Elisabeth P
Gäller detta alla sådder som man ställer ut för kylning, eller är det specifikt bara för bergvallmon? (Även om jag för min del haft min i kylen)
Jag tänker alltså på om man måste ha plastpåse över när man ställer ut frösådderna?

Citat Kerstin från Bergvallmotråden:
"Nej vill du ha dem ute -så o ställ sådden ute på balkongen-nästa dag
dra en plastpåse med hål i över såkrukan och täck gärna med snö"

De som jag har ställt ut för kylning har jag satt i en frigolitlåda, skottat snö över och sedan en frigolitlåda som lock så att inga pippifåglar ska komma åt mina små frön. OBS! det finns lufthål utefter sidorna.

Lisa
kerstin z5-6
nej , men gärna fiberduk -för fåglar

-ska de tas in sen , -och det är fruset får de inte vara staplade på varandra utan duk eller påse.. då fryser de fast i varandra ...
Det var nån som ryckte till o alla frö satt fast i väven .. fastfrusna ...
Ska de lämnas kvar ute till våren -är fiberduk eller annat skydd bra -men påse behövs inte då
Elisabeth P
Stapla på varandra ohmy.gif . Skulle aldrig komma på tanken smile.gif .

Jag har ju lagt ett frigolitlock över i stället för fiberduk. Tänkte väl att detta kunde funka även som lite lagom isolering, när vi nu inte har så mycket snö.
Kanske man kan byta till fiberduk när det blir varmare?

När snön kom skotta jag över lite mest med tanke på att de inte ska torka ut när det blir varmare, utan då sakta smälta över dem.

Funkar det som jag har gjort tro?
meningen är att jag ska ha dem ute tills de gror i vår.

Lisa
kerstin z5-6
Japp det funkar bra som du tänkt

Vänta du bara till du har 250 sålådor ... blink.gif blink.gif blink.gif blink.gif

som snöar över med 2 m snö .. och som ska grävas fram i februari ,mars för att förodlas .. då staplas det laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Elisabeth P
Nog för att det är lätt för att falla pladask för än det ena
och än det andra, men 240 ohmy.gif .......Nää Nää, inte jag tongue.gif

Lisa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon