Full version: Cyclamen hederifolium
sa E
Jag har hittat vldigt motsgelsefulla srd fr den hr vxten. r det ngon som har provat sjlv och kan bertta hur man ska gra?

PS Visst r den st! wub.gif
kerstin z5-6
Prvat en gng

Cyklamen r en av de f mrkergroende -Bltlgg i ljummet vatten i 24 tim -
tck frna , med jord eller grus -stll i +15 grader grna mrk plats
kolla sdden ofta
Knl-blomma kan ta 3-4 r -bladen r vackra redan frn brjan
sa E
Mrk plats med 15 grader kan jag stadkomma, men vad hnder sedan?
S fort smttingarna visar sig mste de vl ha ljus. Om man bredsr blir det vl svrt att f ihop detta, ljus fr dem som har grott och mrker fr dem som nnu inte har grott. Det kanske r bst att s dem i egna krukor s att de ltt kan flyttas till ljuset?

Vill de helst fortstta att st i 15 grader ven efter att de har grott? Det kan jag inte fixa, men jag hoppas att de inte dr av att ha det lite varmare.
Det r OK att vnta 3 - 4 r p blommorna, bara det blir ngra plantor blir jag lycklig! Blir det mnga blir jag nnu lyckligare!
kerstin z5-6
du fr lta s mnga som mjligt gro innan du tar dem till ljus -separata krukor, med tv fr i varje r en god idee
Vad jag minns var de under lysrr drefter som vanligt
sa E
Tack!
Nu kom jag p en frga till...
P frpsen str det stid oktober - maj. Vad tycker du kan vara lmpligt?
kerstin z5-6
igr laugh.gif de br ss s frska som mjligt fr lyckat resultat smile.gif
sa E
Jas, oj!
D blir det bltlggning ikvll, jag har skickat mail hem till mig sjlv fr att pminna mig s jag inte glmmer av det. smile.gif
Undrar just hur gamla frna r, det str inget datum p och jag har kpt dem p Lilla Fiskaregatans outlet-frsljning. En pse luktrtor som jag kpte drifrn var mrkt 2005! Fast i det fallet tror jag inte att det gr ngot, men nd!
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon