 22:41
Gulsparven gillar havre och den är inte sällsynt under mitt fågelbord!
/Gunvor
malin72
29-01-2007, 00:17
jag tror nog bara att dom inte "känner" er ännu  som det sas förrut om det börjas läggas mat på hösten så hittar dom dit.. vänta du bara dom kommer
kristerh
29-01-2007, 00:47
de hittar nog till dig så småningom, tycker det verkar som de kommer i omgångar, vissa dagar som i dag har jag knappt sett en enda pippi, och andra kryllar det av dem. Har sett på något tvprogram att småfåglarna drar omkring hela vintern, och hittar de ett matbord så stannar de ett tag innan de drar vidare, vet inte om det stämmer, men periodare är de
Ett par saker fåglar gärna vill ha:
Fri sikt - de vill kunna se runt omkring sig när de äter så inte stora rovfågeln Helga kommer och nyper dom.
Buskage att fly in i ifall det blir jobbigt - eller träd att fly upp i.
En sak om talgbollar - de är mjuka o goa i rumstemperatur - men när de hänger ute i -15 blir de stenhårda. För att göra det lite lättare för de små liven kan du krama upp bollen innan du hänger ut den.
De lär sig säkert snart att du har mat ute. Om du undrar vad som lockar dem till grannen, ta en titt på vilka frön han har. Min egen erfarenhet är att de ratar havre, medans de är tokiga i solrosfrön och hampa.
Mvh
David
"Vildfågelfrön" innehåller som sagt många olika sorters frön, många av dem med lägre fettinnehåll ( t ex havre). Solrosfrön och framförallt jordnötter brukar vara populärare. I December (2006) kom det ut en bok som heter " Mata fåglar" skriven av journalisten Niklas Aronsson. Den innehåller mycket fakta och avlivar en del myter om fågelmatning.
aanderss
29-01-2007, 08:11
Din granne har kanske godare mat tycker fåglarna
*Mademoiselle*
29-01-2007, 08:28
CITAT (malin72 @ 29-01-2007, 00:17) jag tror nog bara att dom inte "känner" er ännu  som det sas förrut om det börjas läggas mat på hösten så hittar dom dit.. vänta du bara dom kommer  Ja, jag hoppas att du har rätt
*Mademoiselle*
29-01-2007, 08:31
CITAT (KURT @ 29-01-2007, 07:25) "Vildfågelfrön" innehåller som sagt många olika sorters frön, många av dem med lägre fettinnehåll ( t ex havre). Solrosfrön och framförallt jordnötter brukar vara populärare. I December (2006) kom det ut en bok som heter " Mata fåglar" skriven av journalisten Niklas Aronsson. Den innehåller mycket fakta och avlivar en del myter om fågelmatning. Jasså. Kvinnan i affären rekomenderade "Vildfågelfrön" Och jag slog på stort, nu sitter jag med en 25kg säck Kanske kan köpa solrosfrön och späda ut det Ska ta mig en titt på den boken, tack för tipset
När vi första gången satte ut 2 fågelmatare tog det lite tid innan fåglarna vågade sig fram. Så var det också när vi satte upp markiser. Då var fåglarna van med maten men såg nog att något förändrats så det tog tid då också innan de vågade sig fram. Det är bra om det finns buske eller träd i närheten så da kan söka skydd.
*Mademoiselle*
29-01-2007, 10:10
CITAT (Alba @ 29-01-2007, 09:15) När vi första gången satte ut 2 fågelmatare tog det lite tid innan fåglarna vågade sig fram. Så var det också när vi satte upp markiser. Då var fåglarna van med maten men såg nog att något förändrats så det tog tid då också innan de vågade sig fram. Det är bra om det finns buske eller träd i närheten så da kan söka skydd. Hej. Ja då får jag vänta och se Jodå, lite buskage och träd finns det i närheten
Gossen Ruda
29-01-2007, 10:23
Kan bara instämma i vad andra skrivit, fåglarna kommer så småningom. Beträffande vildfågelfrön så är det ofta för mycket havre i den blandningen eftersom havren är billig.
Ewa smålänska höglandet
29-01-2007, 15:18
Jag har matat mina fåglar i flera år med solrosfrö och har haft mängder genom åren, min arbetskamrat köper vildfågelfrö och lika många fåglar, så i höstas köpte jag en ny matare och en påse vildfågelfrö, tror ni det kom en enda pippi? nej nu har jag köpt en till matare för solrosfrö och gett vildfågelfröblandningen till min arbetskamrat
/Ewa
Sommartorparn
30-01-2007, 09:33
CITAT (Mademoiselle @ 29-01-2007, 08:31) Kanske kan köpa solrosfrön och späda ut det  En god idé. Eller ta bara solfrosfrön till en början så att fåglarna vänjer sig vid att komma till er, och sedan blandar du med det andra lite om lite. Jag har gjort samma erfarenhet som du. Första året jättesäck med vildfågelblandning och inga fåglar kom. SEdan började dom komma, men dom var aldrig särskilt intresserade av fröblandningen. Skvätte ut de mesta av fröerna för att komma åt solrosfröerna bara. Sedan, när jag hade haft samma säck i ett par år utan att den gått åt, kastade jag resten.... Solrosfrön är ett säkert kort. Vissa av dom små finkarna gillar hampafrön. Jordnötter är också populära. Så nu gör jag alltid min egen blandning av dessa tre sorter. Och så talgbollar som blåmesen är särskilt förtjust i. Vildfågelblandning är lurendrejeri. Det sägs att den innehåller havre för att locka domherrar, men hur vanligt är det med sådana nuförtiden? Vildfågelblandningar borde Plus-anmälas.
Ewa smålänska höglandet
30-01-2007, 10:04
CITAT (Sommartorparn @ 30-01-2007, 09:33) CITAT (Mademoiselle @ 29-01-2007, 08:31) Kanske kan köpa solrosfrön och späda ut det :rolleyes: Vildfågelblandning är lurendrejeri. Det sägs att den innehåller havre för att locka domherrar, men hur vanligt är det med sådana nuförtiden? Vildfågelblandningar borde Plus-anmälas. Mina domherrar äter solrosfrö och jag brukar ha mellan tio och femton stycken
Mia, zon 3
30-01-2007, 10:16
Vid mitt barndomshem är det en sevärdhet när domherrarna kommer - min far ringer ibland och rapporterar stolt att "nu är det minsann tre stycken!". Jahaja, tänker jag, som numera är van att ha minst 5 om dagen, och ibland upp emot 20 st åt gången... Och det är inte ens 2 mil mellan platserna! Så det är nog väldigt mycket beroende på vilken "biotop" man bor i. Hos pappa är det nästan bara ekskog och hagar. Här är det mycket mer barrskog och blandskog.
Jag har just nu bara solrosfrö i mataren, men jag brukar köpa en säck solrosfrö och en vildfågelblandning och mixa ihop. Havren går alltid åt, det inte gulsparvarna tar städar fasanerna upp. Talgbollar är poppis, men vi har mycket kajor, och de är hur snillrika som helst vad gäller att sno dem. Äpplen är hårdvaluta - vi har mycket koltrastar etc. Sedan håller jag med om vikten av att ha mycket buskar etc som skydd, men även för att erbjuda varierad mat. Vi har mycket hägg, lönn, syren, prydnadsapel, nyponrosor osv, och det drar ju mycket fåglar också.
Tror nog att de hittar till ditt matställe snart, Mademoiselle. De ska nog bara vänja in sig först tror jag.
Sommartorparn
30-01-2007, 10:24
CITAT (Ewa smålänska höglandet @ 30-01-2007, 10:04) CITAT (Sommartorparn @ 30-01-2007, 09:33) CITAT (Mademoiselle @ 29-01-2007, 08:31) Kanske kan köpa solrosfrön och späda ut det  Vildfågelblandning är lurendrejeri. Det sägs att den innehåller havre för att locka domherrar, men hur vanligt är det med sådana nuförtiden? Vildfågelblandningar borde Plus-anmälas. Mina domherrar äter solrosfrö och jag brukar ha mellan tio och femton stycken Har inte sett en domherre sedan jag var barn. Och på julkort förstås. Kanske är dom utdöda i stockholms förorter? Inte heller mina föräldrar har några domherrar längre, fastän dom hade massor på 60-70-talen. Tror ändå att vildfågelblandingen är något som Hammenhögs har hittat på för att kunna ta ut ett högt kilopris för en billig råvara. En affärsidé som gynnar dom. Att ha en massa havrefrön liggande under balkongen som drar dit råttor o möss är inte så kul. Hellre göra egen blandning av de frön som fåglarna gillar.
Många gör egna varianter av talgbollar. Genom att blanda havremjöl (mixade havregryn) med rapsolja och solrosfrön. Det ger en hög fetthalt.
Mina Domherrar äter också solrosfrön. Fotat 7-1-07 
Mia, zon 3
30-01-2007, 12:15
CITAT (KURT @ 30-01-2007, 10:48) Många gör egna varianter av talgbollar. Genom att blanda havremjöl (mixade havregryn) med rapsolja och solrosfrön. Det ger en hög fetthalt. Ja, min son gjorde fröklockor hemma hos en kompis! Ni som inte vet hur man gör: Tag en lerkruka med hål i botten, trä igenom ett snöre med fastknuten spik inifrån = själva "klockan" är klar. Sätt en tejp på insidan över hålet, så att inte fyllningen läcker ut innan den stelnat. Fyllningen görs av smält kokosfett blandat med fröer, jordnötter, kanske torkad frukt osv. När fyllningen har stelnat hänger man ut klockan till pippisarna. Jättebra just för att det inte är lika lätt för kajorna att komma åt godiset (inte så att jag har något emot kajor, men när de tar mina talgbollar och flyger bort med dem så känns det här som ett bättre alternativ...)
Fick ett tips av en herre som sa att pippisarna är lite kräsna och att man skulle locka dem med jordnötter för fåglar. Jag bytte ut solrosfröna mot jordnötter och vips hade jag massor av fåglar... Det blev slagsmål vid borden... Sedan när jag fått hit dem blandade jag upp nötterna med solrosfrön, annars blir det för dyrt... De är fortfarande kvar Mina fåglar äter ca 130 kg solros frön och 30 kg jordnötter på en vinter samt ett antal talgbollar Ciczi
kristerh
31-01-2007, 10:51
CITAT (ciczi @ 30-01-2007, 22:05) Jag bytte ut solrosfröna mot jordnötter och vips hade jag massor av fåglar... Det blev slagsmål vid borden... Sedan när jag fått hit dem blandade jag upp nötterna med solrosfrön, annars blir det för dyrt... De är fortfarande kvar  samma sak här, sedan jag började med jordnötter så vill ingen ha simpla solrosfrön längre  och om jordnötterna är slut så har jag inga fåglar heller
Kakaduan
01-02-2007, 14:23
Vi har också skippat vildblandningen för flera år sedan. Köper solrosfrön och blandar i lite jordnötter också. Talgbollarna brukar vara populära, men i år har de inte gått åt riktigt - kanske det inte är tillräckligt kallt?
Matrester lägger vi ut på marken under bordet, men aldrig på kvällen pga råttrisken. Jag visslar alltid en speciell trudelutt när jag lägger ut något extra gott och då kommer skator och kråkor direkt. De har lärt sig det jättefort. Blir maten liggande är jag rädd att råttorna kommer. När matresterna och de jordnötter som fallit till marken tagit slut sticker de stora fåglarna och lämnar fältet fritt för de små vid fågelbordet.
Till skillnad från de flesta andra har jag kråkorna som favoriter! Skatorna är också kul - de leker och busar och är väldigt vackra.
Kakaduan
Mia, zon 3
01-02-2007, 14:29
Jo, jag är också mycket förtjust i kråkfåglar! Men just kajorna är lite trista när de kommer i stora flockar... Och så snor de ju maten med sig, så man inte ens får titta på dem när de gör slut på den!
smajlizz
01-02-2007, 19:41
Det tar nog bara ett tag innan dom hittar! Talgbollarna jag hängt upp i trädet har blivit attackerade av alla möjliga fåglar. Ser så kul ut när stora kajor och skator försöker äta av dom!
Någon som har ett tips hur man kan ge mat till småfåglar men inte locka skator och kråkor? Läste något om att ha hönsnät runt, men det ska väl ha en öppning eller hur ska småfåglarna nå? Jag vill inte ha 20-30 st stora bråkande fåglar i min trädgård, de drar sönder torvblocken, äter blomfröerna på hösten (visst, jag kan ge dem frö redan då men jag vill inte locka hit fler), jagar småfåglarna från dammen, bajsar totalt ner trädgårdsmöblerna... Jag hänger talgbollsmataren inne i hagtornen(kul att fylla på...). Frömataren hänger inne i paradisbusken flera meter ifrån hagtornen(för att kanske småfåglarna ska ha chans på ena stället). Trots det knölar de sig in och tömmer allt på mindre än en dag. Men vi har lite pilfink, talgoxe, blåmes, koltrast och grönfink(?)
Vi har inga öppna matbord, talgboll har vi stoppat i hållare (stålspiral) Då finns där inget lockande för större fåglar, eftersom de inte kommer åt maten.
Mia, zon 3
02-02-2007, 15:08
Stålspiralen hjälper inte här, den kan de hacka igenom. Men det finns talgbollshållare som är som ett plaströr med en liten "korg" i botten. Där kan man fylla på massor med talgbollar, och så ramlar nästa ned när en är slut. Jättesmart! Har funnits på K-Rauta, tror jag.
I en trädgård här har man gjort en "bur" av kompostgaller, från taket hänger talgbollar m.m ner innuti "buren". Eftersom det sitter avundsjuka skator i träden runt om och kraxar, anar jag att det är för att hålla dem utanför. Eller katten? Verkar fungera i alla fall. Småfåglarna flyger lätt ut och in trygga från faror... Obs! Hos mig är skatorna feta och välnärda...
Jag har talgbollsmatare som är plaströr med en "skärm" över ett nät där de kan sitta under och äta. Men de stora fåglarna klänger sig ändå fast och äter. Kanske får göra en bur av något, lite synd. Trots nät av nylonstrumpor mm runt fröer på hösten tar de allt... Och torvblocken har de dragit sönder några till hälften på två år. Jag kanske bara ska mata dem mer och tidigare, så de låter allt annat vara  Bara det inte lockar fler än de skator, kråkor och duvor som brukar komma till oss. Inte kul att ha 25 skator (på en gång!) på 900kvm.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|