Full version: Två frågor
Monica i Nässjö
1. Ibland när frösådderna gror så sitter fröskalet fast i toppen. Ska man pilla bort det då? Det kan inte jag låta bli med påföljd att jag har av hjärtbladen. Det kanske är mindre bra?

2. Mitt halvdöda olivträd försöker jag rädda genom att jag har pallat upp det under ´tak-lysrörslampan´i källaren. Den får ca14 tim ljus per dag men jag tänder upp olika från dag till dag beroende på när jag går upp- från kl 5 till kl 9. Har det någon betydelse?

Lite löjliga frågor kanske men skratta gärna. Det bjuder jag på laugh.gif
noora
På fråga 1 kan jag i alla fall svara att det inte är bra alls om man har sönder hjärtbladen. Fröskalet borde lossna så småningom helt av sig själv. Man kan prova att spraya den lilla grodden med vatten, så kan fröskalet mjukas upp och lossna lättare (av sig själv alltså, man ska fortfarande inte pilla).
kerstin z5-6
1. inte pilla ... blöt med minivattensprutan -ev inget mer ...de föds utan barnmorska
2. har ingen betydelse i det stora hela .. men en timer gör att man slipper tänka på sånt smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon