anneli85
29-01-2007, 21:16
Tänkte höra med ros Kajsa om det är möjligt att få besöka Löta samtidigt som dig och ev. få följa med på en guidad tur i din underbara trädgård?
Dina rosor ser så fina ut och det vore väldigt skoj att få se dom i verkligheten

. Jag bor ju inte så långt ifrån dig
kerstin z5-6
29-01-2007, 21:20
anneli85
29-01-2007, 21:24
Ja när är den där mässan, där har jag inte hängt med ett dugg, tyvärr.
Jag skulle tycka att det vore jätteskoj att få träffa dig och din trädgård också Kerstin, synd bara att det är så långt, men vänta du bara när barnen är lite större då sätter vi oss i bilen och kommer till dig
kerstin z5-6
29-01-2007, 21:45
29-mars -1 april om jag inte tar fel -älvsjö alltså
anneli
Vi kanske ev. kan ta lite shopping ihop på Löta och så hemma hos mig en runda, har tidig semester i år redan i juni, men rosorna är väl finast lite senare. Vi kan väl meijla om det, ja var bor du ?
Själv tar jag Örebro mässan i vår, slutet av mars när nu dottern läser där, har aldrig varit på deras Trädgårdsmässa.
anneli85
30-01-2007, 20:11
Juhuuuu, jag blev lite orolig att du tyckte att jag blev lite framfusig

. Jag har nog semester v 28-31 men det kanske går att prel. boka ett besök nån helg eller kväll, man skulle ju vilja se rosorna när dom är som bäst. Det är ju ett tag kvar så vi kan väl höras om det lite närmare sen. Jag bor på landet (Helgesta utanför Sparreholm om du har nån aning om var det är, ca 5 mil från Eskilstuna mot Nyköpings hållet. I västerås är man titt som tätt måste ju besöka Ikea ibland å billiga Nisse förstås

. Örebro mässan kan vara intressant, det är ju inte heller så jätte långt.
Trevligt, hör av dig i juni.
anneli85
06-02-2007, 11:23
Kajsa, kom på en till anledning till att besöka dig.....vilka vackra Fuschior. När ställer du in dom på hösten? Klipper du ner dom rejält eller ansar du bara?Hur går man tillväga när man ska stamma upp dom?
Enstaka nätter med frost slänger jag över fiberväv, annars åker dom in när det blir mer konstant kallt okt/nov. Stamma upp en fuchsia är inte svårt, man pinnar upp fuchsian och låter den växa rakt, höjden bestämmer du själv. Småblad på stammen kan sitta kvar första sommaren, grenar som ska bilda krona nyps in och då förgrenar dom sig. En bra och kraftig sort till stamträd är Lyes Unique, men det finns många, det brukar stå.
Det är svårt övervintra stamträd, värre än dom vanliga, en del har dött första vintern.
Ewa smålänska höglandet
08-02-2007, 09:47
CITAT (Kajsa @ 07-02-2007, 16:35)
Det är svårt övervintra stamträd, värre än dom vanliga, en del har dött första vintern.
Tack!!
jag trodde det berodde på min okunskap
anneli, du frågade om jag klipper in dom, allt som är grönt på grenarna ska klippas bort när fuchsiorna ska in på hösten och det blir oftast mycket, det gröna överlever ändå aldrig, det är bara bruna vedartade grenar som kan övervintra och ibland dör även dom, en massa fuchsior har dött för mig genom åren. Men skam den som ger sig.
Det var därför jag gick med i Fuchsiasällskapet, för att lära sig lite mer.
Nu letar jag mest kraftig växande sorter, dom får kraftiga lite tjockare grenar och klara vintrarna i garaget bättre, men det är min egen privata teori.
anneli85
08-02-2007, 14:00
Kajsa vilka sorter rekommenderar du till uppstammning och är lättast att få och överleva? Kollade i ditt album och Rosa Beacon, celia Smedley och Little Beauty är ju väldigt fina men överlever dom år efter år?
Ta Celia Smedley den växer fort, blev stor på en ggn och Lyes Unique båda lever, rosa Beacon dog, vet ej varför.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.