Full version: Chili
kricke1
Någon som provat sätta chili?
tar det lång tid innan fröet börjar växa? biggrin.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Ja jag brukar odla chili. Jag köper frö från snabba sorter jag vill kunna skörda från juli-augusti och inte bara på hösten.

Hur lång tid det tar beror lite på sorterna det kan ta allt från några dagar för fröerna att gro till några veckor.

Jag odlar snabba sorter så jag sår inte förren i mars-april då är ljuset bra också och man brukar inte behöva extra belysning.
Unni
Jag tycker det ofta tar upp till en månad innan fröna gror. Så lång tid att man tröttnar och sår en ny omgång. Därför blir det varje år dubbelt så många planter som jag tänkt mig. rolleyes.gif rolleyes.gif rolleyes.gif

Chilin blir oftast bra i växthus och ger massor av skörd.
Lycka till.

Unni
Jonas70
Jag har sått 5 sorters chili i år, och de tog mellan 4-7 dagar för de olika sorterna innan de tittade upp.
Jag har tillgång till extrabelysning inomhus och har satt timern på 16h belysning per dygn. Det verkar fungera bra för mig, och om ytterliggare någon vecka är det dags för omskolning.
Jag har fått fler frön att gro än jag tänkte ha plantor, så är det någon i närheten av Södra Sandby i Skåne som är intresserad och hämta ett par plantor så säg till.
Gurkan
Chilifrön gror snabbt om dom står varmt, uppe på ett lysrör eller på golv med golvvärme t.ex. eller nära ett element ... se upp så dom inte torkar bara.
jakob
NI som har chili i era växthus,, någon som har gul körsbärschili, stor som en bigarå,, jag undrar ska de vara mörkt gula innan man äter dem,, någon som har erfarenhet av detta,,??
gulkörsbärschili ,,gulare,, (Small).JPG

gul körsbärschili (Small).JPG

med vänlig undran Jakob
Daffodil
Jag odlar chili varje år - jättekul och vackra blir de! wub.gif Vanligtvis väljer jag två olika sorter som jag hittar på varuhuset eller i en växthandel.

Vår tvättstuga på markplan funkar bra att driva upp fröer i, så det har alltid gått av sig självt. Jag sår i början av februari (å då passar jag på att så pelargoner också) När det börjar bli varmare ute låter jag plantorna stå på vår inglasade altan. Det är hela glaspartier åt tre håll (v-s-ö) så det är att likna vid ett drivhus. Med hjälp av vattning och vanlig växtnäring (lite för sällan) går det sedan av sig själv ... Det växter så att det knakar.

Skälet till att jag bara driver upp från två påsar är att det blir många plantor och därmed alltför många chilisar än vad jag och mina vänner konsumerar. Det är fint med flera olika sorter, så det har hänt att jag ihädigt övertalat vänner och bekanta att driva upp andra sorter så att vi sedan kan byta en planta eller två...

Jag torkar och fryser chilisarna när de är mogna.
Preussen
kul att du intresserat dig för denna härliga växt.

jag börjar sådden första veckan i januari. då sår jag sorter av c.pubescens och c.chinense som har en längre växtperiod. sorter av c.annum och c.baccatum.
sätter jag i feberuari. det går lika bra med lysrör/lågenergilampor som med högtrycksnatrium bara man har över 15watt. sen går det lätt att fixa värmen med en värmefilt eller dylikt som man sätter under kruklådan.

handeln har börjat med ett större sortiment av fröer men vill man fördjupa sig lite finns alltid örtagården (www.ortagarden.com) samt lite fröbytartjänster här och var.

bäst resultat får man om man övervintrar sina plantor. det finns ett otal trådar om denna fråga här på odla så använd sökfunktionen.

mina plantor odlar jag i växthus och av frukten gör jag såser, torkar eller fryser in. bäst är ändå att köra frukterna med lite vatten i en mixer och frysa in dem i iskuber. kuberna lägger jag i en återslutbar fryspåse och är bara att plocka fram när man vill krydda.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon