Sailor Pluto
29-01-2007, 22:56
Det är så tråkigt att bara köpa salsa på burk varenda gång man behöver det! Favoriten just nu är Tropical salsa från Santa maria (smygreklam

). Men risken är väl att den blir uttjatad också, så nu vill jag prova att göra salsa själv. Det blir ju mycket mindre socker i då också. Är det någon som har recept så får ni gärna dela med er

.
Här kommer ett
GRÖNSAKSSALSA
Squach
Abergine
Tomat
Gurka
Vitlök hackad
Paprika olika
Rödlök
Purjo
Bryn i olja ca 10 min. Salta o peppra
och ett till
RÖDLÖKSSALSA
4 port.
3 st Rödlökar skivade
2 msk Matfett
3 msk Balsamvinäger
2 msk Honung
Salt
Peppar
½ dl Vatten
Fräs löken i matfett, utan att den får färg. När löken är mjuk, tillsätt vinäger, honung o vatten. Småkoka ca 10 min. Smaka av med salt o peppar.
Yterligare ett
SÖTSTARK ÄPPELSALSA
4 port
Gott till bl.a Fläskkottletter
2 st Äpplen
½ st Chilifrukt
½ st Rivet skal av lime
2 msk Honung
2 msk Vatten
1 tsk Hela kardemummakärnor
Skala o kärna ur äpplena, tärna dem grovt. Kärna ur chilin o strimla den mycket fint. Lägg alla ingredienserna i en kastrull. Låt salsan småputtra på svag värme 2-4 min. Servera salsan ljummen eller kall till nystekta kotletter
Smaklig spis
Eva St
Sailor Pluto
01-02-2007, 18:58
Tack så mycket, detta ska jag prova! Hade helt glömt bort att jag skrev inlägget

.
Oj vilka avancerade recept! Jag brukar ta och hacka en gul lök, krossa och finhacka ett par vitlöksklyftor och ta tomaterna ur två burkar med hela tomater och köra dem snabbt snabbt i matberedaren. Ta inte spadet, det blir för vått, och vi tycker inte om fästena på tomater, så dem skär jag också bort. En halv tesked honung eller lite brunt socker bryter syran fint. Kryddas efter smak med rostad malen spiskummin, malet korianderfrö, chilipeppar (har man mer avancerade former av capsicumsläktet ska man förstås använda dem, men eftersom jag ännu inte lyckats hitta anchos eller chipotles i Åbo brukar jag fuska...)
Nej de är inte det minsta avancerade
Ta tex Rödlöksalsan
1 Fräser löken
2 Tillsätter resten
3 Koka 10min
4 Krydda
Inte speciellt krångligt eller hur men supergott till det mesta
Eva St
Elisabeth P
04-02-2007, 18:18
Nu är jag kanske lite dum

?
men vad använder ni salsa till?
Har ni det i olika maträtter typ grytor eller till maten som en "kall sås"typ+
Lisa
Sailor Pluto
04-02-2007, 18:50
Jag brukar ha det till bl.a tacos, grillad kyckling och kötträtter. Till maten alltså

.
Elisabeth P
04-02-2007, 19:30
Det är ju alltid roligt att testa nytt

, så varför inte testa detta då.
Återkommer när jag provat
Lisa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.