niklaswik
CITAT
Om man tar hem torrenter som på TPB, och använder ett program som t.ex. Azureus, innebär det då att en felaktig installation skulle kunna ge någon annan tillgång till vilka filer som helst på datorn? Eller är det inte bara de torrent-filer som man själv laddar hem som samtidigt laddas upp?

När man tar hem en torrent-fil så får man väl filen i små delar skickade från olika personer/datorer, men kan man på något sätt ta reda på vilka de personerna/datorerna är?

När det gäller Azureus så delar du bara ut dom filer som står i "uppladdnings-rutan", den i nedre halvan av fönstret.

"DC++" (och troligen många andra, men jag har inte testat andra) som inte är nåt Torrent-program utan "direct connect"-program där delar du ut filer istället och väljer du då att dela ut fel mapp, eller hemska tanke hela hårddisken, då kan alla andra ta dina privata bilder eller liknande.

Lås eller ta bort tråden den som vill men jag har svårt att se det kriminella i att tipsa folk för att dom inte ska råka ge andra tillgång till allt möjligt.

EDIT: som svar på fråga 2: JA! Det går men är ganska krångligt. Du kan ganska lätt se vilken internet-operatör han/hon har men för att veta exakt vem som hade en speciell IP-adress vid den tidpunkten misstänker jag att du måste vara "myndighetsperson" eller kanske ha väldigt bra kompisar som jobbar hos operatören...
Rossi
I vissa torrenter ser du IP-nummer på de som delar med sig av sina filer. Det finns websites där du kan slå in IP-numret och få uppgifter om vem som äger det. Vet inte vad det heter men vi har använt oss av det hemma.
Jejja
CITAT (niklaswik @ 31-01-2007, 14:07)
När det gäller Azureus så delar du bara ut dom filer som står i "uppladdnings-rutan", den i nedre halvan av fönstret.

Tack för svar!!!!!

Det var precis det jag hade för mig, att det bara är det som finns i nedre rutan som kan komma ut från "någons" dator.
Fizzgigg
Sedan ska man komma ihåg att i och med att man upprättar en kontakt med en annan dator och låter folk komma åt filer kan de använda den uppkopplingen/anslutningen för att hitta din dator. Eftersom det pågår kommunikation finns det också öppna så kallade portar för kommunikation. När man vet hur man hittar till en dator och vet på ett ungefär vilka portar som är öppna, då är det hur enkelt som helst att ta sig in med andra program genom de "öppningarna". Det behöver alltså inte vara DC++ och Torrent-programmen i sig som släpper in otrevligheter, men deras kommunikation visar vägen för andra program och det är bara kompetenta hårdvarubrandväggar som kan analysera och särskilja olika typer av kommunikation på de öppna portarna som kan stoppa sånt. Mjukvarubrandväggar som XP:s inbyggda, Zonealarm med flera är i praktiken chanslösa för den typen av attacker. Brandväggar är generellt sett väldigt bra men bara så länge man inte "öppnar dörren" eller "delar ut nycklar" som släpper in elände.

För att försöka göra en någorlunda vettig liknelse:
två personer sitter på bussen och pratar med varandra om internetbanker, vilken de använder, pratar om sina personnummer och "mina tre kommande inloggningskoder är jätteenkla: 1111, 1211 och 1234". Den informationen kan vara hur säker som helst de två personerna emellan, problemet är om jag sitter på bänkraden bakom och antecknar.
Så kan man säga att kommunikationsavlyssning går till via peer-2-peer, torrenter och liknande.
niklaswik
Intressant tanke Fizzgigg.

Har faktiskt inte tänkt på det förut men det är ju hur lätt som helst för nån att ladda ner fil "X" som alla har, t.ex. nån ny film och på så vis få fram IP-adresser för att sen gå in genom Azureus standardport.
Pirum
Fast vad uppnår man genom det, man bör ju veta hur man ska ta sig förbi in i systemet också? Men har man öppna windows-fildelningsportar osv är man väl kanske rökt om man lagt fel dokument på fel ställen.
niklaswik
Hehe det vet jag faktiskt inte. smile.gif

Har aldrig intresserat mig för hacking och virusspridning så jag är inte insatt i området. Men nog kan man göra nåt fuffens allt.
Fizzgigg
CITAT (Pirum @ 31-01-2007, 16:01)
Fast vad uppnår man genom det, man bör ju veta hur man ska ta sig förbi in i systemet också? Men har man öppna windows-fildelningsportar osv är man väl kanske rökt om man lagt fel dokument på fel ställen.

Det man kan uppnå är att ta sig in i en annan persons dator fullständigt objuden. Har man IP-numret kan man lätt göra en sökning för att testa sig fram vilken brandvägg som används och eventuellt göra en portscan för att se vilka portar som är öppna (om man inte helt enketl går via någon av portarna man känner till förstås).

Den vanliga ursäkten från ignoranta användare brukar vara att "det gör inget, jag har inget de är intresserade av". Jo, datorn. Bara för att ta ett nästan överdrivet men ändå realisktiskt domedagsscenario.

Person A använder fildelningsprogram för att ta reda på datorer som går att ta sig in i. Väl inne skapar person A en dold mapp och tankar upp en massa barnporrbilder, säger åt sina polare att "så här tar ni er in i datorn, tanka så mycket ni orkar". Detta sker dolt för datorn ägare eftersom man har gått förbi brandväggen, antivirusprogrammen reagerar inte eftersom det inte körs någon skadlig programvara de reagerar på och användaren ser inte filerna eftersom person A har dolt dem.
Efter en tid läcker datorn tillgänglighet lite väl långt och polisen knackar på dörren, beslagtar datorn och hittar en massa barnporr. Datorns ägare blir fälld för innehav eftersom det är otroligt svårt att bevisa intrång och även om man kan bevisa att andra har varit inne i datorn (vilket man iofs vet eftersom det har tankats filer) men inget bevisar att datorägaren var ovetande och oavsett vilket är innehav olagligt. Med andra ord är datorägaren skyldig till innehav av barnporr utan att ens veta om det eftersom datorn har blivit hackad men datorägaren bevisligen är i besittning av filerna.

Fildelning är ett elände ur säkerhetssynpunkt med tanke på hur lätt det är att ta sig in i datorer. Så ur säkerhetssynpunkt: fortsätt gärna fildela, gör många kopior av nycklarna till ytterdörren och sätt på en adresslapp på nyckeln och kasta nycklarna till de lokala pundarna och var asberusad på stan med sedlar uppstickande ur fickorna. "Jag har inget de är intresserade av."
smile.gif
faith
Lås eller ta bort tråden den som vill men jag har svårt att se det kriminella i att tipsa folk för att dom inte ska råka ge andra tillgång till allt möjligt.

Att admin låste den förra tråden är väl en ganska tydlig signal hur ägarna till det här forumet ser på den här sortens diskussioner. Bör inte du då respektera det, oavsett vad du själv anser i frågan? mad.gif
KURT
CITAT (faith @ 31-01-2007, 19:29)

Att admin låste den förra tråden är väl en ganska tydlig signal hur ägarna till det här forumet ser på den här sortens diskussioner. Bör inte du då respektera det, oavsett vad du själv anser i frågan? mad.gif

Den tråden handlade om fildelning av musik, som i de flesta fall inte är tillåtet. Men fildelning i sig är ju inte förbjudet på något sätt. Bara man inte delar med sig filer som är upphovsrättsskyddade.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon