Christa
I somras fick vi plocka biggaråer i grannens träd och en skål med kärnor och lite körsbär blev stående ute när det regnade. När det gottat till sig lite så kom det fjärilar från alla håll.

Piccante
Den metoden ska jag pröva till sommaren smile.gif
Gossen Ruda
Fjärilar är ibland nästan mänskliga, dom kan dricka jästa drycker så att dom blir fulla och knappt kan flyga. laugh.gif Skadade träd där saven läcker fram och jäser är också populära ställen.
Inga från Närke
CITAT (Christa @ 31-01-2007, 19:36)
I somras fick vi plocka biggaråer i grannens träd och en skål med kärnor och lite körsbär blev stående ute när det regnade. När det gottat till sig lite så kom det fjärilar från alla håll.

Lägg in detta även i denna tråden för då kan fler se eftersom den mera hör hemma där:

http://www.odla.nu/forums/index.php?s=6195...6f1&act=SF&f=22
malin72
CITAT (Christa @ 31-01-2007, 19:36)

men ohmy.gif ohmy.gif ohmy.gif vilken vacker vad är det för någon den som är mera röd wub.gif wub.gif wub.gif den med vitt runt om

äsch går ner och kollar om den finns i djur och natur....
Piccante
sorgmantel! stod det inte så i din bok oxå?
malin72
CITAT (Leocarpus @ 01-02-2007, 00:24)
bok

unsure.gif unsure.gif unsure.gif wub.gif

aha laugh.gif laugh.gif men jag letade i tråden om djur vi har här för Inga sa ju att den skulle läggas där tongue.gif tongue.gif wub.gif
Piccante
CITAT (malin72 @ 01-02-2007, 00:25)
bok

Jag trodde du menade en bok med att kolla i djur och natur, eller menade du tråden på odla? Missförstod dig där blink.gif
malin72
CITAT (Leocarpus @ 01-02-2007, 00:27)
CITAT (malin72 @ 01-02-2007, 00:25)
bok

Jag trodde du menade en bok med att kolla i djur och natur, eller menade du tråden på odla? Missförstod dig där blink.gif

ja som du ser längre upp så redigerade jag mig....jo jag kollade i tråden wub.gif wub.gif wub.gif
AnitaO
Jätteläcker bild!
Den kanske skulle passa in i fotomaraton på tema "knutpunkten" smile.gif
KURT
CITAT (AnitaGg @ 01-02-2007, 07:02)
Jätteläcker bild!
Den kanske skulle passa in i fotomaraton på tema "knutpunkten" smile.gif

Det skulle den säkert, men i ett fotomaraton så måste det vara nytagna bilder, själva letandet efter motiv är viktigare än bilden i sig.
AnitaO
CITAT (KURT @ 01-02-2007, 07:31)
CITAT (AnitaGg @ 01-02-2007, 07:02)
Jätteläcker bild!
Den kanske skulle passa in i fotomaraton på tema "knutpunkten"  :)

Det skulle den säkert, men i ett fotomaraton så måste det vara nytagna bilder, själva letandet efter motiv är viktigare än bilden i sig.

Så kanske det är, det vet jag inte.
Men jag tror inte att bilderna i fotomaraton här på odla alltid är nytagna.
Christa
Vi bor i ett villaområde och det är inte särskilt mycket fjärilar i vanliga fall. (Utom kålfjärilar mad.gif ) Skålen stod på trappan mellan huset och garaget. Alltså bara hus och asfalt runt. Fjärilarna kom flygande över taket så den här skålen måste haft en otrolig dragningskraft.

Det var enda gången jag såg sorgmantel i trädgården förra sommaren och vid skålen såg jag 3 på en gång.

Om de funkar med andra bär vet jag inte men man kan kanske prova att lägga lite frukt eller russin i vatten. Jag såg inga tecken på fylla bland frjärilarna men man kanske skall vara lite försiktig med russinen...

Kanske någon annan som vet om jästa bär kan skada dem på något sätt. I min skål var det väldigt utspätt. Vattnet dunstade efter någon dag och då hällde jag på nytt.

Skall lägga ut det här i djur och natur forumet också som Inga vill men kanske inte just nu. Det är lite låg aktivitet på andra ställe än i småprat den här årstiden.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon