Full version: Fångstfälla
Fenja
Är det någon som har en ritning eller vet var det finns, på en fångstfälla i storlek till en katt? Eller om det går att låna eller hyra någonstans? Vi har en vildkatt som har bott här nästan ett år nu och vi skulle vilja fånga in den och få bort den härifrån.
Om detta inlägg borde ligga i Husdjur så ber jag om ursäkt.
Mvh
Fenja
Piccante
CITAT (Fenja @ 31-01-2007, 14:55)
Är det någon som har en ritning eller vet var det finns, på en fångstfälla i storlek till en katt? Eller om det går att låna eller hyra någonstans? Vi har en vildkatt som har bott här nästan ett år nu och vi skulle vilja fånga in den och få bort den härifrån.
Om detta inlägg borde ligga i Husdjur så ber jag om ursäkt.
Mvh
Fenja

Har du frågat kommunen? ibland har de ju problem med katter i bostadsområden, kanske kan de ha en fälla. Eller har du varit i kontakt med djurens vänner? Det kanske är omständigt att bygga en själv så finns det att låna så är det alltid smidigare.
Sen är ju katter väldigt smarta djur så jag vet inte om de tänker gå in i fällan tongue.gif
Fenja
Tack för tipsen, jag ska kolla med kommunen och djurens vänner - att jag inte har tänkt på det *rodnar lite*.
Det är en SMART herre som är här, han smyger in genom kattluckan på nätterna och äter och värmer sig! wub.gif Ibland larmar vår hankatt genom att jama i högan sky, men jag tror att de accepterar honom mestadels. Dock strilar han inne och är elak mot kattungarna jag har nu och då. Dessutom vill jag inte att han av misstag ska kunna para sig men någon av honorna, de äter p-piller nu.
Mvh
Fenja
amaira
En grävlingsfälla går utmärkt! *vet av egen erfarenhet då jag fått släppa ut ett antal förtvivlade katter*

Kommunen kan hänvisa till jaktlag eller den som har hand om kommunens vilt, eller vad det heter: Som rycker ut och tar hand om grävlingar under hus eller i hönshus eller skadat vilt utefter vägarna osv.
Klura
Vi lånade en grävlingsfälla av kommunen för att fånga in vår katt som då varit på rymmen i 11 månader. Det gick jättebra.
Vi körde ut den till stället där han setts under en tid.
Lade in kokt fisk och efter någon timme så smällde det till när luckan föll och där satt han.
Malvia

Vi fångade en del katter i en sån fälla, lade in tonfisk,

de kunde inte låta bli den lukten!
KURT
Man bör dock tänka sig för, vem som hellst får inte sätta ut fällor för att fånga djur. Det är ganska hårt reglerat, och man måste verkligen se till att kontrollera fällan regelbundet. Ett djur med snabb metabolism kan dö fort i en fälla där djuret är stressat.
Malvia
CITAT (KURT @ 01-02-2007, 11:15)
Man bör dock tänka sig för, vem som hellst får inte sätta ut fällor för att fånga djur. Det är ganska hårt reglerat, och man måste verkligen se till att kontrollera fällan regelbundet. Ett djur med snabb metabolism kan dö fort i en fälla där djuret är stressat.

Kan svara på hur vi gjorde.

Naturligtvis var vi närvarande hela tiden, dock på avstånd.

Det var vildkatter med ungar, och vi hade snöre som vi drog igen luckan med.

Tog hand om den infångade katten omgående.

De blev sen tämda,utannonserades och såldes.
Klura
Tror inte vi fått låna fällan om de var så strikta regler i den kommunen det gällde. Då hade dom nog ställt upp och hjälpt till med infångandet istället.
Vår katt hängde hemma hos en gammal tant som matade honom varje dag. Vi ställde fällan på hennes veranda. Full översyn alltså smile.gif
Fenja
Tack för tipset Amaira, jag ska kolla med jaktlagen här runt om kring eller kommunens "viltvårdsansvariga".
Jag ska givetvis kolla upp regler och lagar innan Kurt! Om jag gör det i samråd med jakträttsinnehavaren för detta område så borde han väl veta...
Tack för tips och berättelser alla! wub.gif wub.gif

Vildkatten bor under vårat hus eller under lillstugan så fällan kommer att kollas flera gånger dagligen.

Mvh
Fenja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon