ingrid fuxwall
Där vi bor är ett rävtätt område och varje sensommar ser vi flera rävungar men aldig tidigare har vi träffat på så många döda.
Nu är det i och för sig inte mer än tre vi träffat på men i alla fall, området där vi sett dem har en radie på kanske 500 meter.

Åtminstonde en av dem blev överkörd och låg i vägbanan så den mosades ganska snart men den andra ligger fortfarande, efter kanske två månader, vid vägkanten, inget annat djur har ätit av den.

Den vi såg i dag, låg vid ett stenröse och verkade helt intackt, fast ärligt talat undersökte jag den inte, bara hunden nosade på den innan jag såg vad det var.

Någon som har en vettig förklaring?

ingrid
Piccante
Det kan säkert vara helt naturligt att de stryker med. Många djur har faktiskt en väldigt låg överlevnadsgrad speciellt första året. En viltforskare hävdade att rävjakt egentligen är helt meningslös som viltvård för de skulle ändå dö även om människan inte reglerade stammen för inte speciellt många rävungar blir över ett år.

Samtidigt brukar djur som står lite högre i näringskedjan ofta svara på förändringar som sker på lägre nivåer. Rävar brukar vara beroende av smågnagare vilka i sin tur är beroende av bär, rötter, frön och annat som de äter. Det borde ha varit ett bra gnagar år med mkt sork med tanke på det milda vädret, så det borde inte råda matbrist för rävar? Men de kan fara illa av andra orsaker med.
KURT
Rävstammen har dessutom inte utvecklat något skydd mot skabben. Drabbas rävarna i ett område så dör de alla ut, sedan kommer det nya rävar, som i sin tur efter ett tag smittas och dör ut. 50% av ungarna kan säkert dö det första året, och kanske hade de en bra sommar och höst så att fler ungar än vanligt överlevt till vintern.
ingrid fuxwall
Kan det bero på skabb, det att inget annat djur ätit av den.
Här är, som på alla andra ställen, fullt av skator men räven som legat i flera månader är så gott som helt intackt - det förstår jag inte.

ingrid
KURT
CITAT (ingrid fuxwall @ 31-01-2007, 11:07)
Kan det bero på skabb, det att inget annat djur ätit av den.
Här är, som på alla andra ställen, fullt av skator men räven som legat i flera månader är så gott som helt intackt - det förstår jag inte.

ingrid

Lyssna gärna på radioprogrammet Natursyn från den 13/1. Det handlar om skillnader mellan stadsrävar och rävar som lever på landsbygden, bla om skillnader i kost.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon