Full version: Björkgnagare
Gossen Ruda
Sånt här kan man hitta under barken när man klyver björkved till värmepannan. Det är larvgångar av Björksplintborren, Scolytus ratzeburgi.

Limeblossom
Ser ut som ett månlandskap smile.gif
Piccante
Kul! det är ju en här på forumet som har kläckt fram myskbockar i pannrummet. Det kanske kan bli ett nytt intresse det där "inomhusentomologi". Det är ju praktiskt på vintern om inte annat när det inte är någon lämplig fältsässong. Hur många arter kan ett pannrum rymma tro?
KURT
Är det någon som har försökt identifiera insekter med hjälp av Bengt Ehnströms bok Insektsgnag i bark och ved? Är det lätt, eller måste man ha en massa erfarenhet?
Lars-Olof Arvids
Det krävs nog en del erfarenhet. Bilderna är små och i många fall inte så tydliga som man kunde önska. Men så vitt jag vet är det den enda boken i ämnet som finns på svenska.

Olle
Piccante
CITAT (KURT @ 01-02-2007, 07:44)
Är det någon som har försökt identifiera insekter med hjälp av Bengt Ehnströms bok Insektsgnag i bark och ved? Är det lätt, eller måste man ha en massa erfarenhet?

Har bara identifierat arter genom att titta på bilderna i den boken laugh.gif Bestämningsnycklarna har jag inte vågat mig på att prova. Det kräver nog en viss vana skulle jag tro innan man använder den rätt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon