Gossen Ruda
29-01-2007, 15:50
En alm har slagit rot i en jordhög i min trädgård. Nu har jag tänkt flytta ut den till närheten av sommarstugan men jag är lite brydd. Den är ett par år, 2,5 meter hög. Jag är helt säker på att nästan all jord kommer att rasa av rötterna för jag vet vad den står i. Skall jag minska ner den kommande bladmassan för att minska avdunstningen genom beskärning före flytten? Den kommer visserligen att stå bara ett par meter från sjön men ganska torrt ändå och mina möjligheter till vattning är sådär.
Jag skulle inte gjort det. Mina erfarenheter är absolut att trädet reducerar sig själv bäst. Man gör dessutom bättre att beskära rötter och inte kronor vid flyttar.
Din alm kanske inte ens behöver reducera sig, "beskära" sig på sina gröna delar. Att den står i lös jord är perfekt, det borgar för att du får med många finrötter. Skulle någon aningen grövre rot ha stuckit iväg i längd och ha få finrötter, klipp in den med skarp sekatör.
Förflytta trädet med fuktig eller våt jord i plastsäck så att rötterna inte torkar ut. Sen ger du nya växtbädden rejält med fuktsamlande material (kompost, kogödsel, löv eller nedbrutna löv mm), en rejäl vattning i början och ett tjock lager löv (20 eller 30 cm) ovanpå, så håller sig fukten länge och du behöver inte släpa vatten den första perioden iallafall.
Gossen Ruda
29-01-2007, 18:34
Okey, jag skall försöka följa dina råd så gott det går. En fördel är att växtplatsen kommer att vara omgiven av andra träd så solen kommer inte åt så mycket. Den allra största fördelen är dock att det inte finns andra almar i närheten så almsjukesmittorisken är liten.
Lycka till!
Jag blir glad varje gång någon tar sig an att sätta alm. Nu när de är drabbade behövs många nysatta som kanske kan klara sig över splintborretiden!
Gossen Ruda
02-04-2007, 19:39
Då var det dags för flytten. Förra helgen grävde jag upp ungalmen och tog ut till sommarstugan. Som jag befarade ramlade all jorden av direkt och dessutom stack huvudroten ut mot ena sidan så av den fick jag inte med mycket. Här ligger trädet på gräsmattan innan det fick ligga med roten i dammen en vecka. Jag tog av det ena toppskottet och nån gren.
[attachment=953:070324_1.jpg]
Inte mycket till rötter tyvärr.
[attachment=954:070324_2.jpg]
Så i helgen blev det plantering, här står det lilla trädet med spaden lutad mot sig.
[attachment=955:070331_08.jpg]
Eftersom den har förlorat så mycket av rotsystemet så får du nog vattna den under en lång tid. I många fall väljer man att ställa barrotade träd/buskar i uppslammad lera innan man planterar så att rötterna får bra kontakt med jordpartiklarna och lättare kan börja suga upp vatten.
Gossen Ruda
03-04-2007, 07:00
Självklart blir det vattning varje vecka, sjön är ju nära. Det blev ordentligt med vattning vid planteringen också.
pusillus
03-04-2007, 12:41
Förlåt om jag lånar alm tråden lite.. Jag har en stor alm i trädgården som får massor av frö på sensommaren, men jag har aldrig sett några fröplantor, hur kan detta komma sig? Är Rudas alm en fröplanta från början?
CITAT (pusillus @ 03-04-2007, 12:41)

Förlåt om jag lånar alm tråden lite.. Jag har en stor alm i trädgården som får massor av frö på sensommaren, men jag har aldrig sett några fröplantor, hur kan detta komma sig? Är Rudas alm en fröplanta från början?
Det är många djur som äter näringsrika frön, dessutom måste fröet hamna på ett ställe där det kan gro. Små träd har det ofta mycket tufft. Och kanske är det tur att det är så, eftersom de ofta sätter väldigt många frön. Men fler av oss borde verkligen sätta frön och plantera träd. Det må sedan vara alm, ek eller annat ädellövträd eller varför inte så fler fruktträd och plantera ut i naturen.
Gossen Ruda
03-04-2007, 14:45
Jo, det är en fröplanta. Trots alla frön som snöat under tidigare år så är det bara ett fåtal som tagit sig. I rabatterna och i häckarna, där det är ett otyg. Tydligen måste dom hamna i god jord för att överleva. Nu finns det dock mest almlik kvar i omgivningen, almsjuka har slagit till ordentligt.
pusillus
03-04-2007, 16:19
Då ska jag försöka så i skyddad kruka i höst, vore kul med almplantor att skänka/plantera ut!
Hoppas ditt träd klarar flytten nu
Gossen Ruda
27-05-2007, 14:19
Flytten ser ut att ha lyckats. Telningens blad har slagit ut och ser fina ut men är givetvis ett par nummer mindre än normalt. Jag har faktiskt inte vattnat den, det har himlen fixat istället.
[attachment=3265:070526_alm.jpg]
Stella-Polaris
27-05-2007, 14:45
Det är en fördel att flytta innan löven slagit ut. Träden börjar säsongen med en rottillväxt så den anpassar sig lättar då..
Lycka till med detta Åke! Antar att du stött det på något sätt så att rotetableringen inte ruckas i vind.
Vem vet, kanske har du så småningom en av de få almar kvar, som när almsjukan ebbat ut blir frökälla till tusentals nya almar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.