Full version: Klematis
Elisabeth P
Eftersom min klätterrostråd snabbt förvandlades till en klematistråd wub.gif smile.gif så startar jag nu en klematistråd smile.gif

Jag planerar för fullt nu var och hur jag ska plantera kommande klematisar. (Ska snart göra en beställning)

Några små frågor som kan avgöra vilka sorter jag väljer:

Jag har flera björkar på tomten, är det svårt att få klematis till att klättra uppför en björk?
Björkar är ju rätt törstiga, men hur är det med klematis?

Hur tätt behöver jag sätta klematis om jag vill att de ska täcka furstutrappan 1 x 2 meter i bredd, två stolpat att klättra uppför? Höjden på räcket är nog ca 150 cm, stolparna högre.

Lisa
Lena i Torslanda
Det är ingen bra idé att placera Clematis vid björkar. Det finns inte mkt överhuvudtaget som gillar att växa nära björkar.

Hur tätt de ska planteras beror ju helt på vilkan Clematis du väljer. 1x2 meter är ju ingen match för en enda planta om man väljer rätt sort. En kraftigväxande Clematis kan utan vidare klä in ett helt träd. Andra blir inte mer än 150 cm höga
Elisabeth P
Men de måste ju ha något att klättra på.
Jag har inga staket eller stolpar. Och endast ett litet äppleträd. sad.gif
Husväggen är väl inte det allra bästa heller att låta växter klättra på?

Furstutrappan och altanräcket är nog det enda som i dagsläget skulle funka.

Såg ett staket som jag tror att Helene i Piteå visade. Det var svartmålat, gjort av trästörar och såg mycket trevligt ut.
Men är det svårt att bygga något liknande och var får man tag på sådant virke?

Kan ju inte beställa en massa klematis om jag inte vet vad jag ska ha dem.

Finns det något som skulle klara av att växa runt en björk?

Lisa
kerstin z5-6
Visst passar väggar -finns massor av fina stöd att bygga själv eller köpa
Clemati s har inga sugrötter i den meningen och förstör ingenting

tripoder kan man också ha , eller bågar , valv
eller låta dem krypa fram
tyvärr var inte clematisen , småblommig i bästa blomtid just här
Elisabeth P
Vad är tripoder? Är det sådana där pyramider typ? Som finns i flätat material.

Trivs klematis i både sol och skugga?

Lisa
kerstin z5-6
ja , de flesta blommar bra i alla fall i halvskugga
Kajsa

Jackmanii, nyplanterad i sommar.
Det är inte alldeles omöjligt med klematis, rosor nära stora träd, grannen har 3 jättebjörkar helt nära vår tomtgräns, jag har en lång rabatt med många klematis, massor av rosor där, det har gått över all förväntan, men man måste kunna vattna sommartid, lägga ner lite extra jobb när man planterar. Det kanske inte blir jätteväxter men kan bli nog så fint ändå.
Elisabeth P
Ja, jag får fundera lite.
Det är ju så läckert att klä in björkstammarna i vacker blomsterfägring wub.gif (inbillar jag mig i alla fall).

Men hur tätt kan man räkna med att plantera?
Tänker mig klematis runt furstutrappan.
Trappan går liksom upp på sidan så i vinkel är det jag vill plantera.
ca 2 meter åt ett håll och ca 1 meter i vinkel inåt väggen.
Tänker mig 2 st på den längre sidan och en på kortsidan. Är detta på tok för lite tro?
Även om det givetvis finns olika sorter så kanske någon har ett hum om hur det kan bli?

Lisa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon