Full version: Fingerborgshatt
Katti med torpet
Jaha, så har man återigen snubblat över en bild som startar den där "måste bara ha" attacken igen.
Jag pratar om Penstermon Digitalis, helst Husker red men den nya Mystica går ju inte heller av för hackor och verkar betydligt lättare att lägga vantarna på.
Frågan är hur härdiga/svårodlade de är. Har goglat men får bara fram att Mystican klarar sig i stora delar av landet. Jag kan bara erbjuda en blåsig zon 3, klarar de det och var får jag tag i frö till Husker red?
Har aldrig haft några penstermoner själv men det är absolut ett av de växtslag som gjort störst intryck under mina Englandsresor.
Utbudet i den svenska vanliga handeln tycks mycket begränsat, beror det på att de är svåra, kortlivade eller är det något annat fel?
Jo jag inser att det finns massor med olika sorter och att man inte kan dra alla över en kam men skulle vara intressant att få lite tips på odlingsvärda sorter.
Gillar speciellt den romantiska skira färgskalan som går från blå över ljuslila över till lilarosa och sen rosa. wub.gif
Kajsa

Penstemon digitalis, min enda penstemon, jag hade helt gett upp att få blommor men så i sommar kom de höga stänglar, tre år tog det.
Ingen aning om dom är så tröga annars.
kerstin z5-6
Bägge du nämner är nog härdiga i z7
Penstemoner ,med xtra namn.. som just "Husker red" -är dock ofta hybrider av arten -och dåligt härdiga .. därav att de oförtjänt fått rykte
Penstemon Digitalis "Husker red är dock ev av de allra härdigaste som sagt .. och jag hade massor av frö på min i höstas . men de lär väl vara spridda för vinden nu

Penstemoner är fö ett underbart släkte , stort med många varianter

Tål obegränsad torka efter etablering , stark sol , behöver sällan gödas , vill ogärna flytta då de har mycket långa rötter , kan planteras i rent grus på lerbotten och finns från minisar
P alpicola

till maffisar
P digitalis husker red

tom snyggt bladverk på våren

ovatus medelhög

P rickardsonii låg och eromt rikblommig

kerstin z5-6

P.Serrulatus -inte ens känslig för väta .. som de andra kan vara, -
går i ren lera ..
P Clutei -(i mitten ) rosa

Hirsutus -finns även som låg / P hirsutus pygmaeus

alla odlingsvärda , storst urval hittar du på www.alplains.com
Elisabeth P
Inte mer nu Kerstin

Snart får jag ju ingen tid över mad.gif Bara gräva gräva gräva rolleyes.gif
Men vackert är det wub.gif

Lisa
Katti med torpet
Ååhhh, *kvider* Måste ha, måste ha, måste ha *viskar mantra*
Då är det väl bara till att vända blicken utomlands då. Synd att inte fler frön finns att köpa i Sverige, åtminstonde de sorter som uppenbart är härdiga borde ju finnas...
Nu vet jag, STA's frölista kan kanske vara ett bra ställe att börja leta!
Men hur fröäkta är de? T.ex. Husker red som ju är en hybrid kan man ju tänka sig inte blir likadan som moderplantan? Kanske bäst att köpa av "riktig" odlare som förhoppingsvis har koll på sådana detaljer?
kerstin z5-6
sorry laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Lisa
P grandiflorus lila ,finns även i vitt blir en av de högsta med störst blommor
Här hos min lökkompis

Arterna och) Husker är relativt fröäkta om jag minns rätt 75 "% har rött bladverk
Elisabeth P
Vill ha...vill ha...vill ha...... wub.gif

Får inte mad.gif

Vill ha ändå, åtminstone till nästa sässong tongue.gif Tur att det kommer fler januarimånader smile.gif

Lisa
Eva 33c
Angående P. digitalis 'Huskers red' och P. digitalis 'Mystica':
Förra året köpte jag frö till "Huskers" från Gardens North och "Mystica" från Nelsons. Sedan såg jag att Jelitto anser de vara samma synonyma. sleep.gif
Får väl se om jag kan skilja de åt i år om de överlevt och vill blomma.
Det är mina första Penstemoner i trädgården överhuvudtaget. Det var ni här på forumet som fick mig att förstå att det var möjligt att odla vissa arter även här i zon 5.
Tack för det, har några fler arter på G. smile.gif
kerstin z5-6
De trivs tom bättre i lite kargt blåsigt och på vintern snötäckt eller i alla fall fruset klimat smile.gif

dessa är min enda eftergift i år jag ska så 12 sorter smile.gif
Elisabeth P
Går det att ta frö av dem. Då är jag mycket intresserad av dessa till hösten Kerstin wub.gif

Se nu vad du gjort med mig nu unsure.gif , vill ju ha i alla fall wub.gif , fast jag inte skulle.

Lisa
mari_tres
Köpte frö av fingerborgshatten på trädgårdsmässan -06, tror att det var från rara växter, kolla där!
kerstin z5-6
Ja P digitalis är lätt att ta frö ifrån , likaså P hirsutus -men påminn!
Elisabeth P
Det tackar jag för biggrin.gif Kerstin.
Påminner dig så gärna. Hoppas att även jag kan visa upp lite smått och gott en gång i framtiden.

Lisa
kerstin z5-6
Bra jag har kortare minne än en fisk .. påminn i början september för fröna mognar mycket sent .. ska se om det inte finns fler roliga sorter-, jag sådde ju ett 15 tal även i fjol , varav de flesta inte hann blomma, år ett smile.gif
Elisabeth P
Åh, låter jättekul wub.gif .

Lisa
Mia, zon 3
Jag har också en fingerborgshatt, och det tycks vara 'Husker Red' att döma av era bilder. Jag tycker den är ursnygg, nästan särskilt på våren när den kommer upp... Har den (och annat, t.ex. flox 'Blue Paradise' = samma färg på bladutspringet) ihop med svarta tulpaner, och det blir läckert - samma färg kommer igen, liksom.
Hittills har den varit helt bekymmersfri hos mig, men jag har ju bara haft den i ett par år tror jag.
Ewa L
Mitt tangentbord håller på att lägga av. Kortslutning! För mycket fukt!! Drägel!!!

Underbara bilder. wub.gif

De hamnade direkt på min önskelista.
Ewa smålänska höglandet
Spännande, jag köpte ett par Husker Red i höstas, får se hur de klarar sig hos mig
fruberglund
Och jag som gav min planta till grannen för att jag tyckte den var tråkig...köpte den på en plantskola för 20 spänn och den var omärkt men kom fram till att det var den efter rådfrågning på Odla biggrin.gif Ja, där ser man hur olika smaken är laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon