hinta
Vårterminen 06 satte jag en kärna av ett lichieplommon.
Den tog sig och jag blev mäkta stolt och glad.
På senare tid (senaste veckorna) har bladen börjat skrumpna och blivit torrare och dödare. Har den fått för lite sol?
Jag fick för mig att den var uttorkad och ställde den i plastpåse med andningshål så den skulle bli lite fuktig men det har inte hjälpt.
Är det solbrist, tror ni?

HJÄLP unsure.gif
Ophelia
Jag har ingen kunskap i odling av exotiska frukter men jag vågar nog påstå att avsaknad av ljus är en stark bidragande orsak. Extra ljus kan nog avhjälpa problemet samt att inte låta den stå i drag.
Christer i Falköping
Litchin är svår att hålla liv i. Till och med i växthus är de griniga. Men ju äldr de blir, ju mindre griniga är de. Torr luft brukar få bladen att ge sig. Den tål absolut inget drag och vill ha mycket ljus nu på vintern. Ibland undrar jag hur de klarar sig i det fria laugh.gif
Christer.
Piccante
Jag var rädd för kalldraget i mina fönster så nu står min litchi framför fönstret men på köksbordet så den kommer en liten bit ifrån draget. Sedan sprayar jag den med vatten emellanåt och den får "ljusterapi" under en skrivbordslampa med kompaktlysrör. Så här långt ser den riktigt frisk ut.
Så här ser den ut just nu:
hinta
Tack så mycket för era svar ! biggrin.gif Okej, jo kanske är det lite dragit/kallt i fönstret. Ska se till att den får lite mera ljus nu!!

Tack!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon