|
Mia, zon 3
30-01-2007, 15:55
Hej alla!
Nu ÄNTLIGEN har jag varit duktig och lagt ut bilder på vårt hittills största trädgårdsprojekt - avlägsnandet av förvuxen karaganhäck och uppförandet av staket med rabatt.
Finns i mitt album - varsågoda och titta! /Mia
stennie
30-01-2007, 16:22
Va fint det blir!!!
ewa zon 3
30-01-2007, 16:24
Ja, där har ni jobbat på bra och fint saket blev det Misstänker att det ska klättra något på armeringsmattan, klängros kanske? /Ewa
Mia, zon 3
30-01-2007, 16:40
Ja, det ska klättra  över hela staketet om jag får bestämma! Vid varannan stolpe är det satt en klängros, och däremellan kommer det att ramla in en del klematis osv. På armeringsmattan är det tänkt att min slingerstormhatt ska klättra, i sällskap med 'New Dawn'.... Sedan får man väl se om några år, när kaoset börjar ta över, hur mycket man gallrar ur och gör mer färgkoordinerat... (Det kanske syntes på några av bilderna att jag inte kunde hålla mig från att plantera, trots att det inte var färdigsnickrat...)
Snöflinga
30-01-2007, 17:26
Tycker staketet är så himla snyggt ... har ni designat det själva eller finns det i handeln ?
Imponerande...blir ju jättesnyggt..*ser framför mig...törnrosahäck*
Mia, zon 3
30-01-2007, 20:00
CITAT (Snöflinga @ 30-01-2007, 17:26) Tycker staketet är så himla snyggt ... har ni designat det själva eller finns det i handeln ? Idén fick vi från Allt om Trädgård, det skulle vara en 1700-talsmodell, stod det. Lite modifieringar gjorde vi själva, och lade till den upphöjda stenmursrabatten på insidan. Det är byggt av lösvirke, så man kan nog inte säga att det finns i handeln, inte färdigt i alla fall.
Helen i Skåne
30-01-2007, 20:06
Mycket snyggt! Kul att se när det finns en tanke bakom, ser fram emot fler bilder allt eftersom!
Mia, zon 3
30-01-2007, 20:11
CITAT (Tesa @ 30-01-2007, 19:00) Imponerande...blir ju jättesnyggt..*ser framför mig...törnrosahäck*  Jo, det lär väl bli något sådant!  Får väl ta fram macheten när det blir för illa.... Men jag hade i alla fall huvudet med mig så pass att jag inte satte 'Hybrida'-rosen vid staketet, utan vid huset istället (tänker mig att den ska klättra upp till balkongen på andra våningen, och den gör sitt bästa redan!). Vid staketet har jag istället dessa sorter: 'Ghislaine...', 'New Dawn', 'Lykkefund', 'Guirlande d'Amour', 'Veilchenblau', 'Mme Plantier', 'Constance Spry', 'Stanwell Perpetual', 'Aïcha', 'Isabel Renaissance', 'Heritage', 'Graham Thomas'... Nu låter det som en enda gegga av färger, men en del av dem står där tillfälligt, och jag har försökt att sätta ihop dem efter färg, så att det "glider" från en nyans till nästa... Rabatten är omkring 30 m lång, så plats finns. Än så länge...
kerstin z5-6
30-01-2007, 20:59
Kommer att bli så fint så fint -staketet är verkligen snyggt .!! Plats finns än -tillåt mej småle -Hur länge till tror du du kan säja det I vår kommer det att vara knökafullt ---såvida du inte är mer diciplinerad än jag Rosorna du valt kommer att vara ton i ton och med Veichen som färgbomb -blir vackert det Mme Alfred Carriere är visst en trevlig sak för din zon
Jättefin typ av staket. Den varianten har jag inte sett innan.
Jag riktigt ser hur blomsterprakten förgyller det som redan nu utan blommor ser så hemtrevligt och fräscht ut.
Grattis till ett bra arbete
fruberglund
31-01-2007, 12:30
Underbart fint, förstår att du är nöjd! Det kommer ju bli superfint sen när växterna slingrar sig upp. Reagerade bara på att staketet var så högt men såg sen att häcken var minst lika hög så det har ni väl fått tillstånd till antar jag
Helen i Piteå Zon 5
31-01-2007, 13:22
Supersnyggt staket!  Det där kommer att bli jättefint /Helen
Mia, zon 3
31-01-2007, 14:28
CITAT (kerstin z5-6 @ 30-01-2007, 20:59) I vår kommer det att vara knökafullt ---såvida du inte är mer diciplinerad än jag Kuuusligt - som vanligt ser Kerstin precis hur det ligger till....  Nä, det finns ingen diciplin här inte - kolla bara på bild 6, där min käre oäkta kälft står och skruvar spjälor: Det är ganska välplanterat där, långt innan staketet ens hade kommit upp... Och det är ju så lätt, så lätt i början - 5 nyköpta jättedaggkåpeplantor tar ju liksom ingen plats, så man slänger ned dem på halva plantavståndet och tänker att "När de vuxit till sig ska jag flytta varannan". Jojo - när de har vuxit till sig är rabatten redan proppad till bristningsgränsen med allt annat som var smått när det sattes, och dessutom har man små daggkåpesådder överallt.... Tur att det finns plantmarknader, så det blir lite second-hand-värde på alla trångboddingar! Men än så länge - just precis nu - ser jag faktiskt ganska mycket bar jord... Lockande, förförisk, oexploaterad jordyta.... Var finns en dräglade smiley?
Mia, zon 3
31-01-2007, 14:39
CITAT (fruberglund @ 31-01-2007, 12:30) Underbart fint, förstår att du är nöjd! Det kommer ju bli superfint sen när växterna slingrar sig upp. Reagerade bara på att staketet var så högt men såg sen att häcken var minst lika hög så det har ni väl fått tillstånd till antar jag  Ja, häcken var till och med en bra bit högre, så vi ville ha högt staket för insynens skull. Men det var inte helt enkelt! Det är visst så att en häck får vara hur hög och tät som helst (förutsatt att den inte skymmer en korsning eller liknande), men ett staket är något helt annat... Räddningen här var att det är glesare upptill, så det räknas som motsvarande spaljé. Outgrundliga äro kommunens vägar.... Men det lär bli fler diskussioner - halvskåning som jag är har jag ganska lite till övers för den där typiskt "uppsvenska" trädgården, med knähöga staket och inget privatliv alls... Jag gillar mer som det ser i ut på många håll i Skåne, Danmark, England mm, med höga häckar/plank, murar etc. Så när nästa sida av tomtgränsen ska fixas, då lär vi stå där igen med mössan i handen....
Monarda
03-02-2007, 18:57
CITAT (Mia @ zon 3,30-01-2007, 20:00) CITAT (Snöflinga @ 30-01-2007, 17:26) Tycker staketet är så himla snyggt ... har ni designat det själva eller finns det i handeln ? Idén fick vi från Allt om Trädgård, det skulle vara en 1700-talsmodell, stod det. Lite modifieringar gjorde vi själva, och lade till den upphöjda stenmursrabatten på insidan. Det är byggt av lösvirke, så man kan nog inte säga att det finns i handeln, inte färdigt i alla fall. Vilket nummer kan det ha varit?
Maria_z5
03-02-2007, 23:10
Åååhhhh så snyggt!!! Vill också ha det sådär, undrar vad man ska muta maken med?? /Maria
Jättefint! Vilket arbete att vara stolt över. Jag noterade att några plantor var nedstuckna innan det var klart... Öppen jord är så lockande.. Måste täckas.
Mia, zon 3
04-02-2007, 13:47
CITAT (Monarda @ 03-02-2007, 18:57) CITAT (Mia @ zon 3,30-01-2007, 20:00) CITAT (Snöflinga @ 30-01-2007, 17:26) Tycker staketet är så himla snyggt ... har ni designat det själva eller finns det i handeln ? Idén fick vi från Allt om Trädgård, det skulle vara en 1700-talsmodell, stod det. Lite modifieringar gjorde vi själva, och lade till den upphöjda stenmursrabatten på insidan. Det är byggt av lösvirke, så man kan nog inte säga att det finns i handeln, inte färdigt i alla fall. Vilket nummer kan det ha varit? Hm hm hm.... Tror att det var 2002 - ska leta lite och se om jag hittar den igen.... Där hade de gjort lägre staket enligt samma princip, och det blev också himla snyggt.
Det kommer bli underbart vackert med rosor och klematis. Och vad härligt du bor med gamla fruktträd
Mia, zon 3
06-02-2007, 12:23
Tack för allt beröm...  Även om man själv vet att man jobbat hårt, och är jättenöjd, så är det ju alltid kul att få medhåll! Och ja - håller med om att jag bor väldigt trevligt till! Det är bara det att tomten är för liten (känns det igen - någon?  ) ocha tt det är på tok för mycket insyn för min smak. Därav höga staket! Fortsättning följer, när det börjar grönska i nya rabatten om inte annat!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|