Full version: Julstjärna
tekla80
Har en julstjärna som överlevt några jular, men den har inte fått röda blad sen julen jag köpte den. Vet nån hur man ska göra för att den ska blomma igen?

/Johanna
Åsa, mälardalen zon 2
Det är en kortdagsväxt och ska ha absolut mörker under ca 14 timmar per dygn i flera veckor för att den ska sätta blom. Exempelvis så kan man sätta in växten i garderoben när man kommer hem från jobbet och sedan på morgonen innan man går till jobbet så ställer man den i fönstret och så håller man på så i 8-10veckor sedan bildar den blom. Minsta lilla ljusgnutta under mörkerbehandlingen kan innebära att man får börja om med mörkerbehandlingen. Odlarna har tjock svart väv som dras för i växthusen, numera sker nog det ofta via automatik men i många mindre odlingar drar man för mörkläggningsgardinerna för hand.

För det mesta brukar man nog ha julstjärnan som slit och slängväxt det är ju ganska mycket jobb med att få den i blom.
ÅsaF
Jag har tidigare aldrig lyckats få min julstjärna att klara sig men nu har jag lyckats. Jag flyttade den från köket där det är rätt mörkt till ett annat fönster och rum (söderläge) och vips började den växa och få både röda och gröna blad. Det verkar dock som att det är lättare att få röda blad under vintermånaderna då det är mörkare ute längre tid. Jag kompletterade med att ha lampor tända ovanför blomman några timmar på dagen och kvällen så att det blev mer ljus. Nu när det är ljust nästan hela dygnet verkar det som de gröna bladen tar över. Det beror nog på att det inte är mörkt tillräckligt lång tid på dygnet skulle jag tro.

Sen verkar det som att julstjärnor dricker väldigt mycket så jag brukar vattna varannan-var tredje dag för den får absolut inte torka ut för då tappar den blad.

Lycka till med blomodlandet!
Wargen
Jag har till min stora förvåning fått fram röda blad på en julstjärna jag fick för två år sedan. ohmy.gif
Första sommaren kom inga röda blad, den stod ute och blev en stor fin buske. Sen kom en storm och klöv den. Jag sparade resterna och den har nu vuxit upp till ett halvmeter högt "bonsaiträd". I vintras stod den i ett litet söderfönster, men jag gjorde absolut ingenting för att den skulle få röda blad igen. Tydligen skötte vädret om så den fick rätt ljusmängd, för i våras började röda blad komma fram i topparna! rolleyes.gif
Nu står den i lusthuset för att inte få skador igen. Ska bli intressant att se om de röda bladen fortsätter växa eller om de gröna tar över till slut.
Ren tur alltså.
Hannele
Julstjärna kräver mycket ljus på hösten, om jag minns rätt 12 timmar per dygn under lampa.
Läs mera:
http://www.odla.nu/artiklar/hur_odlas_en_j...ulstjarna.shtml
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon