|
Full version: Vitlöksodling?
Jag har satt en liten vitlöksklyfta (mest på skoj) och nu har som ett grässtrå som sticker upp ur den, det är ju jättegott att äta som gräslök med vitlössmak, men jag skulle vilja få riktigt vitlökar, hur går man tillväga, någon som kan och vet?
Åsa, mälardalen zon 2
06-06-2003, 19:31
Man köper bra och friskt utsäde som är lämpligt för svensk odling ex. hos Åke Truedsson http://www.tomatklubben.se/ man sätter klyftorna på hösten i väldränerad, lucker och näringsrik jord. Klyftorna ska rota sig men inte skjuta gröna skott innan vintern kommer. På våren börjar man vattna och gödsla, vitlök är en krävande gröda, runt juli-augusti kan man skörda. Det går bra att använda vitlöken man skördar som utsäde ifall den verkar frisk, de största klyftorna sägs ge de finaste och största lökarna. Köp gärna Åke Truedssons vitlökshäfte ifall du köper utsäde utav honom. Vitlök går bra att odla långt upp i sverige, olika sorter går olika bra på olika ställen så prova gärna fler än en sort.
Tack för ditt svar Men hur skall man hindra att det kommer gröna skott, skall man knipsa av dom när dom kommer??
Åsa, mälardalen zon 2
07-06-2003, 09:23
Vitlöksklyftorna sätts lite senare på hösten så att de inte hinner skjuta skott, jag brukar sätta mina klyftor i oktober här i mälardalen.
OK, jag skall göra ett försök, tack för hjälpen Nina
andreas i uppsala
27-07-2003, 23:46
Fel fel fel Vitlöken ska sättas i augusti helst.Man ska inte klippa den.Den blir runt 10cm vid jul. Man kan skörda på försommarn vilket anses som en delikates men man får större klyftor om man skördar på sensommarn men om man inte skördar den ja då släpper skalet och vitlöken trillar ut och vips så är hela rabatten fylld med vitlök(tills nästa sommar)Vitlök kommer ursprungligen från det ryska stäpperna där det kan bli uppemot 50 minusgrader.Så vitlök kan man odla i nästan hela landet (om det finns sol)Vitlök trivs bäst i lerjorde men det går att odla den i andra jordar. mvh andreas
Susanna
28-07-2003, 08:40
Vitlöken mår inte alls bra av att sättas redan i augusti. Skörden blir mindre och en del av sorterna sätter en toppstängel pga stress. Jag har själv testat olika tider för att sätta klyftorna. De största lökarna fick jag i år och förra året planterade jag vitlöken först i början på november. Det året jag satte dem i september blev de små och ynkliga. Enligt Åke T är bästa tiden att sätta när jordtemperaturen är 8 grader. Han torde veta eftersom han odlat vitlök i många år och prövat många olika tider och sorter.
Mvh Susanna
andreas i uppsala
28-07-2003, 15:22
konstig Jag har själv läst att man ska sätta dem i augusti för då blir dem störst och om man satte dem på våren så blev de mindre...hmm konstigt.....
Ingrid på Västkusten
28-07-2003, 18:07
I denna delen av världen d v s Västkusten/mellansverige skall den sättas i Oktober för bästa resultat - kanske i början om vi får en tidig vinter :-) som förra året?
Augusti-infon florerar sedan några år tillbaka, jag vet inte vad den kommer ifrån ?!? Och blir den runt tio cm (blasten) runt jul så är risken hemskt stor att den inte övervintrar alls- man skall sätta vitlöken så den slår rot - men inte sätter blast. Det skall den göra på våren sedan :-) räkna med att merparten av dem som sätter blast inte överlever. Sök gärna ibland gamla inlägg på gamla forumet - det har kommit upp igen å igen med för tidig sättning. För sen sättning är inte bra det heller - men att föredra till TUSEN!!
Sedan kan man sätta vitlök på våren för att skörda enbart blast - lite synd att skörda blast av de som man satt på hösten :-) eller så tar man innerklyftorna och de små klyftorna ifårn sitt utsäde och sätter separat för att ha som klippgrönt! På hösten då...för klippgrönt är enormt gott! Och dte är inge bra att 'sno' den ifårn sina ordinarie vitlökar.
Och lerjord är rena GIFTET. Bra dränage, gärna drill/upphöjd bädd för att undvika att vattnet står - gäller speciellt de asiatiska. Ger superbra resultat.
Kan rekommendera ett telefonsamtal till Törnviks Fröer, de har ett utmärkt sortiment utav franska utsädeslökar, kanske en sex sju sorter, utav dem är det Sprint ochCledor jag gillar bäst, Thermidrome kan gå hem å lägga sig!!!! Stresslökar är vad den producerar *GRR*
Vitlök skördas på 'datum' d v s alla sorter har ett datum och så en vecka innan och en vecka efter är 'fönstret' för skörd - för tidigt går de ej att spara så bra för sent - då tapapr de skalet och fälls ut - redo för att gro för nästa säsong.
Köp GÄRNA Åke Truedssons häfte i länken som rekommenderas av Åsa S :-) oumbärlig lektyr. Själv har jag tagit upp min vitlök förra veckan, alla softnecks och asiater. De ligger på tork i uterumemt. Får allas hörntänder att krympa ;-))))
Höstsättning i Sept/Oktober är vad jag praktiserar - mer framgång :-)
Hälsar ingrid
härligt med vitlök jag satte också i höstas och skördar just nu, mums, jag köpte på Weibulls, men läste härovan att man kan använda egna skördade klyftor som utsäde...
sen läste jag i kokboken Annas kokbok att man kan sätta den vitlöken man köper i affären, men jag läste nånstans att det inte var så bra, men minns inte anledningen??
/ Anna i tyresö
Den vitlöken man köper i affären kan vara smittad med något virus, får man det i jorden kan man inte odla vitlök där sedan. Det är värt att köpa friskt utsäde. Själv satte jag vitlök i sept. ett år, den var 2 dm när snön kom. På våren var den grön och fin - och sedan bara försvann den. Hjälp så snopet! Nu sätter jag i början av november och det går mycket bättre, även om jag inte hittat den optimala närings-cocktailen än - de blir lite små. Läser Åke Truedssons häfte om och om igen - det är ovärderligt. http://www.tomatklubben.se/
annaviktoria
27-08-2003, 07:02
Så är det helt kört att försöka i lerjord? Det är nästan det enda jag har
MaggieA
27-08-2003, 09:10
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 28-07-2003, 19:07) Kan rekommendera ett telefonsamtal till Törnviks Fröer, de har ett utmärkt sortiment utav franska utsädeslökar, kanske en sex sju sorter, utav dem är det Sprint ochCledor jag gillar bäst, Thermidrome kan gå hem å lägga sig!!!! Stresslökar är vad den producerar *GRR* Tittade på deras hemsida och de säljer endast till yrkesodlare??
Eva i Västerås
27-08-2003, 09:49
Jag odlar både lök och vitlök på lerjord, här också det enda som finns att tillgå. Tillför dock så mycket mull jag kan, täcker med gräsklipp och halm och skördar klart acceptabla och lagringsdugliga lökar. Jag har väldiga problem med lökflugor, och sätter oftast även vitlök på våren, under duk. Den sort jag har, en sibirisk sort, som verkar likna beskrivningen av Thermidrome lite grann, hinner ge fina vitlökar till mitten på augusti. Den ger också groddlökar på blomstänglarna, som tar två år på sig att bli stora lökar. (Dom som inte blir inlagda som syltlök... mmm). Jag tycker det är extra roligt med en udda sort, som dessutom är både god, snabbväxande och tålig. Mina föräldrar har en bekant som kommer från Tyskland. Hennes far satt som krigsfånge i ett läger i Sibirien några år efter kriget, och när han kom hem var dessa vitlökar bland de få saker han hade med sig. Vitlök med provinens...
Ingrid på Västkusten
27-08-2003, 11:23
Törnvik säljer vitlök till privatpersoner - se annons i bla Allt om Trädgård.
Hälsar Ingrid
PS hImla kul Eva!!
Kerstin i Malmö
27-08-2003, 13:22
Kan bara sälla mig till mängden och säga att vitlök ska sättas sent! Satte själv in i november i fjor och fick alldeles utmärkt vitlök till slutet av juli!
Kerstin
Susanna
27-08-2003, 21:35
CITAT (annaviktoria @ 27-08-2003, 08:02) Så är det helt kört att försöka i lerjord? Det är nästan det enda jag har  Jag har också bara lerjord och det har fungerat utmärkt. Har blandat med kkogödsel och kompostjord. Apropå när man ska sätta vitlöken, jag väntar tills jordtempen är 8 grader, det är det optimala enligt Åke T. Förra året innebar det att jag fick vänta tills i november men lökarna blev större än någonsin och det var också första året som de inte satte blast innan vintern. Ingrid! Jag har odlat thermidrome utan att få stresslökar! I år blev de stora, 130 gr efter torkning! Tror det har med jordtempen att göra. Hälsar vitlöksälskaren Susanna
Här kommer ett säkert tips från en som odlat i många år, med mkt. bra resultat. I oktober köper du en stor färsk ( lila ) vitlök, helst en från Provence. Ta loss klyftorna, försiktigt så du inte skadar skalet. Sätt dem i ganska torr och sandig gjord, rotdelen nedåt , de spetsiga delen upp, 5 cm djupt, 20 cm mellan varje klyfta och rad. Sedan låter du dem vara tills nästa sommar. I juli-augusti kommer de med en blomknopp, knipsa av den, tar smak från löken. När 2/3 delar av blasten har lagt sig är det dags att skörda. Låt lökarna torka liggande på en torr plats. Efter någon vecka är den ätklar. Förvara dem sedan torrt och svalt Ett tips. Om man har gott om vitlök kan man lyxa sig med färsk mitt i sommaren. Nellie
Ingrid på Västkusten
28-08-2003, 13:31
Todeloo,
Vad det har hänt mycket sedan vi talade om vitlök senast!
Nu finns ju Åke Truedssons utmärkta klubb på Nätet => www.tomatklubben.se där man kan beställa hanses superba häfte om just vitlöksodling.
Kan också köpas tillika med utsäde ifrån www.ortagarden.com
Hälsar Ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|