KungKrille
31-01-2007, 16:07
Jag håller på med en 3d-visualisering av ett par gamla byggnader och tänkte även lägga till träden som finns i området. Jag har ett foto här på dom och skulle behöva hjälp med att identifiera dom.
Bild 1Bild 2Bild 3
Dessvärre säger inte bildmaterialet så mycket. Med säkerhet kan identifieras ett stycke björk men är det en Betula pendula eller en Betula pubescens? Har du bilder på bladknopparna?
Big Gardener
31-01-2007, 16:25
Jag tycker det ser ut som skogslönn (Acer platanoides), men det är inte särskilt informativa bilder. Kan du ta bilder på grenar och knoppar tror jag det går att ge ett säkrare besked.
En annan metod är att rota på marken (under snön) och se hur de huvudsakliga bladen under trädet ser ut.
Var är bilderna tagna förresten?
Gossen Ruda
31-01-2007, 18:41
Jag får en svag känsla av alm. Unga almar har slät bark med liknande utseende och växtsättet kan också stämma.
Tryckte för snabbt. Det kan vara lönn också som nämnts ovan.
Piccante
31-01-2007, 19:25
CITAT (Wetter @ 31-01-2007, 19:14)
Jag tycker det liknar al
Jag tänkte oxå på al först för den är vanligare längs vattendrag. Men jag vet inte var i landet bilden är tagen? Åtminstone hemma omkring så är båda arterna av al vanliga men de har olika utbredning i landet.
Ta ett par kort på kvistar med knoppar, ev hängen, spår av nötter eller frön på marken, i närbild,så kanske det går lättare att identifiera!
/Anna
Gossen Ruda
31-01-2007, 21:08
Svårt att bestämma träd på bilder av nakna träd. Mina alar har tvärstrimmig bark så där är jag tveksam och dessutom borde man se årets hängen och fjolårets kottar. Inte lönn eller ask för dom grenar sig på annat sätt. Alm eller möjligen lind är min gissning.
Piccante
31-01-2007, 22:01
CITAT (Gossen Ruda @ 31-01-2007, 21:08)
Svårt att bestämma träd på bilder av nakna träd. Mina alar har tvärstrimmig bark så där är jag tveksam och dessutom borde man se årets hängen och fjolårets kottar. Inte lönn eller ask för dom grenar sig på annat sätt. Alm eller möjligen lind är min gissning.
Det är svårt att känna igen träd, speciellt utan löv och hängen och andra kännetecken.
Jag har lärt mig att ask kan man känna igen på att den har relativt få men grova grenar som ofta böjer sig ut så att de blir mer horisontella. Det är några grenar på bild 3 som verkar stå ganska rakt ut. Annars brukar ask vara vanligare på fuktig mark än lind och alm som är mer hagmarksträd i stora delar av landet.
KungKrille
01-02-2007, 09:18
Wow, det var snabba svar

Jag ska försöka hinna ta några närbilder på knoppar och om möjligt löv
från marken (nu är ju snön borta). Jag har dock inte tillgång till system-
kamera längre så det blir nog suddiga bilder.
Fotona är tagna i kvarteret Kopparhammaren i Norrköping.
Lotta i Gbg
01-02-2007, 17:40
Alnus incana, Gråal :-)
Huggorm
01-02-2007, 22:16
Nej, al tror jag inte att det är. Dom ser inte alls ut så där, deras grenverk är mycket speciellt. Det enda som skulle tyda på al är läget vid vattnet.
Jag gissade också på skogslönn först, men jag är osäker. Antagligen är det alm eller möjligen lind.
Big Gardener
12-02-2007, 11:06
Kung Krille: Är mysteriet löst eller får vi fler bilder?
Henrik_
15-02-2007, 17:37
Det borde vara Acer platanoides.. Närbilden på stammen känns som det, dessutom så tycker jag att flera av små grenarna växer sympodialt, alltså mitt emot varandra....
Ska bli kul att se vad det är
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.