|
Full version: Bananflugor
De pyttesmå svarta bananflugorna är överallt! När man äter sitter de på maten, när man tittar på tv flyger de in i näsan och ögonen, sitter man vid datorn sätter de sig på skärmen. Jag tror att de förökar sig i blomkrukorna för komposten i köket är aldrig särskillt drabbad Hur blir jag av med kräken? (inte så att de gör nån direkt skada men de är irriterande). Jag vill ju inte kembespruta hela lägenheten...
Piccante
30-01-2007, 12:00
Dammsugare brukar vara effektivt när man får stora svärmar av de små kräken  Annars får man försöka komma åt källan till problemet, rengör fruktskålen om du har frukt framme på köksbänken så det inte ligger någon gammal vindruva kvar i botten eller något annat, ha lock på komposthinken osv.
Häll upp i en skål: - vin - ättika - vinäger
De som inte drunknar utan surrar runt kan du dammsuga upp.
Du kan även använda sökfunktionen, där finns fler tips!
Jag har inte hittat källan till dem. Det är inte kompost eller fruktskål så min misstanke är att de förökar sig i blomkrukorna.
Att bara ställa en skål med vinäger i ett rum. Är det verkligen så enkelt? jag menar, hur dumma kan de vara egentligen... bara flyga dit och dö?
CITAT (Scout @ 30-01-2007, 12:53) Att bara ställa en skål med vinäger i ett rum. Är det verkligen så enkelt? jag menar, hur dumma kan de vara egentligen... bara flyga dit och dö? Förlåt att jag skrattar!
men det kanske inte är bananflugor?
Om dom bor i blomkrukorna så är det inte "bananflugor" utan sorgmyggor av nåt slag.
Rödvin + en droppe diskmedel är annars den bästa fällan för "bananflugorna" enl. min erfarenhet.
Sorgmyggorna är inte lika lättlurade men använd sökfunktionen (om den funkar nu) så kommer du att hitta massa tips på hur du blir av med dem.
Sorgmyggor? Nu blir jag lite förvirrad. De ser ut som de vanliga pytesmå svarta flugor (som ibland kallas blomflugor (fast blomflugor är ju gulsvarta)), och det trodde jag var bananflugor, likadana som de som brukar vilja bo i kompost och fruktskålar, men där har jag inte hittat några. Det är inte fler vid blommorna än i komposten, men det var det enda stället där jag kan tänka mig att de kan reproducera sig.
Det är inte direkt några moln vi talar om här utan snarare bara tillräckligt många för att irritera sig på dem. Så damsugaren känns lite svåranvänd, men jag ska prova med vinäger och diskmedel i ett glas.
Alexander-VG-zon3
30-01-2007, 15:39
att smått som flyger runt i köket och bland krukväxterna kan man bekämpa så här .
sätt ut färgglada skålar och tar du vatten,ättika,vinäger,socker,vin som andra har sagt innan sen en droppe diskmedel . och blandar allt väl och häller i skålarna . närman planterar om och duschar sina krukväxter på våren brukar dom försvinna även om man tar ut sina krukväxter på våren försvinner dom . jag brukar själv ha sånna på vintern . har en nu flygandes framför huet . hjälper inte den bladnigen så prova med provado pinnar
Piccante
30-01-2007, 16:01
Så kallade skålfällor brukar vara effektiva på att fånga in flugor. många har beskrivit dem innan, ta en skål och sätt fram, fyll den med valfri vätska. Gul brukar vara den färgen som drar till sig flest flygfän så har du en gul skål pröva med den annars fungerar vita skålar hyfsat oxå.
lena:-)
31-01-2007, 18:12
Att Bananflugor tar slut med vatten/vinäger/diskmedel-skålar det har jag så mycket positiv erfarenhet av men funkar det på dessa attans svarta- sorgmyggor som hålls i blomrkukor ?`
Ett litet tillägg: bananflugan är inte svart utan mer röd och flyger mer "ryckigt" jämfört m blomflugor/sorgmyggor (svart).
Min erfarenhet med sorgmyggor/blomflugor är att de frodas då växterna står för blött. Därför kan man försöka torka upp växterna, dvs vänta med vattningen ett tag så jorden hinner torka upp lite.
Blomflugor är inte svarta, de är svartgulrandiga, de har utväcklat varningsteckning liknande getingar och bins för att lura predatorer. Dessutom är de större än fruktflugorna så dessa kan vi snabbt räkna ut ur leken.
Bananflugan är en typ av fruktfluga, som mig veterligen finns både i svart och beigerött. Hur ser jag skillnad på en banan/fruktfluga och en sorgmygga?
malin72
01-02-2007, 10:21
usch och fy jag har stora problem med sorg mygg....gå till sökfunktionen och skriv sorgmygg lovar att du kommer att hitta en massa skrivet och att döda dom hjälper inte det är larverna i jorden som måste dö..... nemablom rekomenderar jag
Bananflugans kropp är större i förhållande till vingstorleken. Den ser lite knubbig ut om man jämför med sorgmyggan.   Den övre är en sorgmygga, den undre en bananfluga.
CITAT (Gåsis @ 01-02-2007, 10:22) Bananflugans kropp är större i förhållande till vingstorleken. Den ser lite knubbig ut om man jämför med sorgmyggan.   Den övre är en sorgmygga, den undre en bananfluga. Tack, det var en tydlig beskrivning!
Jag har fortfarande problem att se vilken sort det är jag har. De sitter liksom inte stilla tillräckligt länge, och fångar man en så blir den oftast platt och då är det ju svårt att se hur den såg ut...
malin72
02-02-2007, 15:19
Ja, det kan vara svårt. Bananflugorna är nästan omöjliga att slå ihjäl för dom flyger så ryckigt, sorgmyggorna är lite mer "harmoniska" i flykten. Man får försöka se dom när dom flyger.
/Åsa
Prova ställa fram en skål med vinäger + honung + diskmedel. Efter en dag lär du ha fångat några, då kan du se hur dom ser ut. Jag fångade flugor på det viset förra året, och jag har i alla fall för mig att jag kom fram till att det var sorgmyggor. Nemablom tog kål på dom i alla fall.
Sailor Pluto
03-02-2007, 12:32
Något som jag har lagt märke till är att sorgmyggorna inte brukar slå sig ner på bananskal och äppelskrutt. De håller sig mest runt blomkrukorna. Vill man samla alla bananflugor på ett ställe kan man ta fram ett glas eller en burk och lägga ner något fruktskrutt, gärna ett persikoskrutt (det verkar vara favoriten) och sedan vänta. När de väl är i glaset/burken så lägger man på någon form av lock och gör sig av med dem. Det låter omständligt, och det kanske inte fungerar för alla, men jag tycker att det funkar ganska bra
Ophelia
03-02-2007, 16:47
Finns Radar insektsspray när man testat allt och de ändå flyger runt som irriterande utropstecken från ingenstans.
Nu är det bevisat det är sorgmyggor! jag lyckades fånga en som inte blev så platt. Så jag tog min lupp och tittade på den. Enligt google verkar det vara en typisk sorgmygga. Det var ju surt, jag som var så säker på att det var bananflugor.
Då är ju frågan vilka krukor de bor i, jag har ju över 40st. De kan ju inte bo i alla och det är ju synd att behandla alla krukor i fall i fall.
Nematoderna är inte farliga för växterna, så det är lika bra att behandla alla krukor. Köp ett par påsar nemablom, så borde det räcka till alla krukorna (beror lite på krukans storlek). Du kan spara ena påsen i kylen om två påsar visar sig vara för mycket. Jag blandade nemablom i vatten i en sportdrycksflaska, så var det lätt att portionera ut små skvättar även till småkrukorna.
CITAT (noora @ 05-02-2007, 10:44) Nematoderna är inte farliga för växterna, så det är lika bra att behandla alla krukor. Köp ett par påsar nemablom, så borde det räcka till alla krukorna (beror lite på krukans storlek). Du kan spara ena påsen i kylen om två påsar visar sig vara för mycket. Jag blandade nemablom i vatten i en sportdrycksflaska, så var det lätt att portionera ut små skvättar även till småkrukorna. vad kostar det? är det prisvärt?
Om de får härja fritt som nu, vad ställer de till med? Tar det kol på växterna eller bara försvagardem eller vad blir resultatet? Antar att vissa växter är känsligare än andra.
Citerar tillverkarens webbsida: "En förpackning NEMAblom kostar 60:- + frakt och faktureringsavgift + moms. Räcker till ca 20 krukor." (http://www.bionema.se/?lang=se&menuID=1&subID=1) Sorgmyggans larver smaskar i sig rötter. Småplantor kan i alla fall dö, och större plantor lider. Nemablom är prisvärt om alternativet är att en stor del av ens frösådd blir uppäten  Det fungerar i alla fall bra, och en behandling brukar räcka om man ser till att behandla alla krukor.
Mia, zon 3
06-02-2007, 12:59
Man kan smula sönder en cigarett och strö över jorden (om det är en vuxen planta som inte ska ätas av). Bästa sättet hittills att använda tobak, enligt mig...
CITAT (noora @ 05-02-2007, 15:49) Citerar tillverkarens webbsida: "En förpackning NEMAblom kostar 60:- + frakt och faktureringsavgift + moms. Räcker till ca 20 krukor." (http://www.bionema.se/?lang=se&menuID=1&subID=1) Sorgmyggans larver smaskar i sig rötter. Småplantor kan i alla fall dö, och större plantor lider. Nemablom är prisvärt om alternativet är att en stor del av ens frösådd blir uppäten  Det fungerar i alla fall bra, och en behandling brukar räcka om man ser till att behandla alla krukor. Ja int var det billigt inte... Har ju inte märkt några skador ännu, så jag vet inte om det är riktigt värt.
Ondsinta små kryp...
Har fått ett stort angrepp nu igen och småttingarna slokar...
Och det går inte o skicka nematoder nu när det e minus ute tydligen.
Har provat tobak, kaffe, vinäger och småstenar ovanpå jorden men det funkar inte så där jättebra
Har blandat ihop lite eget medel i en sprutflska som jag provar på min experimentpaprika, och sorgmyggorna dog rätt snabbt...men det gjorde paprikan också...surt
Egon
Monica, Norrbotten zon 5
11-02-2007, 16:45
Jag använder en elektrisk myggdödare som jag byter platta i en gång om dagen. Funkar perfekt och är enkelt att använda.
Jag pluggade i den för ett par dagar sedan och nu ligger det drivor med döda sorgmyggor på bänken där jag har mina krukor med vårlökar.
Nu tror jag att jag även törs ställa dit mina sådder utan att behöva vara rädd för angrepp.
Jag planterar varje höst ett antal krukor med vårlökar och i dessa krukor brukar det alltid bli fullt med sorgmyggor. Har alltid varit rädd att mina sådder ska bli smittade men sedan jag började använda myggdödaren (har kört med den ett par veckor varje år under de senaste åren) har jag aldrig haft problem med sorgmyggor i mina sådder.
Eva i Skåne
11-02-2007, 19:22
Nu får jag kanske på f....n av några, men om nematoder är för dyrt och inte kan införskaffas p g a kylan så finns Pyrex.35:- för en liten flaska som räcker till ganska många liter vatten. Man vattnar alltså ner det.
Inte får du f-n för det  Den hjälper jättebra men kortsiktigt om man jämför men nemablom. Vattnade med pyrex flera gånger förra året. I år verkar en nemablombehandling räcka. Titta på deras hemsida så står där återförsäljare på många orter. Fiffigt när det är frost. Enda riktiga minuset för mig med pyrex är att man blir /Åsa
CITAT (Monica @ Norrbotten zon 5,11-02-2007, 16:45) Jag använder en elektrisk myggdödare som jag byter platta i en gång om dagen. Funkar perfekt och är enkelt att använda.
Jag pluggade i den för ett par dagar sedan och nu ligger det drivor med döda sorgmyggor på bänken där jag har mina krukor med vårlökar.
Nu tror jag att jag även törs ställa dit mina sådder utan att behöva vara rädd för angrepp.
Jag planterar varje höst ett antal krukor med vårlökar och i dessa krukor brukar det alltid bli fullt med sorgmyggor. Har alltid varit rädd att mina sådder ska bli smittade men sedan jag började använda myggdödaren (har kört med den ett par veckor varje år under de senaste åren) har jag aldrig haft problem med sorgmyggor i mina sådder. Sprider den ut nåt gift, eller fungerar den på nåt annat sätt? (Jag vill ha giftfritt, eftersom jag vill kunna äta av växterna sedan - c:a hälften av allt jag odlar är örter och annat ätbart...)
Monica, Norrbotten zon 5
12-02-2007, 18:56
Den elektriska myggdödaren laddas med en platta/tablett som innehåller pyretroider. Denna värms upp och ämnet sprids i luften och myggen dör. Hur giftigt det är vet jag inte men på sommaren då vi har mycket mygg så sover vi ibland med den ikopplad i sovrummet, hur nyttigt det nu kan vara  Det luktar i alla fall lite parfymaktigt. På förpackningen med tabletter står det att det är giftigt vid förtäring och mycket giftigt för fisk men om det tas upp av växter har jag ingen aning om. Det borde ju vara betydligt snällare än att vattna med pyrex i alla fall. Monica
Mina sorgmyggor dör inte av den...inte nog många i alla fall. Även om jag har den i några dagar finns det nya på gång i krukorna.
/Åsa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|