|
malin72
29-01-2007, 09:28
det var någon som visade eller pratade om flugpapper eller så som ni har runt sådden  vad var det för något och fins det att köpa överllt..nu när jag fixade nytt så kom det fullt av flugor igen......  vill sätta upp papper så dom dör och mer nematoder
Åsa, mälardalen zon 2
29-01-2007, 09:32
Gult klistrigt flugpapper brukar gå att köpa i trädgårdsbutiken. Både som små papper man sätter på pinne i krukan och större ark som man kan hänga upp.
Varning!! allt fastnar i klibbet även kläder och hår så man får se upp så man inte fastnar när man vattnar.
Lady Hamilton
29-01-2007, 09:34
 Papperet "dödar" inte flugorna...........men de FÅNGAR dem så att de aldrig mer kan flyga  Finna att köpa på trädgårds butiker Oftast är det lysande gula till färgen
malin72
29-01-2007, 09:59
CITAT (Hamilton @ 29-01-2007, 09:34)  Papperet "dödar" inte flugorna...........men de FÅNGAR dem så att de aldrig mer kan flyga  Finna att köpa på trädgårds butiker Oftast är det lysande gula till färgen  jo men det var det jag tänkte så klart  att dom får sitta där  och sen döda alla larver
Min erfarenhet av ”flugpapper” är att det funkar OK i krukväxterna. Där kan man hålla ner antalet flugor med klisterlapparna, där kan man ju också på ett helt annat sätt låta jorden ”torka upp”.
När det gäller frösådder så är det bara nematoder som fungerar. Det går aldrig att fånga varenda fluga med klistret och de förökar sig jättesnabbt i den varma fuktiga frösåddmiljön.
För att vara lite ”ekonomisk” så kan du ta några teskedar av såjorden som du har nematoder i och lägga som ”dressing” i krukorna när du skolat om.
/Anki
Jonas70
29-01-2007, 10:41
Är Nemablom det enda som gäller, eller finns det något annat medel som är mer lättillgängligt, dvs finns på fler ställen att köpa?
Lady Hamilton
29-01-2007, 10:47
CITAT (Anki V @ 29-01-2007, 10:07) .....För att vara lite ”ekonomisk” så kan du ta några teskedar av såjorden som du har nematoder i och lägga som ”dressing” i krukorna när du skolat om.../Anki  Jätte bra tips! All jord som det är tillsatt nematoder i kan man "åter använda" i "ny" jord. Då fortsätter de att göra nytta i de nya krukorna
CITAT (Jonas70 @ 29-01-2007, 10:41) Är Nemablom det enda som gäller, eller finns det något annat medel som är mer lättillgängligt, dvs finns på fler ställen att köpa? Man kan ju få bort sorgmygg med Pyrex också och jag har lyckats på krukväxter genom att dränka hela krukan i pyrexlösning. Det funkar ju inte på frösådder eftersom det blir för surt då. I fjol försökte jag med att blanda pyrex i en sprayflaska och och spruta försiktigt i sålådorna. Jag lyckades i alla fall inte få död på larverna så för mig är det bara nematoder som gäller. /Anki
Lady Hamilton
29-01-2007, 10:49
CITAT (Jonas70 @ 29-01-2007, 10:41) Är Nemablom det enda som gäller, eller finns det något annat medel som är mer lättillgängligt, dvs finns på fler ställen att köpa? Jag vet inget annat medel som har samma verkan. Men ni som skall på Älvsjömässan kan ju passa på att köpa NEMAblom där  Det brukar finnas till försäljning
Jonas70
29-01-2007, 10:54
Ska tyvärr inte på Älvsjömässan i år. Vi har precis fått tillökning i familjen och då pratar jag inte om några blommor, utan om en liten tös ( i och för sig förhoppningsvis perenn  ). Så det blir inte tal om att hinna till Älvsjö i år.
Lady Hamilton
29-01-2007, 10:59
CITAT (Jonas70 @ 29-01-2007, 10:54) Ska tyvärr inte på Älvsjömässan i år. Vi har precis fått tillökning i familjen och då pratar jag inte om några blommor, utan om en liten tös ( i och för sig förhoppningsvis perenn  ). Så det blir inte tal om att hinna till Älvsjö i år. Grattis till tösen! Och jag är övertygad om att hon växer upp och blir en perenn  (ursäkta blå färgen på bilden) Och jag hoppas att du snart kan få tag i NEMAblom på ett eller annat sätt
malin72
29-01-2007, 11:04
CITAT (Jonas70 @ 29-01-2007, 10:54) Ska tyvärr inte på Älvsjömässan i år. Vi har precis fått tillökning i familjen och då pratar jag inte om några blommor, utan om en liten tös ( i och för sig förhoppningsvis perenn  ). Så det blir inte tal om att hinna till Älvsjö i år. Grattis till tösen men har jag helt fel eller fick du inte en länk av Hamilton där det stog var det fanns att köpa nemablom i närheten av dig
malin72
29-01-2007, 11:05
Jonas70
29-01-2007, 11:53
CITAT (malin72 @ 29-01-2007, 11:04) CITAT (Jonas70 @ 29-01-2007, 10:54) Ska tyvärr inte på Älvsjömässan i år. Vi har precis fått tillökning i familjen och då pratar jag inte om några blommor, utan om en liten tös ( i och för sig förhoppningsvis perenn :rolleyes: ). Så det blir inte tal om att hinna till Älvsjö i år. Grattis till tösen men har jag helt fel eller fick du inte en länk av Hamilton där det stog var det fanns att köpa nemablom i närheten av dig  Tack för ditt grattis. Jo, jag fick en länk, men tyvärr så finns det inte så många företag som har det och det som låg närmast (enligt listan) hade det inte hemma  men jag får väl tag på det så småningom.
Åsa, mälardalen zon 2
29-01-2007, 12:36
CITAT (Jonas70 @ 29-01-2007, 11:53) CITAT (malin72 @ 29-01-2007, 11:04) CITAT (Jonas70 @ 29-01-2007, 10:54) Ska tyvärr inte på Älvsjömässan i år. Vi har precis fått tillökning i familjen och då pratar jag inte om några blommor, utan om en liten tös ( i och för sig förhoppningsvis perenn  ). Så det blir inte tal om att hinna till Älvsjö i år. Grattis till tösen men har jag helt fel eller fick du inte en länk av Hamilton där det stog var det fanns att köpa nemablom i närheten av dig  Tack för ditt grattis. Jo, jag fick en länk, men tyvärr så finns det inte så många företag som har det och det som låg närmast (enligt listan) hade det inte hemma  men jag får väl tag på det så småningom. Du kanske inte läste hela sidan med företag som säljer för längst ner under företagen står det: Om inte din blomsterbutik finns med på denna listan kan du naturligtvis beställa direkt ifrån oss. Ring 090- 19 76 40. Så att få tag på Nemablom är ganska enkelt, bara lyfta på telefonluren och slå numret så skickar de via post.
malin72
29-01-2007, 12:36
CITAT (Jonas70 @ 29-01-2007, 11:53) CITAT (malin72 @ 29-01-2007, 11:04) CITAT (Jonas70 @ 29-01-2007, 10:54) Ska tyvärr inte på Älvsjömässan i år. Vi har precis fått tillökning i familjen och då pratar jag inte om några blommor, utan om en liten tös ( i och för sig förhoppningsvis perenn  ). Så det blir inte tal om att hinna till Älvsjö i år. Grattis till tösen men har jag helt fel eller fick du inte en länk av Hamilton där det stog var det fanns att köpa nemablom i närheten av dig  Tack för ditt grattis. Jo, jag fick en länk, men tyvärr så finns det inte så många företag som har det och det som låg närmast (enligt listan) hade det inte hemma  men jag får väl tag på det så småningom. aha ok skulle dom ta i då  eller dom kanske måste vänta nu när det är kallt
Jonas70
30-01-2007, 10:20
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,29-01-2007, 12:36) CITAT (Jonas70 @ 29-01-2007, 11:53) CITAT (malin72 @ 29-01-2007, 11:04) CITAT (Jonas70 @ 29-01-2007, 10:54) Ska tyvärr inte på Älvsjömässan i år. Vi har precis fått tillökning i familjen och då pratar jag inte om några blommor, utan om en liten tös ( i och för sig förhoppningsvis perenn  ). Så det blir inte tal om att hinna till Älvsjö i år. Grattis till tösen men har jag helt fel eller fick du inte en länk av Hamilton där det stog var det fanns att köpa nemablom i närheten av dig  Tack för ditt grattis. Jo, jag fick en länk, men tyvärr så finns det inte så många företag som har det och det som låg närmast (enligt listan) hade det inte hemma  men jag får väl tag på det så småningom. Du kanske inte läste hela sidan med företag som säljer för längst ner under företagen står det: Om inte din blomsterbutik finns med på denna listan kan du naturligtvis beställa direkt ifrån oss. Ring 090- 19 76 40. Så att få tag på Nemablom är ganska enkelt, bara lyfta på telefonluren och slå numret så skickar de via post. Jo jag läste det, men samtidigt skickar de inte när det är minusgrader utomhus
CITAT (Jonas70 @ 30-01-2007, 10:20) CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,29-01-2007, 12:36) CITAT (Jonas70 @ 29-01-2007, 11:53) CITAT (malin72 @ 29-01-2007, 11:04) CITAT (Jonas70 @ 29-01-2007, 10:54) Ska tyvärr inte på Älvsjömässan i år. Vi har precis fått tillökning i familjen och då pratar jag inte om några blommor, utan om en liten tös ( i och för sig förhoppningsvis perenn  ). Så det blir inte tal om att hinna till Älvsjö i år. Grattis till tösen men har jag helt fel eller fick du inte en länk av Hamilton där det stog var det fanns att köpa nemablom i närheten av dig  Tack för ditt grattis. Jo, jag fick en länk, men tyvärr så finns det inte så många företag som har det och det som låg närmast (enligt listan) hade det inte hemma  men jag får väl tag på det så småningom. Du kanske inte läste hela sidan med företag som säljer för längst ner under företagen står det: Om inte din blomsterbutik finns med på denna listan kan du naturligtvis beställa direkt ifrån oss. Ring 090- 19 76 40. Så att få tag på Nemablom är ganska enkelt, bara lyfta på telefonluren och slå numret så skickar de via post. Jo jag läste det, men samtidigt skickar de inte när det är minusgrader utomhus  Ganska kört häruppe med andra ord!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|