|
aanderss
29-01-2007, 20:16
Vad odlar ni mest i er trädgård?
Alexander-VG-zon3
29-01-2007, 20:31
odlar mest prydnadsväxter
wolkenkrabber
29-01-2007, 20:46
har inget grönsaksland. men frukträd och buskar blandat med brydnadsbuskar/träd.... jag ser mina fruktträd som prydnadsträd eftersom dom har ett stort prydnadsvärde... i mina ögon i alla fall
Susanna
29-01-2007, 21:27
Här är det nästan bara frukt och grönt som gäller, men rosor och klematis har börjat tränga sig in.
stennie
29-01-2007, 21:59
Jag odlar allt !
Rosor, svarta, röda och vita vinbär, rabarber......mynta (som svärmor ville bli av med). Förra året blev det potatis och en del grönsaker.....men vi skippar sånt till sommaren. Det kommer bli jordgubbsland istället. Och förmodligen fler rosor.... edit: glömde bort....men det finns både fina buskar med blommor på och en rabatt med perenner på tomten.
kerstin z5-6
29-01-2007, 22:06
Enbart prydnadsväxter ,gamla vinbär sen förr har jag stammat -aplarna är mest till prydnad och fågelmat -enstaka äppelträd för blommningen -i övrigt Rosor perenner , prydnadsträd o buskar Jo en sak har jag -en persika  den hoppas jag ger frukt lite ätbart i uterummet har jag med , mandarin , citrus o sånt
Sailor Pluto
29-01-2007, 22:25
Odlar MYCKET röda vinbär, busken är ett riktigt monster som säkert är tjugo år gammal. Så blir det en hel del potatis. Vi får sättpotatis av en släkting, och i år vill jag dessutom prova i alla fall två andra sorter. Rabarberna är en favorit, man kan ju göra rabarberpaj  . Och krusbärspaj  . Ja, jag är en pajgalning. I trädgården växer det inte så många sorters prydnadsväxter, men i gengäld så är det ett stort antal av varje sort. I sommar blir det flytt av några och så kommer det nya bekantskaper (både prydnadsväxter och grönsaker). Förmodligen kommer det att se ut som ett slagfält i början. Om några år hoppas jag att det ser ut som en djungel... aanderss, det är roligt med aktiva nya medlemmar! Fortsätt så  .
aanderss
29-01-2007, 22:38
Vi odlar blandat men mest grönsaker och bär.
Piccante
29-01-2007, 22:52
Sailor Pluto
29-01-2007, 23:02
CITAT (Leocarpus @ 29-01-2007, 22:52) Det kan jag hålla med om. Det är trevligt att kunna följa utvecklingen hos alla frukter och grönsaker från kartstadiet  . Det känns också bra att veta att äpplet inte har behövt åka tjugo mil för att komma till fruktfatet. Det finns många fördelar med egen köksträdgård eller vad man ska kalla det. Fast jag är väldigt svag för växter som bara är fina att titta på  .
Allt - och mer skall det bli!!!!
Susanne i Linköping
30-01-2007, 00:13
Helst odlar jag sådant som både är vackert och ätbart. Favoriterna är rosenbönor och jordärtskockor (den senare av sorten Bianca, som blommar fint och dessutom sätter knölarna lagom grunt), men även fänkål, mangold och squash har prydnadsvärde.
malin72
30-01-2007, 00:13
blommor blommor  ja men visst smultron och tomater brukar det vara med
Mestadels örter och ätbara växter  Förutom dom som redan fanns där när vi flyttade in har jag bara planterat enstaka prydnadsväxter.
Mia, zon 3
30-01-2007, 10:21
Hmmm - hur ska jag svara? Ska jag svara ärligt - "Mest ogräs" - nej, det fanns ju inte... Aternativet prydnadsväxter, då? Har ju en hel del perenner (som beter sig som ogräs), fast det är ju strösslat med fruktträd och bärbuskar också..? Hur blir det då..? Äsch - jag svarar utifrån mina rosafärgade och smått luddkantade trädgårdsdrömmar - där har jag MASSOR av alla kategorier, både titt- och ät-vänligt!
Odlar mest prydnadsväxter, både träd, buskar och blommor. Men har även ett par pallkragar med jordgubbar, ett litet smultronställe, ett par bärbuskar (körsbär och krusbär), ett rabarberstånd och en tuva gräslök. Det brukar även bli en krage potatis och ett par hinkar med körsbärstomater med + att jag förra året planterade en staketdruva som gav jättegoda frukter fram på höstkanten  Men mest prydnadsväxter blir det nog ändå.
Här fanns massor av stora fruktträd och vinbärsbuskar när vi flyttade hit...och jag odlade i början mest sånt som går att använda...grönsaker, örter och en del andra "historiska nyttoväxter"...sen träffade jag en blomgalen granne och plötsligt hade jag en massa skott och plator av perenner att planter ...nånstans...alltså blev det en massa nya rabatter..sen fick man en massa konstiga frön som man kunde så ch då fick det ju bli ännu fler rabatter... Så numera odlar jag alldeles för mycket av alla di sorter så jag hinner liksom inte med nånting egentligen...en salig röra , men roligt har jag..
Odlar så mycket jag hinner med och lite till
Mest prydnadsväxter. Det enda jag har som är ätbart är 2 körsbärsträd, ett vildäppelträd som nu blivit ätbart  , en pallkrage jordgubbar och en pallkrage potatis. Annars är det i särklass övervägande rosbuskar och annars andra perenna blommor. /Stina
CITAT (arno @ 30-01-2007, 00:01) Allt - och mer skall det bli!!!!  Ha ha !! Det är rätt inställning. Här är det mest grönsaker men jag får mer och mer smak för sommarblommor ... pga. osäkra framtidsplaner har fruktträd, bärbuskar och perenner hamnat lite på undantag.
Helen i Skåne
30-01-2007, 20:12
Året runt grönt, perenner, några rosor och lavendel och så malvor så klart! Älskar murgröna och ormbunkar och det ska bli några alunrot också kring nya busken. Har ju inte så mycket att yta.
fruberglund
31-01-2007, 12:31
Det är mest prydnadsväxter så jag röstade på det men både grönsaker och frukt får plats det också
Lars-Olof Arvids
31-01-2007, 12:58
Prydnadsväxter är väl det som kommer närmast av alternativen, även om mycket är "nyttoväxter" för det vilda runt omkring.
Olle
Det känns som att jag har mestadels prydnadsväxter men om man lägger ihop de två pallkragarna med grönsaker, äppelträdet, tre vinbärsbuskar o två krusbärsbuskar så blir det nog nästan jämnt ändå. Men mitt mål är att jag ska utöka antalet prydnadsväxter för varje år.
Har 1 äppelträd, 1 rabarberplanta, 1 planta gräslök
I övrigt blir det prydnadsväxter. Har inte plats för annat - tyvärr.
Sailor Pluto
31-01-2007, 16:38
CITAT (Alba @ 31-01-2007, 13:09) Har 1 äppelträd, 1 rabarberplanta, 1 planta gräslök
I övrigt blir det prydnadsväxter. Har inte plats för annat - tyvärr. Det brukar på något konstigt vis "göras" mer plats med tiden, även där det inte går
tja.... 1 familjeäppleträd, rabarber smultorn och jordgubbar. 10-15 örter, 4 pallkrageland grösnaker. Några röda och svarta vinsbärsbuskar. Annars saker som är vackra i stora lass: rosor, perenner, rhododendron och magnolior, härligt
Jag har hittills bara odlat prydnadsväxter, men fick en påse dansk körvel av Impecta, vet inte riktigt vad jag ska göra med den och vad man har körvel till *ler* kanske fastnar man i kryddträsket också.
Jag odlar ju i "gemensam" trädgård (flerbostadshus), så här blir det naturligt mest prydnadsväxter. Även om vi hade rätt mycket zucchini i rabatterna förra året haha. Om jag skaffar egen trädgård (dvs hus) så skulle jag säkert odla grönsaker, men jag gissar att prydnadsväxterna ändå skulle få den mesta platsen!
gunnelö
02-02-2007, 15:33
Det verkar som om alla bestämmer själva vad de ska odla. Så är det inte hos mig. Det är sniglarna som bestämmer  Alltså blir det mindre och mindre med grönsaker tyvärr. Annars finns det mesta. Gott om prydnadsväxter, gamla fruktträd och bärbuskar och så husets stolthet, ca 50 m hallonhäck som har vuxit på samma plats i 50 år (fantastiska bär, aldrig en mask och bara enstaka sniglar). Gunnel Ö
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|