Jonas70
Om man odlar chili (ej hybrider), och vill ta egna frön; är det då några problem att man odlar flera chilisorter i närheten av varandra? Kommer de korsa sig?
Om man vill ta frön från chili; ska man då ta frukten tidigt eller låta frukten sitta kvar länge?
Åsa, mälardalen zon 2
Ja chili kan korsa sig de kan även korsa sig med paprika så odlar du ickehybrider och vill skörda eget frö kan det vara bra att försöka isolera de plantor du vill skörda frön ifrån alt. sätta ex. nylonstrumpa/liten papperspåse runt kvisten med blomman innan den slår ut och sedan pollinera själv och sätta tillbaka påse/nylonstrumpa i några dagar tills man ser att det börjat bildas en frukt då kan man märka ut att just den frukten ska jag skörda frön ifrån.

Om man ska skörda frön ska man vänta tills frukten är riktigt mogen då är fröerna fullmatade med näring och brukar ha bra grobarhet.
Jonas70
Tack för svaret Åsa.
Jag trodde möjligen det kunde vara precis på det sätt som du skriver. Det kräver ju en del extra jobb för att kunna skörda egna frön. Jag får se ifall jag blir färdig till att lägga den extra tiden när det väl blir dags.
Natrix
Jag tycker iof inte att du skall vara livrädd för att få din fröbank kontaminerad. Jag har odlat chilil trångt i växthus i flera år utan att isolera blommor och inte haft några synbara effekter. Vissa sorter som jag är extra rädd om har jag dock isolerat.
Eva 33c
Jag odlar både paprika och chili i växthuset och har tagit egna frön för att testa. Det föll inte så väl ut, fina plantor och frukter men inget "sting".
Har man bara chili går det kanske bättre. Men med tanke på den tid det tar att driva fram plantorna tills man kan smaka på frukten tänker jag inte chansa på egna frön i år utan sår bara köpefrön. rolleyes.gif
Jonas70
CITAT (Natrix @ 30-01-2007, 18:52)
Jag tycker iof inte att du skall vara livrädd för att få din fröbank kontaminerad. Jag har odlat chilil trångt i växthus i flera år utan att isolera blommor och inte haft några synbara effekter. Vissa sorter som jag är extra rädd om har jag dock isolerat.

Hur har du isolerat blommorna då?
Natrix
Jag såg tyvärr inte din fråga förrän nu. Aja, du har inte hunnit få så mycket blom än gissar jag. Så här har jag gjort:
http://www.jakobaxelsson.se/info_peppers.html
Jonas70
Tack för tipset på den där sidan.
Jag hade i och för sig redan nu kunnat ha blommor på mina chilis, men jag har valt att knipsa bort knopparna för att de ska växa till sig lite mer innan det är dags för frukt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon