Kathy
Tsunamibanden kommer att leda till ny granskning

Lars Danielsson lämnade felaktiga uppgifter vad han gjorde på annandagen.
Det slår de nya tsunamibanden fast.
Med största sannolikhet tillsätts Katastrofkommissionen igen.

Länk till artikeln.
karjo
Jag är inte förvånad, hela historien har varit skum från början tycker jag.
Anma
Ja, det var ju väntat.
Har nyligen läst böckerna "Klockan 10.31 på morgonen i Khao lak" av Lena Katarina Swanberg som är Pigge Werkelins story, och "Himelen var oskyldigt blå" av Charlotta Ölander. Huvva!!
Ralf
Lägg märket till att ingen säger VAD dom fått fram av banden. Artiklarna berstår fortfarande bara av anonyma käller med påståenden som: "– Materialet väcker frågor som måste besvaras, säger en av SvD:s källor."

Kort sagt, ingen säger rätt ut att Danielsson lämnat felaktiga uppgifter, ignen utom den tredje statsmakten.
Anma
CITAT (Ralf @ 29-01-2007, 10:06)
Lägg märket till att ingen säger VAD dom fått fram av banden. Artiklarna berstår fortfarande bara av anonyma käller med påståenden som: "– Materialet väcker frågor som måste besvaras, säger en av SvD:s källor."

Kort sagt, ingen säger rätt ut att Danielsson lämnat felaktiga uppgifter, ignen utom den tredje statsmakten.

Ja, det har du rätt i... snacka om att man har lätt för att döma i förtid! smile.gif

Men i vilket fall är det helt klart att sverige agerade totalt handlingsförlamat den första, kritiska tiden efter katastrofen. Och att personer, då tänker jag i första hand på Freidvals och andra i positioner där dom hade ansvar för svenskarnas väl och ve utomlands, inte gjorde något aktivt för att få information av läget och få någon slags grepp om stituationen i Thailand. Ingen vågade ta egna beslut för de skadade. Allt skulle först godlkännas av personer som inte ville/vågade ta några beslut. Allt ansvar sköts på Någon Annan, men faktiskt, det finns ingen som heter Någon Annan.

Ingen som kunde/vågade ta ansvar fanns där nere forfarande efter flera dygn. På hangaren på arlanda satt ett helt arbetslag sysslolösa i minst 12 timmar i väntan på besked om de skulle få göra i ordning ett sjuktransportplan. Först på nattskiftet 2 och ett halvt dygn, eller var det 3 och ett halvt, minns inte riktigt, fick de anställda besked om att bygga om inredningen!! (detta vet jag pga kontakter dit, inget "skvaller" bara.)
Pirum
Tillsätta katastrofkommissionen igen...>suck<

Bara det är ju skäl nog att beställa en ny katastrofkommission som kan få utreda varför den första katastrofkommissionen måste dras igång ånyo.

Det vore bättre om det utreddes hur en kommande naturkatastrof ska hanteras. Hur folk ska varnas, hur flygplan ska kunna evakuera, vem som ska betala (rimligen resebolagen, eller i brist på sådana individen själv via försäkringar) etc, hur regering och riksdag ska agera, med mera.
Pirum
CITAT (Anne R @ 29-01-2007, 10:23)
Och att personer, då tänker jag i första hand på Freidvals och andra i positioner där dom hade ansvar för svenskarnas väl och ve utomlands

Det här är intressant, har Freivalds och andra tjänstemän i Sverige verkligen ansvar för svenskars väl och ve utomlands? Om så är fallet kanske bör inrättas en speciell minister för saken så man verkligen vet vem som bär ansvaret.
AnitaO
Har alltid undrat vad Danielsson gjorde den där dan.
Anma
CITAT (Pirum @ 29-01-2007, 16:08)
Och att personer, då tänker jag i första hand på Freidvals och andra i positioner där dom hade ansvar för svenskarnas väl och ve utomlands

Det här är intressant, har Freivalds och andra tjänstemän i Sverige verkligen ansvar för svenskars väl och ve utomlands? Om så är fallet kanske bör inrättas en speciell minister för saken så man verkligen vet vem som bär ansvaret.

Nej, inte i normala fall, men när det händer katastrofer (stora som små) har varje land ansvar för sina egna medborgare att de får den hjälp de behöver. Så är det i de flesta länder. Det finns några länder som har en utmärkt beredskap för sina medborgare oavsett var i världen de befinner sig.

Om du som svensk medborgare åker till ett annat land och blir bestulen på ditt pass och dina pengar, ja då finns det hjälp att få via svenska ambassaden för att du ska kunna återvända hem, men inte vid en stor katastrof. Då ska det utredas och diskuteras medan svenskar ligger och dör under tiden och svenska myndigheter står handfallna och väntar på order uppifrån, order som aldrig kommer.
arno
CITAT (Pirum @ 29-01-2007, 16:08)

Håller med Pirum.Visst bör vi hjälpa våra medborgare i nöd även om de råkar befinna sig utomlands men hur långt sträcker sig detta "ansvar"och hur uttalat var det före tsunamin?
Någon sorts "krisledning" med uttalade befogenheter och skyldigheter behövs verkligen och verkar ju vara på gång.
KURT
Regeringen har nu tillsatt en utredning som skall undersöka "Vilket ansvar har Sverige för svenska medborgare utomlands?" Den kommer väl formodligen att på något sätt mynna ut i ett Sverige ibland har ansvar ibland inte. men UD:s främsta uppgift utomlands är ju definitivt inte att ge service till svenska medborgare.
Anma
CITAT (KURT @ 30-01-2007, 07:07)
men UD:s främsta uppgift utomlands är ju definitivt inte att ge service till svenska medborgare.

Det hoppas jag att du förstår att jag inte menar heller.
Fast vid vissa tillfällen så..
Och att kalla det service vid detta tillfället vi pratar om nu, ja... för mig är det fel ord att använda i sammanhanget.
När hundratals svenskar dött och tusentals ligger skadade på ett överfyllt sjukhus i ett fjärran land. Där de flesta drabbade blivit av med allt, pass, pengar, packning, ALLT de haft med sig på resan. Inkulsive i många fall familjemedlemmar.
Där landet i sig är än värre drabbat och gör så gott de kan för att rädda manniskoliv. Där familjer splittrats och hundratals barn blivit föräldralösa. Vissa lyckliga tillfälligt. Andra för alltid.
Vid sådana tillfällen bör och ska sitt eget land hjälpa till. Inte sitta och vänta på information utan att själv aktivt söka efter den, inte låta bli skicka de bästa i sverige på krisstituationer, i synnerhet då de bästa i sverige erbjuder sin hjälp så fort de förstått omfattningen. Då sveriges stadsmakt fortfarande står handfallna och gör INGENTING, förutom att bestämmer sig för att inte ta emot den hjälp och den info som kommer någonannastans ifrån än uppifrån.
Och de där högre upp ska definitivt stanna på sitt arbete och utföra det, inte gå på teater eller julmiddag. Det är för sådant de har sina höga löner, att alltid kunna komma in och styracoch besluta då det krisar.

Men det är så typiskt svenskt, "tänk om jag gör fel, det är nog bättre att inte göra någonting alls"...
Leia
CITAT (Anne R @ 29-01-2007, 09:55)
"Himelen var oskyldigt blå" av Charlotta Ölander. Huvva!!

Den har jag också läst, vad dessa människor fick gå igenom! sad.gif
Margaretha
Och på UD har man fått avskeda massor med folk för att spara in vad alltsammans kostade! De kvarvarande håller på att jobba ihjäl sig!

Det finns nämligen inte pengar för sådana insatser som i Thailand och Libanon!
Gita
CITAT (AnitaGg @ 29-01-2007, 16:12)
Har alltid undrat vad Danielsson gjorde den där dan.

Ja, fast jag har alltid undrat vad Persson gjorde som Danielsson fått bära hundhuvudet för. Och vad Danielsson fått för att gå med på detta.
Gita
kristerh
CITAT (KURT @ 30-01-2007, 07:07)
men UD:s främsta uppgift utomlands är ju definitivt inte att ge service till svenska medborgare.

Ibland är det nog nödvändigt,
Jag har följande sanna berättelse: en arbetskamrat åkte med sin man, på husvagns sem eller om det var husbil..ner till spanien,
nu var de ju lite dummare än tillåtet, men kanske lätt hänt,
de skulle på en liten ort gå och äta på en restaurang, utanför lämnar de bilen/vagnen där de gömt resterande reskassa, pass, alla kreditkort, idkort mm. När de kommer ut upptäcker de att någon brutit sig in och snott allt de hade, tror att det här hände någonstans i norra spanien,
det var bara att avbryta semestern och försöka ta sig hemåt,
inte ett korvöre hade de,
de tog sig till ett svenskt konsulat/ambassad där de trodde att de skulle få åtminstonde låna telefon och ev låna pengar så att de kunde ta sig hem, (det är en rätt lång resa hem) men de fick inte ens låna telefon för att ringa hem o tala om vad som hänt wink.gif och att låna pengar var det ännu mindre tal om, eftersom alla kreditkort var stulna kunde de inte få ut pengar någonstans, inte heller kunde de legitimera sig eftersom de handlingarna oxså var borta...
Helt förtvivlade sitter de som är i 60 årsåldern o gråter på någon parkering, bensinen var nästan slut och pengar till mat hade de inte heller,
då stannar några spanjorer och undrar vad som hänt, de förklarar och får låna lite pengar som räcker hela vägen hem av några helt främmande människor (snacka om vänlighet) wub.gif och de var helt oförstående till att svenskar inte får hjälp att ta sig hem (pengar o telefon) det verkar som de flesta andra länder hjälper sina medborgare som strandsatt sig utomlands, men inte sverige wink.gif
Man lever ju i tron att om det skulle hända något ska man få hjälp av svenska myndigheter men icke, man får klara sig bäst man kan.
Gossen Ruda
Är det snart inte dags att lägga det här bakom oss och blicka framåt? Inte för att jag ha något större förtroende för Danielsson men nu får det vara nog. Fast det ju klart att regeringen Ägghuvud skall försöka ro hem några politiska poäng nu när opinionen går emot dom. Det kommer nog inte att lyckas.
Gita
CITAT (Gossen Ruda @ 30-01-2007, 19:17)
Fast det ju klart att regeringen Ägghuvud skall försöka ro hem några politiska poäng nu när opinionen går emot dom.

Nu är vi där igen, .......brist på självkritik!
Gita
Gossen Ruda
CITAT (Gita @ 30-01-2007, 19:21)
Fast det ju klart att regeringen Ägghuvud skall försöka ro hem några politiska poäng nu när opinionen går emot dom.

Gita

Förklara gärna.
Gita
CITAT (Gossen Ruda @ 30-01-2007, 20:18)

Gita

Förklara gärna.

Meningslöst!
Gita
Gossen Ruda
CITAT (Gita @ 30-01-2007, 20:25)

Gita

Förklara gärna.

Meningslöst!
Gita

Förstår att du ger upp, tomma tunnor skramlar mest.
Gita
CITAT (Gossen Ruda @ 30-01-2007, 20:29)
CITAT (Gita @ 30-01-2007, 20:25)

Gita

Förklara gärna.

Meningslöst!
Gita

Förstår att du ger upp, tomma tunnor skramlar mest.

Jag ger inte upp, men skall gå och stryka en skjorta, har ett viktigt möte imorgon.
Sov Gott Gita
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon