Ramoth
Har blivit jätteförtjust i gula morötter.
Eftersom morot och morot inte precis behöver vara lika bra/god så skulle jag tycka om att få tips på någon/några goda sorter och var fröna går att få tag i. Har hittat en gul sort hos både Lord Nelson och Weibulls, men vet inte om de är "nått att ha".

Har också hört talas om att det ska finnas vita morötter.
Gör det det?
anna_rispan
Runåbergs har vita. Om jag läste rätt häromveckan.

Jag tror bestämt att jag ska odla alla färger de har i år. smile.gif

Fins gla'gubbe du hade där.
KURT
Det finns åtminstonde gula vita violetta och röda morötter . Men förutom att de vita saknar karoten, så vet jag inte att de smakmässigt eller på något annat sätt skulle vara bättre än andra morötter. Personligen skulle jag nog hellre satsa på riktigt tidiga sorter, men då blir det F1-hybrider utan någon annorlunda färg.
Ophelia
Impecta har en vit och en gul sort. Den gula (Jaune Du Doubs) är jättefin i smaken, den vita har jag inte provat.
Eva i Västerås
Lila morötter smakar inget vidare, inte den sort jag hade för 2 år sen iaf.
Konstig, nästan lerig smak.
Köpte blandade färger i ett tråg på Obs, och dom lila där var väl bättre, men vanliga oranga är mycket godare.
Runåbergs gula är fina, fast mildare i smak. Kanske smaken sitter i färgen?
Åsa, mälardalen zon 2
Runåbergs har röd, violett, gul och vit morot i sortimentet förutom de vanliga orange. Fast själv tänker jag odla parabell, rund orange morot det är ganska mycket sten här så runda morötter kanske funkar bättre än långa morötter här.
Bodenblomman
CITAT (anna_rispan @ 29-01-2007, 13:07)

Jag tror bestämt att jag ska odla alla färger de har i år.  :)

Ett litet inlägg som inte hör till trädgård-Förlåt!

Anna Rispan varje gång jag ser ett inlägg av dej blir jag så fruktansvärt sugen på kakor. Det värsta är att jag försöker få bort de kilon som stannade kvar efter min graviditet. Kakorna ser så otroligt goda ut och när man försöker hålla en diet så ser dom ännu godare ut.! Omedvetet letar jag i skafferiet efter nå gott när jag sett bilden.

tongue.gif tongue.gif tongue.gif tongue.gif

/ Susanne
anna_rispan
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,29-01-2007, 14:35)
Runåbergs har röd, violett, gul och vit morot i sortimentet förutom de vanliga orange. Fast själv tänker jag odla parabell, rund orange morot det är ganska mycket sten här så runda morötter kanske funkar bättre än långa morötter här.

ja, runda bord ejag med prova istället för en av de vanliga gula/orangea. jag odlar ju i lera så de blir rätt krokiga där de växer. men runda små borde ju kunna funka.

tack för tipset!
anna_rispan
CITAT (Bodenblomman @ 29-01-2007, 14:59)
CITAT (anna_rispan @ 29-01-2007, 13:07)

Jag tror bestämt att jag ska odla alla färger de har i år.  smile.gif

Ett litet inlägg som inte hör till trädgård-Förlåt!

Anna Rispan varje gång jag ser ett inlägg av dej blir jag så fruktansvärt sugen på kakor. Det värsta är att jag försöker få bort de kilon som stannade kvar efter min graviditet. Kakorna ser så otroligt goda ut och när man försöker hålla en diet så ser dom ännu godare ut.! Omedvetet letar jag i skafferiet efter nå gott när jag sett bilden.

tongue.gif tongue.gif tongue.gif tongue.gif

/ Susanne

förlåt!!! snart kanske jag har ätit upp dem på bilden. bara smulor kvar då..hehe
KURT
CITAT (anna_rispan @ 29-01-2007, 15:00)
ja, runda bord ejag med prova istället för en av de vanliga gula/orangea. jag odlar ju i lera så de blir rätt krokiga där de växer. men runda små borde ju kunna funka.

tack för tipset!

Annars får du så dem i en pallkrage med mera porös jord.
hnorbeck
Jag har under flera år odlat den gula morotssorten Yellowstone från Weibulls. Den är godast kokt, tycker jag. Kokt är den faktiskt godare än de flesta kokta orange morötter. Råriven är den dock ingen höjdare. Dessutom blir den ENORMT STOOR utan att spricka - rötterna är både långa och tjocka.
Det man måste tänka särskilt på med gula morötter är att kupa dem en aning så de inte får gröna "nackar".
Jag provade lila morötter "Purple Haze" i år och de blev väldigt goda. Inget särskilt rårivna, men jag har kört dem i lergryta och det blev en höjdare. Receptet är enkelt - morotsbitar, korngryn, lök, rödkål och på toppen skivor av fetaost. In i ugnen med lergrytan på 225 grader i 70 minuter.
Ramoth
Tackar för jättebra tips!
Å så toppat med ett recept som grädde på moset ... så hungrig jag blev tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon