|
thomasini
29-01-2007, 19:01
Skulle någon kunna tipsa mig om dessa frön hur jag skall gå till väga för att jag skall kunna dra upp dom i vår: (gärna efter egna lyckades erfarenheter)
Rosenvial Blå Bergsvallmo Murgröna Eldkrasse Olivträd (har försökt säkert 5 gånger och inte lyckats) Barrdraba
kerstin z5-6
29-01-2007, 19:12
Rosenvial Blötlägg fröna 24 timmar -så , gror varmt ev kan fröna filas försiktigt med sandpapper Blå Bergsvallmo Meconopsis gror i rumsvärme men rötterna utvecklas inte när temperaturen är klart över 10 C. Försök i Skottland har visat att plantorna bildar rötter under nätterna när det är svalt. Det är alltså inte någon bra idé att så under lysrör i rumstemperatur. - Har man inte något svalt, ljust utrymme bör man ställa sådden ut i trädgården. Trä en plastpåse över krukan. Frön som torkar ut efter att groningsprocessen initierats gror inte (troligtvis ett av de vanligaste skälen till misslyckande). Alt kan sådden förpassas till svalt ställe nattetid ,tex kylskåpet och stå under ljus dagtid - Smågroddarna ska omskolas tidigt , bladen bränns lätt -ställ aldrig i direkt sol
Eldkrasse Har snott mitt råd från Christer i tråvad -funkar bra -för den är lite speciell Jag fick lära mig att perenna krassar skall så kallt. Så fort de blir varma, innan de grott, går de in i ett viloläge som kan vara svårt att bryta. Jag använder små plastbyttor med lock. Där i lägger jag ett tunnt lager fuktig jord. Fröerna lägger jag direkt på ytan, sprayar det hela med kallt vatten, sätter på locket och ställer in i kylen. Jag tittar till det hela någon gång då och då. Om det börjat mögla där inne, sprayar jag det hela med atamonlösning, spädd som till saft ungefär. Fröerna kan gro inom någon vecka, men troligare tar det en månad eller två innan de startar. Vissa utav fröerna kan ta ett år på sig innan de gror. När grodden blivit närmare halvcentimetern, flyttar jag försiktigt över fröet till en egen kruka och ställer dem ljust och svalt. Inom två veckor brukar ett mycket tunnt skott visa sig ovan jord.
Olivträd (har försökt säkert 5 gånger och inte lyckats)
Tvättar bort allt fruktkött) och filar lite på kärnan. Sedan brukar jag peta ner kärnan hos en annan växt, som vattnas året runt. Eftersom oliven tar otroligt lång tid för att gro, tycker jag det är bästa sättet (annars tröttnar man kanske på att vänta). När oliven sen grott flyttar jag den till egen kruka.
Barrdraba Rapporter finns om lyckade resultat både med utesådd -och groning apil ute samt innesådd med plast över varmt fuktigt -gemensamt är att fröna inte får torka ut
Jag håller själv på att odla just Murgröna Murgrönan har jag sått nu för första gången så jag är lika nyfiken som du när det gäller den... Ops...läste fel...trodde det stod Eldkrona...
Den enda jag har erfarenhet av är Blå bergvallmon och så här gjorde jag: Sådd 4/2. Kaktusjord och grus, placeras i kylskåp. 1.a grodd 8/3, 13/3 5 groddar. Placeras under lysrör på dagen och i svalen ca 8-10C på natten. Skolades om så snart de första karaktärsbladen börjar visa sig och fortsatt nattlig vistelse i svalen ända tills de kunde vara utomhus. Jag var jätteförsiktig när jag vattnade så inget vatten hamnade i bladrosetten några plantor föll liksom bara ihop i såkärlet och jag tror att det var för att de fick vatten på sig. Av fröna så blev det runt 60 utplanteringsbara plantor.  Så här små var dom när dom började få vara ute, på natten med täcke av fiberduk. /Anki
kerstin z5-6
29-01-2007, 19:21
Just när det gäller Murgröna brukar sticklingsförökning rek , men jag har aldrig prövat at så just den
Ja du thomasini...vi får väl dela med oss av våra försök med Murgrönan här... Jag har gjort så här hittills: Lagt dem i blöt först i två dygn...sen sådde jag dem den 17 januari...men än så länge har det inte hänt nått... funderar starkt på om jag ska ställa sådden på akvarierampen...så de får undervärme... jahapp...det var lite hur jag har gjort hittills...fortsättning följer när de väl dyker upp...
Jonas70
30-01-2007, 10:16
CITAT (kerstin z5-6 @ 29-01-2007, 19:12) Rosenvial Blötlägg fröna 24 timmar -så , gror varmt ev kan fröna filas försiktigt med sandpapper Blå Bergsvallmo Meconopsis gror i rumsvärme men rötterna utvecklas inte när temperaturen är klart över 10 C. Försök i Skottland har visat att plantorna bildar rötter under nätterna när det är svalt. Det är alltså inte någon bra idé att så under lysrör i rumstemperatur. - Har man inte något svalt, ljust utrymme bör man ställa sådden ut i trädgården. Trä en plastpåse över krukan. Frön som torkar ut efter att groningsprocessen initierats gror inte (troligtvis ett av de vanligaste skälen till misslyckande). Alt kan sådden förpassas till svalt ställe nattetid ,tex kylskåpet och stå under ljus dagtid - Smågroddarna ska omskolas tidigt , bladen bränns lätt -ställ aldrig i direkt sol
Eldkrasse Har snott mitt råd från Christer i tråvad -funkar bra -för den är lite speciell Jag fick lära mig att perenna krassar skall så kallt. Så fort de blir varma, innan de grott, går de in i ett viloläge som kan vara svårt att bryta. Jag använder små plastbyttor med lock. Där i lägger jag ett tunnt lager fuktig jord. Fröerna lägger jag direkt på ytan, sprayar det hela med kallt vatten, sätter på locket och ställer in i kylen. Jag tittar till det hela någon gång då och då. Om det börjat mögla där inne, sprayar jag det hela med atamonlösning, spädd som till saft ungefär. Fröerna kan gro inom någon vecka, men troligare tar det en månad eller två innan de startar. Vissa utav fröerna kan ta ett år på sig innan de gror. När grodden blivit närmare halvcentimetern, flyttar jag försiktigt över fröet till en egen kruka och ställer dem ljust och svalt. Inom två veckor brukar ett mycket tunnt skott visa sig ovan jord.
Olivträd (har försökt säkert 5 gånger och inte lyckats)
Tvättar bort allt fruktkött) och filar lite på kärnan. Sedan brukar jag peta ner kärnan hos en annan växt, som vattnas året runt. Eftersom oliven tar otroligt lång tid för att gro, tycker jag det är bästa sättet (annars tröttnar man kanske på att vänta). När oliven sen grott flyttar jag den till egen kruka.
Barrdraba Rapporter finns om lyckade resultat både med utesådd -och groning apil ute samt innesådd med plast över varmt fuktigt -gemensamt är att fröna inte får torka ut Är det samma såråd för Alpklematis som för Blå bergvallmo?
kerstin z5-6
30-01-2007, 12:45
Clematis l alpina -inget behov av kalla rötter som Bergvallmo .
så ,låt stå inne 24 tim -ställ ut i 6-8 veckor, gror ibland oregelbundet Kan stå ute o gro i vår Tar tid innan de kan skolas om -behöver ofta , (särskilt om de stått ute o grott på våren ), en säsong i kallbänk -innnan de är redo för utplantering
Jonas70
30-01-2007, 15:30
CITAT (kerstin z5-6 @ 30-01-2007, 12:45) Clematis l alpina -inget behov av kalla rötter som Bergvallmo .
så ,låt stå inne 24 tim -ställ ut i 6-8 veckor, gror ibland oregelbundet Kan stå ute o gro i vår Tar tid innan de kan skolas om -behöver ofta , (särskilt om de stått ute o grott på våren ), en säsong i kallbänk -innnan de är redo för utplantering Enligt Impecta odlingsråd så skulle man både för Alpklematis och Blå Bergvallmo vänta i 4 veckor på att de ska gro inomhus, innan man ställer ut dem för att på det sättet få dem att gro. Men det är väl så att det finns kanske inga rätt eller fel, utan att det finns många sätt att lyckas på? Hur som helst; har de inte grott på fyra veckor så får de åka ut där ute, plus att jag sår en omgång nytt och följer dina råd Kerstin!  Går det lika bra att ställa in dem i kylen som att ställa ut dem, eller?
thomasini
30-01-2007, 17:32
Oj tack för svaren, skall försöka komma igång med hjälp av det här. Det är bra att man kan fråga av proffsen...
kerstin z5-6
30-01-2007, 18:50
"Enligt Impecta odlingsråd så skulle man både för Alpklematis och Blå Bergvallmo vänta i 4 veckor på att de ska gro inomhus,"
Ja -de ger de råden ja.. inte bara på Bergvallmo och Clematis -utan på mycket annat . Det är naturligtvis ofta så med råd från fröfirmor att de har grupperat olika växtslag i samma grupp-Men då blir också såråden mer generella
Meningen med just det rådet brukar inte vara , som man kanske tror -att fröna ska GRO de första 4v , utan att de ska ha växlande temperatur -först varmt sen kallt sen -vår eller man tar in dem -för att gro då Ex Alströmeria
(Nu säger de,- att om de inte gror ska fröna in i kylskåp för att ev gro senare) Impecta säger dessutom att Bergvallmo och Clematis är oregelbundet groende -det stämmer på clematis men inte på Bergvallmon
(Dessutom säljs M betonicifolia som blå Bergvallmo-när de flesta brukar mena M shelidonii, när de pratar om den -betonicifolia är ljusblå )
Frön uppför sig sällan på det viset , som man önskar Sår man kallgroende i allmänhet -så kommer nästan alltid ett fåtal, ibland många att gro -direkt i bara rumsvärme -antagligen gror de flesta Bergvallmo , men flertalet dör -eftersom de får "fallandesjuka " då rotsystemet är så litet o uselt i början -om de bara ställs + +20 dygnet runt och vattnas
Clematis kan gro enstaka -då har du två-tre st att sköta .., och som har ett enda bladpar länge .. i en sålåda , med 15 ogrodda clematisfrö som ska ut ? Den enda clematis som gror bra direkt i värme , är såvitt jag vet Cl tangutica
Allt beror naturligtvis på ens förutsättningar -men efter 100tals sådder ,bryr jag mej aldrig om att utföra varmperioden först , utan låter fröna suga vatten 24 tim och sedan ut -om de nu ska ut -sen tar jag in dem för varmperioden , gror de då -ok Gror de inte inom 2-4 v -ut igen Några fröslag behöver flera sådana kall varm perioder innan de gror-dock inte Meconopsis
Många frö som det rek kylning på gror dessutom lika bra i rumsvärme utan kylning , men då ofta betydligt mer oregelbundet ..vilket kan vara en nackdel
Lycka till med sådderna bägge två -ta foton ! K
Jonas70
31-01-2007, 09:56
Kerstin: Tack för ditt väluttömmande svar (som vanligt). Just nu är det inte mycket att ta bilder på eftersom det är bara såjorden som syns Jag har ju nu haft mina sådder av Alpklematis och Blå bergvallmo stående i rumsvärme i drygt två veckor. Vad tycker du jag ska göra med dem? Ska jag skicka in dem i kylen nu med en gång? Tänkte även så en ny omgång Blå bergvallmo, och när det gäller den sorten tycker jag du gett två olika råd (efter de första 24h i rumsvärme): 1. Ställ kallt tills de har grott. 2. Ställ kallt på nätterna och varmt på dagarna. Kanske har jag missförstått dina båda råd, men vilket av dem är att föredra?
kerstin z5-6
31-01-2007, 10:53
nej , läs tråden , bergvallmo -(ny idag ) Det första är för ev utesåddare , det andra är EFTER de grott Kyl nu ! Clematis kan du ställa ut -bergvallmon , väljer du metod Anki har en bra sammanfattning Sådd 4/2. Kaktusjord och grus, placeras i kylskåp. 1.a grodd 8/3, 13/3 5 groddar. Placeras under lysrör på dagen och i svalen ca 8-10C på natten. Skolades om så snart de första karaktärsbladen börjar visa sig och fortsatt nattlig vistelse i svalen ända tills de kunde vara utomhus. Jag var jätteförsiktig när jag vattnade så inget vatten hamnade i bladrosetten några plantor föll liksom bara ihop i såkärlet och jag tror att det var för att de fick vatten på sig.  ett lysande exempel
Jonas70
31-01-2007, 14:51
Tack för hjälpen och klargörandet, Kerstin!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|