Dirty Harry
06-06-2003, 14:57
Bor i Stockholm och har Stockrosor mot en södervägg. Bladen har blivit totalt perforerade av något skadedjur (antar jag...). Vissa växter har knappt några blad kvar att tala om. När man vänder på bladen så syns inga små djur där. Ändå är det värre för varje dag som går.
Kommer dom på natten eller flyger dom dit? Vad kan det vara för något?
Hur får jag stopp på detta?
Övriga blommor i rabatten är totalt orörda!
MVH
Harry
Åsa, mälardalen zon 2
06-06-2003, 15:04
Mystiskt det enda jag kan komma på som går på stockros + malvor och som kan kaläta växterna är kattostmätare men då borde du hitta gröna larver på plantorna.
Du kanske måste titta ännu mera noga ganska ofta smälter gröna larver in i miljön och kan vara svåra att hitta.
Eva i Skåne
06-06-2003, 22:08
Jag har samma problem med mina stockrosor i år
Ifjol var det jättemycket rost på dem, men i år är där inte så mycket kvar av bladen att det finns plats till någon rost.
Vet inte om man ska ta det positivt eller ej
Jag har har oxå hål på mina stockrosor, har inte sett sniglar eller snäckor.
Min granne snackar om skalbaggar .
malinkamalej
06-06-2003, 23:17
Mina är också helt uppätna. Men jag håller nog sniglarna som huvudmisstänkta, även om jag inte tagit någon på bar gärning än...
Malin
Eva i Norrköping
07-06-2003, 21:26
Min granne bad mig om hjälp idag - det är exakt likadant hos henne! Massvis med hål i alla blad, men inte en skymt av några larver. Vi tittade efter jättenoga, det enda man kan se är några enstaka små svarta kluttar, troligen larvbajs. Verkligen mystiskt - är det ingen som har en aning!?
Vore det sniglar skulle de behöva röra sig i racerfart, för det är många blad, och högt upp...
Åsa, mälardalen zon 2
07-06-2003, 21:45
Svarta kluttar på bladen låter som någon larv, stekel eller fjärilslarv.
Min gissning är nog kattostmätarens larv, den går på stockrosor + malva.
Själv brukar jag jaga grönsaksfly i växthuset de har lite grönglänsande avföring som man hittar på bladen och trots att jag vet att larven/larverna ska finnas där kan det ta lång tid innan jag hittar dem och då brukar de ändå ha hunnit bli riktigt stora larver, de smälter så väl in i miljön att man ibland kan stå 1-2 dm från dem utan att se dem.
Dirty Harry
08-06-2003, 08:57
>Vi tittade efter jättenoga, det enda man kan se är några enstaka små >svarta kluttar, troligen larvbajs. Verkligen mystiskt - är det ingen som har >en aning!?
>Vore det sniglar skulle de behöva röra sig i racerfart, för det är många >blad, och högt upp...
Exakt så är det hos mig också! Små svarta kluttar i rester. Och en enorm mängd blad som är totalt uppätna - även högt upp. Jag har verkligen många Stockrosor, inte bara ett par stycken, så av den omfattning som denna skadegörelse är så blir man absolut inte klok på att man inte kan se en endaste litet djur någonstans.
Den här larven du nämner, hur hittar man den? Hur får man bort den?
MVH
Harry
Det är såna här små rackare!

Eller nåt liknande.
Precis när man fått syn på en och ska knipa den
så rullar den ihop sej och ramlar ner och 'försvinner'.
Sen får man vänta på att den ska krypa upp igen
tills man går nästa skadedjurs-inspektionsrunda.
Dirty Harry
08-06-2003, 10:03
Stämmer!
Här ska ni höra:
efter att jag läst era svar så bestämde jag mig för att gå till botten med det hela.
1) Började med noggrann besiktning av hela Stockroser - ingenting!
2) Hämtade Pyrex N bekämpnings-spray och duschade ett par växter ovanifrån, underifrån, utmed stammen - fortfarande ingenting!
3) Gick inomhus för att kolla om jag hade något annat bekämpningsmedel. Hittade inget bra, gick ut igen och ställde mig på huk framför Stockrosorna och funderade på nästa steg.
4) Ser helt plötsligt en ca 3 cm lång grön larv som kryper på den gröna blasten av en överblommad Påsklilja!
5) Inser att larven kanske är intelligent nog att inte bo "mitt i maten".
6) Börjar nu med Pyrex N duscha all blast, alla övriga (oangripna!) växter och blommor (även gräsmattan) i närheten av stockrosorna.
7) Det tar ca 1-2 minuter för medlet att ge verkan, sedan ser jag hur det börjar röra på sig ibland blast, gräs-strån, andra blomblad på ett flertal olika ställen. Den lilla gröna krabaten krumbuktar sig hit och dit. Efter en stund faller någon till marken. Andra försöker fly. De jag ser som ser livligast ut får sig en liten dusch till.
Så fram med Pyrex N och duscha allt grönt I NÄRHETEN av Stockrosorna!
Vänta 2 minuter och se vad som händer.
Harry
e_sedell
08-06-2003, 10:47
Pyrex, det låter bekant. Var det inte det som man sprutade me i skogen och massa fålk blev sjuka av?! Som man sedan förbjöd, för yrkesbruk i af... eller så var det något annat jag tänker på...
Dirty Harry
08-06-2003, 19:11
Pyrex N är en spray-tub köpt på en vanlig stormarknads trädgårdsavdelning. Har svårt att tro att man fritt säljer något gift till amatörer som man förbjuder t o m för kunniga yrkesmän.
I vanliga fall brukar det vara tvärtom att de värsta gifterna förbehålls yrkesmän och till allmänheten säljs det inte fritt.
MVH Harry
e_sedell
08-06-2003, 21:44
Nej men det låter bekant. Vad är det sammansat av?
Rund upp får vell inte bönder använda men vi privatpersoner kan vell köpa det i en vanlig affär. Jag annvänder nestan alldrig gifter så jag har dålig koll...
Åsa, mälardalen zon 2
08-06-2003, 21:59
Pyrexmedel finns överallt i butiker och är godkända som klass 3 medel alltså den klass som hobbyodlare får använda. De är inte speciellt giftiga (vad vi vet nu).
Roundup klass 3 (+en massa andra ogräsmedel) har kemikalieinspektionen försökt förbjuda runt årsskiftet för hobbyodlare, men förbudet är överklagat och tills regeringen har fattat ett beslut så får det säljas. Yrkesodlare får dock fortsätta använda Roundup även om det skulle bli ett förbud det finns ju även Roundup klass 2 som man får använda om man har certifikat.
Här kan man hitta info om vad Pyrex N innehåller.
http://www.kemi.se/bkmregoff/InfoPreparat....=1836&PrepVer=2
Annika i Korsholm, Finland
10-06-2003, 07:12
Jag hade också problem med mask på stockrosorna. (I år har jag inga problem för det kom inte upp några

)
Jag kom fram till att bästa jakttiden var tidig morgon eller sen kväll, medan det var fuktigt och solen inte lyste på stockrosorna. De fanns i storlekar från några milli till någon centimeter. De var svåra att se för de hade samma färg som bladen. Det gäller att kolla noggrannt på alla blad och ofta.
I fjol lyckades jag hålla efter dem rätt bra bara genom att jaga och klämma ihjäl. Kändes inte så kul först, men med tanke på hur stockrosorna sett ut första året så var det lättare!

Man behöver inte ta till gift om man inte vill, men det underlättar säkert om man har stor trädgård!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.