Kathy
...
Whiskuchi
Vad skönt för honom att slippa bli störd av hormoner och kunna återgå till det bekymmerslösa liv han levde innan könsmognaden wub.gif
Kathy
...
AnitaO
Dom påverkas oerhört negativt av sina hormoner många gånger.
Skönt att han mår bättre wub.gif
Min dotter kastrerade sin katt (hona) i förrgår.
Så nu får hon sova på nätterna biggrin.gif
Kathy
...
kristerh
CITAT (Scrollan @ 01-02-2007, 13:41)
CITAT (AnitaGg @ 31-01-2007, 21:17)

Så nu får hon sova på nätterna  biggrin.gif

Inte helt fel. tongue.gif

jag kommer ihåg när min princessa började löpa... på tal om att inte kunna sova på nätterna, vilka bröl... för att få sova stängde jag in henne med vatten o mat i tvättstugan över natten och stängde dörren, stängde även dörren till sovrummet en trappa upp, men brölet gick genom allt.
tyckte synd om henne, de kan inte ha det lätt när de är könsmogna...

scrollan: vad skönt att allt gått bra, se upp med maten till honom bara, jag har hört att hankatterna går upp kraftigt i vikt efter kastrering, iofs gör det väl inte så mycket, då får du mer att gosa med wub.gif
Kathy
...
Ramoth
Kön spelar sannoligt ingen roll när det gäller viktuppgång efter kastrering.
Ni skulle se mina rultor ...
Men visst är det viktigt att hålla koll på maten efter kastrering!
Något jag lagt märke till här är dock att viktuppgången inte nödvändigtvis behöver bli permanent. Ca ett år efter kastreringen så har våra kastrater haft normalhull igen. Men innan dess .... mycket katt att krama!

Håller med: katter mår bäst som kastrater!
Kathy
...
malin72
CITAT (Scrollan @ 31-01-2007, 21:01)
Ja...han mår betydligt bättre nu. wub.gif

wub.gif wub.gif wub.gif vad skönt
Helen i Skåne
Båda mina gosedjur är kastrater och ingen av dem har gått upp i vikt. Men de är så mycket trevligare nu än tidigare med sitt kissande och vrålande...
Mozart
Jag har tänkt att kastrera min honkatt nu till våren, hon är nog 1 1/2 år nu tror jag, men hon har varit så sen i sin utveckling p.g.a ett väldigt dåligt liv innan hon kom till oss. Därför har jag inte brytt mig om att kastrara henne tidigare, men nu är det nog läge för det.
Men hon är redan tjock, hon har en hängande mage. Jag har försökt ransonera maten, men då äter hon bara upp hundens mat och så går hon och letar smulor ect. Så det blev lugnare när hon fick mer kattmat i stället, dessutom känns det bättre om hon äter ett foder som är anpassat till katter, i stället för en massa annat. Hur ska det då gå att kastrera henne, vill ju inte att hon ska bli jätte tjock och kanske sjuk!! sad.gif

Någon som har tips på nått bra foder för katter som bör gå ner i vikt? Blötfoder vill hon inte alls ha, har provat massor av olika. Det ända som hon gillar är hundens färskfoder när han får det... wacko.gif
Whiskuchi
CITAT (Mozart @ 10-02-2007, 19:22)
Det ända som hon gillar är hundens färskfoder när han får det... wacko.gif

Eget färskfoder till henne? smile.gif Foder med mycket vatten är ju bra genom att det fyller ut i lilla maggen = mindre mängd får plats wink.gif
Fenja
Jag ska kastrera min alfahona, den äldsta bondkatten, hon 3, snart 4 år, kommer det att påverka hennes rang inom flocken tro? Någon som vet?
Mvh
Fenja
Whiskuchi
CITAT (Fenja @ 11-02-2007, 12:21)
Jag ska kastrera min alfahona, den äldsta bondkatten, hon 3, snart 4 år, kommer det att påverka hennes rang inom flocken tro? Någon som vet?
Mvh
Fenja

Kommer hon vara den enda kastraten efteråt? Fertila katter är så gott som alltid ranghögre än kastrater - men är de andra också kastrerade kan hon komma att behålla sin position.
Fenja
Nä, hon blir den enda kastraten i så fall... de andra två honorna ska jag ta några kullar på innan de kastreras också, det blir väl om några år i så fall. Tror du att hon kommer att få problem med sin nya roll och att det blir en massa slagsmål och så om jag kastrerar henne? De andra två honorna och hanen är mycket lugnare och sävligare än vad hon är nu.
Mvh
Fenja
Ramoth
Här bor både fertila och kastrater tillsammans utan bekymmer.
Har inte sett att någon katt efter kastrering skulle ha råkat illa ut på något sätt, utan behållit sin ungefärliga possition i flocken.
Det hänger säkert mycket på individ och kanske även ras.

Ps. Vad är det för katter du har? (Nyfiken!)
Ditt album gav begränsade ledtrådar.
Fenja
Skönt att hör Ramoth!!

Jag hoppas att det inte blir en himla diskussion nu igen! Det är så att jag tar någon blandraskull emellanåt, skogis och perserblandningar. Jag tar kull när jag har 3-4 ungar förbokade. Det är ofta mina tidigare kattungeköpare som sprider ringar på vattnet liksom.
Ungarna säljs, avmaskade, vaccinerade och veterinärbesiktade. Föräldradjuren är friska och jag har följd dem i generationer och vet att det är friska, fina djur med god menalitet.
Just nu har jag Saga som är en vanlig bondkatt och som ska kastreras, systrarna Trixie och Maxi som är 50/50 perser och skogis och Gustav som är en rasren skogis med stamtavla.

Mvh
Fenja
Ramoth
Dina katter såg fina ut tyckte jag wub.gif
Diskussionen om ras kontra husisavel får någon annan ta....
Fenja
Tack Ramoth! wub.gif
Mvh
Fenja
Stefan_S
CITAT (Fenja @ 11-02-2007, 18:03)
Skönt att hör Ramoth!!

Jag hoppas att det inte blir en himla diskussion nu igen! Det är så att jag tar någon blandraskull emellanåt, skogis och perserblandningar. Jag tar kull när jag har 3-4 ungar förbokade. Det är ofta mina tidigare kattungeköpare som sprider ringar på vattnet liksom.
Ungarna säljs, avmaskade, vaccinerade och veterinärbesiktade. Föräldradjuren är friska och jag har följd dem i generationer och vet att det är friska, fina djur med god menalitet.
Just nu har jag Saga som är en vanlig bondkatt och som ska kastreras, systrarna Trixie och Maxi som är 50/50 perser och skogis och Gustav som är en rasren skogis med stamtavla.

Mvh
Fenja

Nyfiken fråga; Hur kommer det sig att du väljer att avla på huskatter?
Fenja
Jag undanbad mig diskussioner tidigare och jag vidstår att jag inte vill ha dem igen, Stefan_S smile.gif Vad jag tycker om det finns att läsa flera gånger om i äldre trådar, så du kan söka och kolla där om du är nyfiken.
Mvh
Fenja
Stefan_S
CITAT (Fenja @ 13-02-2007, 15:22)
Jag undanbad mig diskussioner tidigare och jag vidstår att jag inte vill ha dem igen, Stefan_S  smile.gif Vad jag tycker om det finns att läsa flera gånger om i äldre trådar, så du kan söka och kolla där om du är nyfiken.
Mvh
Fenja

Ja, nu var det inte någon inledning för en tänkt diskussion utan enbart en nyfiken fråga.
Jag hade ingen aning om att frågan kommit upp tidigare, dessutom var det dig och nu som jag frågade wink.gif och då känns det ointressant att hålla på och söka efter gamla trådar.

(edit: stavfel)
Fenja
Jag förstår, men jag tycker likadant i dag, så de svar jag gav då gäller nu med.
Mvh
Fenja
Stefan_S
CITAT (Fenja @ 13-02-2007, 18:00)
Jag förstår, men jag tycker likadant i dag, så de svar jag gav då gäller nu med.
Mvh
Fenja

Jag trodde du var stolt över din uppfödning, som jag förstår många hund och kattuppfödare är, men du behöver inte svara. wink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon