Full version: Rädda krukväxt
Latmask
Min allra bästa krukväxt säckade ihop efter julen. Jag har fått höra att det beror på julgranen och den stod allra närmast granen. Den har tappat det mesta av löv och "stängler" (heter det så, grenar?) och nu är den mager och hängande och eländig.

Fick höra att det beror på att granen tar allt syre. Är det sant, och finns det något man kan göra för att rädda den så här i efterhand?
Ophelia
Vet inte hur det är med syre men det är väl etylengasen som förorsakar problemen hos vissa växter. Mitt tips är att flytta den till en bra plats (inte i närheten av äpplen) med bra ventilation och sköt om den väl och hoppas på det bästa.

En gran som får ligga ett tag är inte fullt lika benägen att utsöndra etylen som en färsk gran.
Latmask
Tack! Vi får hoppas den tar sig, jag har haft den i många år. sad.gif

Vi var (tror jag nu) dumma nog att ta in en halv gran bara och plantera den i en stor kruka för att den skulle hålla sig bra. Nu står den ute men är lika frisk fortfarande, men sett i detta perspektiv måste det ju vara den dummaste idén någonsin...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon