Full version: vilka fjärilar?
amaira
Vilka är de här, vet ni?

1.

2.

3:

amaira undrar...
Piccante
Det vet jag tyvärr inte men vackra var de smile.gif
Gossen Ruda
Hej Amaira, roligt att se dig här igen.

1. Ormbunksmätare
2. Gulbrokigt slåtterängsfly. Dagflygande art.
3. Nån fältmätare, forna storsläktet Cidaria. Jag skall kolla vidare.
Gossen Ruda
Trean är förmodligen Fyrbandad fältmätare (Xanthorhoe quadrifasciata)
Ophelia
De ser så mjuka ut (med risk för att framstå som en okunnig fjärilsromantiker) smile.gif
Lars-Olof Arvids
Vem blir inte fjärilsromantiker av att se sådana fina bilder? smile.gif

Olle
amaira
CITAT (Ophelia @ 29-01-2007, 19:48)
De ser så mjuka ut (med risk för att framstå som en okunnig fjärilsromantiker)  :)

Här är en till som faller för fjärilarnas mjuka lurviga päls wub.gif .
De är ju helt fantastiska!!

Ruda, jag är här så gott som varje dag, fast jag är visst osynlig biggrin.gif . Skriver sällan.

Som vanligt är du Ruda oersättlig. Kan du inte flytta lite närmare hitåt? rolleyes.gif
*Funderar lite * ... Nä, kanske inte... Du kanske är på lagom och betryggande avstånd från en insektsgalen amaira...

Jag håller på att göra en katalog att skriva ut, med namn och bild på alla de insekter som finns runt mitt hus - de namn jag kan få tag i alltså.

Så här kommer en fråga till, vad heter denna?

Sist kommer en bild till Ophelia, på en söt luktgräsfjäril med en sådan där päls som man (läs "jag") vill gräva ner fingrarna i. wub.gif

amaira
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 30-01-2007, 08:40)
Vem blir inte fjärilsromantiker av att se sådana fina bilder? smile.gif

Olle

Du är så snäll Olle, och jag blir så stolt.
Gossen Ruda
Du är välkommen när och hur du än tittar in. Man BEHÖVER ju inte alltid skriva något. Beträffande nattflyet så är det ett Vitfläckat gräsfly (Mythimna conigera). Tidigare var släktnamnet Leucania och ännu tidigare Sideridis.
amaira
CITAT (Gossen Ruda @ 30-01-2007, 09:21)
Vitfläckat gräsfly (Mythimna conigera). Tidigare var släktnamnet Leucania och ännu tidigare Sideridis.

Tack så mycket! wub.gif
*förs genast till handlingarna*
amaira
Ett par till, sen får det räcka för idag.

och denna, är det Allmän ängsmätare, (Selenia dentaria)?

Honans antenner är trådsmala, medan hannen har så här vackra "plymer" som feromonuppfångare. Men honan är ju lika stor, om inte större, än hanen. Hos allmän ängsmätare ska honan vara mindre... ??

Gossen Ruda
Först måste jag rätta mig lite, 2:an i början heter "bara" Gulbrokigt slåtterfly. Minnet förvanskas lätt på 20-30 år. rolleyes.gif

Här har du hittat det andra slåtterflyet, nämligen Vitbrokigt slåtterfly. Dom trivs på samma marker och flyger ofta tillsammans.

Dom andra kan inte vara några andra än Allmän ängsmätare. Storleken beskrivs i min gamla bok som att honan vanligen är mindre men samtidigt är vingbredden 21-30 mm så förhållandet mellan könen kan säkert bli omvänt i några fall. På "min" tid hette den Ematurga atomaria.
amaira
Gulbrokigt och vitbrokigt slåtterfly - vad roligt wub.gif . Och allmän ängsmätare. TACK igen!!
Ophelia
Tänk vilka vackra djur som finns i vår Herres hage wub.gif wub.gif

Förunderliga skapelser smile.gif

Amaira, du är då en fantastisk fotograf. Är mycket förtjust i dina bilder smile.gif
Christa
Vilka tjusiga antenner! Hur kunde du komma så nära utan att skrämma iväg den?
amaira
CITAT (Christa @ 31-01-2007, 19:48)
Vilka tjusiga antenner! Hur kunde du komma så nära utan att skrämma iväg den?

Åh, förlåt huh.gif nu luras jag igen, det är inte meningen.

Fullt sååå nära går jag inte när jag fotar. Främst för att det blir så dåligt skärpedjup med alltför extrema närbilder smile.gif

Istället klipper jag. Alltså, istället för att förminska hela bilden för att få in den exempelvis här, klipper jag ut en detalj och får rätt storlek automatiskt.

Så här ser bilden ut oklippt:

Fast jag kommer ganska nära mina små vänner i alla fall wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon