Norrländskan
Satte en avokado-kärna för många år sedan, men lämnade kvar den hos exet när jag flyttade... Den var föööör stor och lång för att ta med sig i flytten.

Nu har jag fått lust att sätta en ny kärna - och idag är den planterad!
Men, denna gången har jag tänkt toppa den tidigare än jag gjorde sist, för att försöka få den lite "buskigare"...
Nu är det ju långt kvar innan det är dags för nåt sånt (de gror ju mycket sakta) men jag tar gärna emot mer tips av alla de slag från alla er avokado-odlare runt om i landet! rolleyes.gif
PutteN
hur gör man har prövat att lägga en i vattnet men funkar inte wacko.gif
Scout
Att få upp dem är inte svårt det finns ett otal metoder. Tryck ner den i en kruka jord och håll lagom fuktigt skulle jag föreslå, de är mycket lättgrodda. Det svåra är att få den att grena sig och bli ett fint litet träd. De jag har försökt med har bara dragit rakt upp, när jag toppat dem har det bara dragit ett nytt skott rakt upp, när man toppar det så kommer ett nytt rakt upp, osv. tillslut blev det vinter och bladen blev torra och föll av sen dog den. har försökt med 4-5 st genom åren, men inte lyckats bättre än så.

Inte för att göra er nedslagna... lycka till!
KURT
CITAT (PutteN @ 31-01-2007, 21:45)

Känner du till några andra frön som brukar gro naturligt i vatten?
PutteN
CITAT (KURT @ 01-02-2007, 08:42)
hur gör man har prövat att lägga en i vattnet men funkar inte   wacko.gif

nope
PutteN
CITAT (KURT @ 01-02-2007, 08:42)
hur gör man har prövat att lägga en i vattnet men funkar inte   wacko.gif

Vet du?
catlady
Har fått flera avokadokärnor att gro endast i vatten, men det tar tid; typ 1-2 månader innan roten letat sig ut och man kan sätta den i jord. Om man vill låta den gro i vatten så sätter man den i ett snapsglas och ser sedan till att undre halvan av kärnan alltid sitter i vatten. Men som sagt, det tar tiiiiiiid...
*Agnes*
CITAT (PutteN @ 31-01-2007, 21:45) *

Skär ett kryssformat snitt på toppen av kärnan, låt den torka ett par veckor och sen ner med den i en kruka med jord. Så har jag gjort och det fungerar alldeles bra, men som andra skrivit; lång groningstid så bepansra dej med en hel del tålamod. thumbsup.gif
sqrulan
Sätter in en bild på min avokado planta.Har ni toppat era??Visa gärna bild.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon