Full version: paradisbuske
lisan
[FONT=Arial]Är det någon som kan ge mig ett råd hur och när man beskär min paradisbuske?Har inte vågat att gå fram så hårt med den. unsure.gif
Ophelia
Nja...vid behov kan man ju gallra bort de äldsta grenarna vid markytan och det behövs inte göras varje år. Är din buske ett vackert exemplar som blommar fint så finns ingen anledning. Beskärning kan göras under vårvintern eller efter blomning.
Big Gardener
Precis som Ophelia säger: Gallring av hela grenar ända nere vid marken är det bästa. Vart annat till vart tredje år är ganska lagom.

I mina tidiga år som vaktmästare på en gymnasieskola formbeskar jag några paradisbuskar. Det går, men ser väldigt konstigt ut efter några år eftersom stammarna dör av efterhand och det mesta av blomningen försvinner.
lisan
Tack för tipsen ni gav mig ang. paradisbusken ;Lisan :) :)
Cilla
Paradisbuske i zon 3 behöver inte gallras så ofta, om syftet med busken är att den ska blomma överdådigt och vara tät. Här räcker det att gallra 7-10-åriga grenar, eller låta bli att gallra alls och bara ta bort döda grenar när man tycker att busken ser risig ut.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon