Full version: Fråga om Fuchsia
AnitaO
Har aldrig haft några förut.
Dom har ju tappat alla blad nu, och det är bara små kvistar.
Fick dom av en granne, och enligt henne ska dom inte ha vatten på hela vintern.
Tycker det känns konstigt .... vad säger ni? smile.gif
stennie
Beror väl på hur du förvarar dom!? sleep.gif
AnitaO
CITAT (stennie @ 30-01-2007, 12:56)

Dom står bara på bänken i tvättstugan
Malvia

Har mina svalt, 10-15 grader och de får vatten varannan vecka.

Mina har bladen kvar.

Fast räknar med att alla inte överlever.
stennie
CITAT (AnitaGg @ 30-01-2007, 13:01)

Förlåt, jag var lite otydlig, vid vilken temp, menade jag! smile.gif
För står dom som Malvias så måste man nog vattna lite.
Ju kallare desto mindre vatten.
AnitaO
CITAT (stennie @ 30-01-2007, 13:30)
CITAT (AnitaGg @ 30-01-2007, 13:01)

Förlåt, jag var lite otydlig, vid vilken temp, menade jag! smile.gif
För står dom som Malvias så måste man nog vattna lite.
Ju kallare desto mindre vatten.

Då blir jag också förvånad. Mina står i vanlig rumstemperatur.
Gjorde som min granne sa i höstas. Gissar att dom är döda nu då sad.gif
stennie
Trist! sad.gif

Men prova att de dom en skvätt vatten, det beror ju på hur länge de har varit utan, det kan ju finnas lite liv i dom!:wub:
AnitaO
CITAT (stennie @ 30-01-2007, 13:38)
Trist! sad.gif

Men prova att de dom en skvätt vatten, det beror ju på hur länge de har varit utan, det kan ju finnas lite liv i dom!:wub:

Jag gör ett försök. Tack wub.gif
Alexander-VG-zon3
jag har mina i +10c och inte mycket vatten , dom fick lite vatten från regn när dom kom ut när det var milt . att dom tappar bladen är inte konstigt jag brukar låta mina få känna på frost så dom med vilje tappar bladen , har man dom i rumstemperatur hade jag vattnat mer . när dom står 0c +5c kan man ha dom snus torrt är det varmare mer vatten . man kan säga så här är det +20c på vinter hos en växt ska den ha vatten 20gånger på vintern
AnitaO
CITAT (flaxss @ 30-01-2007, 15:42)
jag har mina i +10c och inte mycket vatten , dom fick lite vatten från regn när dom kom ut när det var milt . att dom tappar bladen är inte konstigt jag brukar låta mina få känna på frost så dom med vilje tappar bladen , har man dom i rumstemperatur hade jag vattnat mer . när dom står 0c +5c kan man ha dom snus torrt är det varmare mer vatten . man kan säga så här är det +20c på vinter hos en växt ska den ha vatten 20gånger på vintern

Men dina har tappat alla blad också ... eller?
Kajsa
Jag har många fuchsior och jag vattnar LITE på dom varje månad, men här får man se upp, dom vilar. Sedan är det lättast övervintra kraftiga stora fuchsior, ju tunnare dom är ju lättare dör dom, knepigast första året då har flest fuchsior dött hos mig. Stammarna måste vara vedartade och stå svalt, har mina i mörker i garget. Jag planterar inte om dom förän i maj när dom växer igen, jag har dom aldrig inne i värmen, utan direkt ut under väv.
Alexander-VG-zon3
CITAT (AnitaGg @ 30-01-2007, 17:43)
jag har mina i +10c och inte mycket vatten , dom fick lite vatten från regn när dom  kom ut när det var milt . att dom tappar bladen är inte konstigt jag brukar låta mina få känna på frost så  dom med  vilje tappar bladen , har man dom i rumstemperatur hade jag vattnat mer . när dom står 0c +5c kan man ha dom snus torrt är det varmare mer vatten . man kan säga så här  är det +20c  på vinter hos en växt ska den ha vatten 20gånger på vintern

ja alla blad har dom tappat , kan visa bilder på dom om du vill ??

bryt av en kvist och se om den är grön
AnitaO
CITAT (flaxss @ 30-01-2007, 19:06)
CITAT (AnitaGg @ 30-01-2007, 17:43)
jag har mina i +10c och inte mycket vatten , dom fick lite vatten från regn när dom  kom ut när det var milt . att dom tappar bladen är inte konstigt jag brukar låta mina få känna på frost så  dom med  vilje tappar bladen , har man dom i rumstemperatur hade jag vattnat mer . när dom står 0c +5c kan man ha dom snus torrt är det varmare mer vatten . man kan säga så här  är det +20c  på vinter hos en växt ska den ha vatten 20gånger på vintern

ja alla blad har dom tappat , kan visa bilder på dom om du vill ??

bryt av en kvist och se om den är grön

Du får gärna visa bilder om du vill.
Jag bröt av en kvist nu och det är grönt smile.gif *yeah*
Alexander-VG-zon3
kan ta två foton i morgon , nu är för mörkt . tror faktiskt min ena börjar få nya blad huh.gif blink.gif
AnitaO
CITAT (flaxss @ 30-01-2007, 20:39)
kan ta två foton i morgon , nu är för mörkt . tror faktiskt min ena börjar få nya blad huh.gif blink.gif

Ja, visst. Det är ingen brådska.
Alexander-VG-zon3

så här ser mina två ut , på den första bilden så är där några nya blad som har kommit
Margaretha
Har mina, inklippta rejält, men med blad kvar på en inglasad balkong och de måste faktiskt få lite vatten ibland den här vintern p.g.a. att den är så mild.
Utan vatten i det läget blir det gynnsamt för spinn! mad.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Margaretha @ 31-01-2007, 20:34)
Har mina, inklippta rejält, men med blad kvar på en inglasad balkong och de måste faktiskt få lite vatten ibland den här vintern p.g.a. att den är så mild.
Utan vatten i det läget blir det gynnsamt för spinn! mad.gif

även där brukar jag låta den få frost så bladen försvinner så man inte får ohyra på dom
AnitaO
CITAT (flaxss @ 31-01-2007, 20:06)
så här ser mina två ut , på den första bilden så är där några nya blad som har kommit

Tack Linus smile.gif
Då ser dom ut ungefär som mina.
Fast jag har också klippt ner dom lite mer som Margaretha skriver.

Då ska jag inte oroa mig ännu då, utan hoppas att dom lever upp till våren wub.gif
Limeblossom
Men vad pratar ni om? smile.gif Mina står i fönstret och blommar...lite då och då under vintern. Ja....jag vet att det inte är "rätt sätt" men det funkar för mig smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Jodå det går även att förvara dem inomhus (även om de lätt får ohyra) men skulle jag ta in mina ca 50 fuchsior så skulle det vara ganska fullt inomhus och allt ledigt utrymme kommer snart att behövas till alla frösådder så kan de stå ute i förrådet mörkt och i ett par plusgrader ärdet väldigt bra.

Margaretha
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,01-02-2007, 18:06)
Jodå det går även att förvara dem inomhus (även om de lätt får ohyra) men skulle jag ta in mina ca 50 fuchsior så skulle det vara ganska fullt inomhus och allt ledigt utrymme kommer snart att behövas till alla frösådder så kan de stå ute i förrådet mörkt och i ett par plusgrader ärdet väldigt bra.

50 stycken! Vilken prakt du måste ha på sommaren! De är bara så vackra! wub.gif

Flera av mina blommar också på balkongen redan nu!
Limeblossom
nej, 50st i fönstret kan ju vara lite tungt förstås smile.gif
Elisabeth P
Jag har förvrat mina i garaget som håller allt i mellan +5 till + 15grader. De står i fönstret för jag trodde de behövde lite ljus i alla fall unsure.gif .
Jag ger dem vatten ca en gång i månaden och bara en liten skvätt.
De har tappat alla blad, men jag tror att i alla fall några lever, för de sista bladen ramlade för bara någon vecka sedan.

Hoppas att jag lyckats för nu har jag handlat ytterligare 7 stycken nya små sticklingar till min samling. Alltid roligt om man kan spara de gamla och förnya med lite nytt.
Blir lika förvånad varje år att det finns SÅÅÅÅ många olika sorter. Hade ingen aning om det , tills jag blev upplyst förra året och nu är jag fast i fuchsia träsket wub.gif

Lisa
Åsa, mälardalen zon 2
Om man håller +5 och strax under så går fuchsian i vila =tappar alla bladen och behöver inget ljus samt dricker mycket lite. Är det varmare brukar de fortsätta vara gröna (även om de tappar en hel del blad) och behöver mera vatten så kolla så du inte låter dem torka ut för hårt helt vill inte fuchsiorna torka ut det ska finnas lite fukt i rotklumpen.
Elisabeth P
Jo, normalt så ska ju tempen hållas på + 5 men denna vinter är inget sig likt. När det inte ens har varit den kylan ute så är det inte lätt att få ner tempen inne.

Ska se efter dem för säkerhetsskull.
Är det kanske t.o.m läge att väcka dem?

Lisa
Åsa, mälardalen zon 2
Helst ska man aldrig ta in fuchsior i rumsvärme ifall de har tappat bladen och gått i vila det är för varmt och torrt inomhus och de brukar ha svårt för att bryta med nya skott. Är fuchsiorna i vila ska man vänta och sedan ställa ut dem utomhus (ev. på altan/balkong)när vädret tillåter så det kan dröja många veckor tills man kan ta ut dem från förvaringen.

Är de fortfarande gröna till viss del och man vill ta in dem och ställa dem i ett ljust fönster bör man nog vänta till mars-april då ljuset i fönstren börjar bli bra.
Elisabeth P
Jag har aldrig haft en tanke på att ta in dem i huset, utan det är ju garaget som gäller.
Under huset eller ute blir det garanterat frost och det klarar de ju inte.

Jag har lysrör i garaget och funderar på om de mår bättre att få komma igång om de nu är risk för att de torkat för mycket. Jag vet att ni brukar rekomender senare väckning men om läget nu är kritiskt vilket är bäst då?
tror som sagt att det finns liv i några i alla fall.

Nu blir jag villrådig och vet inte hur jag ska göra?

Lisa
Alexander-VG-zon3
lite frost kklara dom sådär -3c utan större problem , helst inte under -5c
lisan
Jag instämmer med Kajsa.Jag har mina fuchsior i ett mörkt kallgarage varje vinter och tittar till dom någon gång ibland.tar fram dom ibörjan på maj när det börjar bli lite varmt ute och har dom på altanen över dagarna.Det lyckas för det mesta.Enstaka små ex.har dött för mig. rolleyes.gif
aldo
På hösten klipper jag ner till veden .....då har jag oxå dragit av allt grönt .

Så åker de in i Snickarbo'a med +8---10 grader under vintern .
Vattnar några ggr och fram i Mars börjar man se de små bladen om[B]
inget tråkigt hänt under den mörka tiden .
Lady Hamilton
Här är mitt Fuchsia träd Det är av sorten 'Becon' (lite osäker på stavningen) Men det är en sort som går lätt att stamma upp och den växer fort. Enda nack delen är att om man inte håller efter den så kan den bli enormt stor sad.gif ............Vilken även min blev och det resulterade i att när det blev nästan storm i höstas så blåste krukan i kull och nästan halva 'trädet' gick av. Så nu ser mitt träd lite lustigt ut men kommer att bli snyggare under våren när den sätter fart igen och börjar växa. Min Fuchsia är nog inne på sitt 3:e år och stammen är 9cm i omkrets

Om någon är intresserad titta här Så här såg den ut ca en månad innan
Alba
Jag har också en uppstammad Becon som jag köpte i fjol.
Så långt har den klarat vinter bra.
Ser fram emot sommaren och resultatet när jag ser din Hamilton - så vacker.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon