Katti med torpet
Jag tog in Canna-krukan i mitt övervintringsväxthus efter första frosten och där har den stått sen dess (min.5-10 grader). För några veckor sedan såg jag att de hade börjat skicka upp skott. Den varma hösten och att krukjorden inte var tillräckligt torr gjorde nog att de aldrig gick vila ordentligt.
Undrar om jag borde flytta dem till ett varmare utrymme nu när de har börjat växa? Det känns dock som att det är lite för tidigt??
Varmare utrymme är detsamma som vardagsrummet i mitt fall och då måste jag skaffa extrabelysning till dem men framförallt kommer de väl att bli väldigt stora innan jag kan flytta ut dem igen.
Vad tror ni, kan de stå kvar i växthuset trots att det kan bli neråt 5 grader på nätterna?
Alexander-VG-zon3
du kan börja nu extra ljuse då , annars tar jag fram mina i feb och börjar inne annars så blommar dom sent och hinner kanske inte blomma innan frosten kommer om man börjar för sent , 5c är inga problem knölarna klara frost ner mot -5c , jag har en variant ute nu på friland sin första vinter som jag ska se om dom klara , än är jorden bara frusen ca 5cm och har läst att dom är satta som usda zon 8plantor ( andra sorter usda 7b ) . mina i källaren har med börjat med nya blad fast dom står torrt och svalt
Eva St
Så här gör jag med mina knölar. Brukar följa dessa råd och de blommar snällt år från år.

SÅ LYCKAS DU MED KANNA

JORD
Plantera de övervintrade rotstockarna i kraftig jord. Kanna behöver mycket näring. Så använd jord av hög kvalitet.

PLANTERING
Plantera jordstammarna helt ytligt i rejäla krukor. Äldre knölar kan delas i samband med vårplanteringen. Varje delning behöver endast ha ett öga med tillhörande stycke av rotstocken. Vattna igenom jorden ordentligt och placera krukorna i rumstemperatur. Låt dem sedan vara tills du ser skotten bryta fram. Då kan du vattna igen.

GÖDSLING
När plantorna har rotat sig och de första bladen börjar sticka upp placeras krukorna så ljust som möjligt. Gödselvattna varje vecka, ev. varannan, i maj – juli. Låt aldrig krukan torka ut.

PLACERING
Sol och värme kan den aldrig få för mycket av. Placera den i trädgårdens bästa söderläge på terrass eller i ett inglasat uterum.

VINTERFÖRVARING
Efter första frostnatten på hösten är det dags att gräva upp rotstockarna som får övervintra på samma sätt som dahliaknölar. Förvaras vid en temperatur på 10 – 12 grader. Ta upp rötterna med omgivande jord. Låt torka och rinna av innan rötterna placeras i lätt fuktad torvmull för övervintring. I mars är det åter dags att plantera och driva upp på en ljus och varm plats

Det här är råd jag följer förutom att jag inte lägger dem i torvmull på vintern utan helt enkelt bara i en tomkartong så fort de torkat på hösten.
Eva St
Alexander-VG-zon3
jag lägger inte heller dom i torv eller jord är rädd att dom ruttnar då
Katti med torpet
Tack för svar!

Flax, känns skönt att veta att de tål kyla rel. bra även om jag antar att det främst gäller knölar i vila.

Eva st. Bra att få en beskrivning av hur man BORDE göra egentligen tongue.gif Gav bra tips inför nästa år samt en del info inför sommarens odling.

Uppenbarligen skulle de helst vilja ha en massa ljus, näring och värme nu. Tror dock att jag ska testa att låta dem stå kvar i växthuset. Snart börjar det ju bli varmt där åtminstonde på dagarna pga solen, och då kommer även ljuset. Nu vet jag ju i alla fall att de klarar det även om det inte är optimalt.
Provar den varianten i år så får jag se om det resulterar i för sen blomning, i så fall får jag ändra metod till nästa år.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Katti med torpet @ 29-01-2007, 06:34)
Tack för svar!

Flax, känns skönt att veta att de tål kyla rel. bra även om jag antar att det främst gäller knölar i vila.

Eva st. Bra att få en beskrivning av hur man BORDE göra egentligen tongue.gif Gav bra tips inför nästa år samt en del info inför sommarens odling.

Uppenbarligen skulle de helst vilja ha en massa ljus, näring och värme nu. Tror dock att jag ska testa att låta dem stå kvar i växthuset. Snart börjar det ju bli varmt där åtminstonde på dagarna pga solen, och då kommer även ljuset. Nu vet jag ju i alla fall att de klarar det även om det inte är optimalt.
Provar den varianten i år så får jag se om det resulterar i för sen blomning, i så fall får jag ändra metod till nästa år.

jo dom måste var i vila för att klara nån enstaka kyla alls , jag brukar låta frosten ta dom så bladen blir bruna sen så gräver jag upp dom och klipper veck bladen
mari_tres
Någon som vet om man kan förvänta sig blomning i år om det är så att knölarna inte kom i jorden alls i somras? Hittade aldrig igen dem i våras... Satte dem i jord så fort jag hittade dom och de lever faktiskt och har skjutit skott. Dock var de gaaanska torra och ihopskrumpnade då jag fann dem... Finns det någon chans, tro?
Alexander-VG-zon3
CITAT (mari_tres @ 29-01-2007, 19:59)
Någon som vet om man kan förvänta sig blomning i år om det är så att knölarna inte kom i jorden alls i somras? Hittade aldrig igen dem i våras... Satte dem i jord så fort jag hittade dom och de lever faktiskt och har skjutit skott. Dock var de gaaanska torra och ihopskrumpnade då jag fann dem... Finns det någon chans, tro?

dom kommer blomma bara du ger dom mycket näring , plantera dom i ren kogödsel sen ger du näring och mycket vatten .
Eva St
Jag sätter ju mina på nytt varje år eftersom de övervintrar torrt i en kartong och de blommar då varje sommar
Eva St
Merlin
Får jag skjuta in en fråga jag fattade inte riktigt och har också cannaknölar på vinterförvaring:

Ska man ta fram dom nu eller är det för tidigt?
Jag tittade till mina för några dagar sen och dom verkar vara i vila? [B]
Alexander-VG-zon3
CITAT (Merlin @ 30-01-2007, 12:56)
Får jag skjuta in en fråga jag fattade inte riktigt och har också cannaknölar på vinterförvaring:

Ska man ta fram dom nu eller är det för tidigt?
Jag tittade till mina för några dagar sen och dom verkar vara i vila? [B]

du kan ta fram dom nu och ev extra ljuse . tar man fram dom för sent så hinner frosten före och inga blommor . men det är ingen jätte brådska jag börjar med mina vid den 22feb .
Merlin
Då ska jag vänta ett par veckor till såg att du Flaxx bor i en gynsammare zon än jag ...
Jag trodde att jag skulle "väcka" dom så där fram till påsk, vilken tur att jag såg den här tråden ohmy.gif
Merlin
Förlåt att jag skrev ditt namn fel du heter ju Flaxss rolleyes.gif
Eva St
Jag brukar ta fram mina och börja driva i början på mars då har de hunnit blomma utan problem för mig
Eva St
Merlin
Jag bor ju lite längre norrut så jag ska ta fram dom om ett par veckor har jag bestämt. Kanske kan vi jämföra utvecklingen under våren för att se vems som blommar först? tongue.gif
Alexander-VG-zon3
jag sätter ut mina i april sen slänger på skydd och då börjar i feb så det blir väl om ca 2-3veckor så ska cannorna fram hos mig .
Merlin
I april??? ohmy.gif Då brukar det vara snöstorm här sad.gif sad.gif
Ludvig Johansson
Jag började driva mina i början av januari. Det är så trist att vänta på att köra igång så jag hoppar över det. Nu har de börjat titta upp. Övervintrar mina i vanlig trädgårdsjord i kruka. Några tar jag upp ur backen innan första frosten och odlar i kruka, så att de blommar extra tidigt (maj). Men jag har ju ett växthus jag kan ställa ut dem i när de börjar bli större.
Merlin
Att jag inte kom på det själv rolleyes.gif Jag är ju växthusägare smile.gif så jag tar nog upp dom nu istället som Ludvig då och ställer ut dom i växthuset senare i vår (har för mig att det ska vara minst 10 grader blink.gif ?)

Hur många gångar har ni lyckats med att vervintra era? Jag köpte mina på rea förra sommaren för 10 kr krukan och tyckte att det var för billigt för att inte göra ett försök åtminstone smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon