CITAT
Om man tar hem torrenter som på TPB, och använder ett program som t.ex. Azureus, innebär det då att en felaktig installation skulle kunna ge någon annan tillgång till vilka filer som helst på datorn? Eller är det inte bara de torrent-filer som man själv laddar hem som samtidigt laddas upp?
När man tar hem en torrent-fil så får man väl filen i små delar skickade från olika personer/datorer, men kan man på något sätt ta reda på vilka de personerna/datorerna är?
När man tar hem en torrent-fil så får man väl filen i små delar skickade från olika personer/datorer, men kan man på något sätt ta reda på vilka de personerna/datorerna är?
När det gäller Azureus så delar du bara ut dom filer som står i "uppladdnings-rutan", den i nedre halvan av fönstret.
"DC++" (och troligen många andra, men jag har inte testat andra) som inte är nåt Torrent-program utan "direct connect"-program där delar du ut filer istället och väljer du då att dela ut fel mapp, eller hemska tanke hela hårddisken, då kan alla andra ta dina privata bilder eller liknande.
Lås eller ta bort tråden den som vill men jag har svårt att se det kriminella i att tipsa folk för att dom inte ska råka ge andra tillgång till allt möjligt.
EDIT: som svar på fråga 2: JA! Det går men är ganska krångligt. Du kan ganska lätt se vilken internet-operatör han/hon har men för att veta exakt vem som hade en speciell IP-adress vid den tidpunkten misstänker jag att du måste vara "myndighetsperson" eller kanske ha väldigt bra kompisar som jobbar hos operatören...