Blomtokan
Hej !
Jag har några olika sortens ungerska paprika och chili fröer.
Finns det någon som vill prova ?
alla fröerna kommer från Ungern och från min mammas trädgård.
jag har själv odlat dem och en del jätte starka en del är svagare eller inte alls stark.
starka sorter:
Hjärt paprika
slim jim röd
slim jim gul
körsbärs
liten spetzig jätte stark
tulpan perenn ( man övervintrar som pelargoner)

ej starka:
tomat paprika
vit paprika

jag skulle vilja byta andra sortens paprikor eller chili.
eller kom med förslag.

Judith

rolleyes.gif
Jonas70
Jag skulle gärna byta till mig någon av slim jim-sorterna. Skulle kunna byta mot någon chili sort. Jag har frö till:
Anaheim
Corno di Torro
Red Marconi
Hungarian Hot Wax
Jalapeno

Hör av dig!
Österläge
Hej! Jag vill gärna ha frön till vit paprika, är det sån avlång man kan köpa i invandrarbutiker? Jag har frön av Habanero Caribbean red och Tabasco att byta med. Ska paprika oxå sås inomhus redan nu, eller kan man så det direkt på friland? Hur lång tid tar det innan man får frukt?
Jonas70
CITAT (uteplatsen @ 04-02-2007, 18:35)
Hej! Jag vill gärna ha frön till vit paprika, är det sån avlång man kan köpa i invandrarbutiker? Jag har frön av Habanero Caribbean red och Tabasco att byta med. Ska paprika oxå sås inomhus redan nu, eller kan man så det direkt på friland? Hur lång tid tar det innan man får frukt?

Paprika bör oxå förodlas inomhus. När det är dags att förodla beror på en del förutsättningar. Har du tillgång till extraljus inomhus? Var ska du ha plantorna i sommar friland/kruka/växthus?
Österläge
CITAT (Jonas70 @ 05-02-2007, 08:17)
Paprika bör oxå förodlas inomhus. När det är dags att förodla beror på en del förutsättningar. Har du tillgång till extraljus inomhus? Var ska du ha plantorna i sommar friland/kruka/växthus?

Jag har extraljus, men det räcker bara till en omgång o nu har jag precis satt chili, så jag har inte plats att sätta fler inomhusgrodder på ett tag... Men när jag planterar om chiliplantorna o dagsljuset räcker för dem, skulle jag kunna så en ny omgång under extraljus. I sommar kan jag ha dem i krukor på uteplats i väster.

Det var så dumt med mina chilifrön, jag köpte en mix och trodde att de olika sorterna var markerade men det var de inte, så för att säkert få alla tre sorter var jag tvungen att sätta alla 20 fröna... Kommer få mycket chili i sommar... wink.gif
Jonas70
Verkligen dumt med en mix. Själv så köpte jag oxå en mix på 5 olika sorters chili, men de var ju separat packade. Har precis skolat om dem en första gång. "Sparade" fyra plantor av respektive sort.
Tänk på att det dröjer länge ännu innan dagsljuset är fullt tillräckligt för dina chilisar. För lite ljus ger höga och rangliga plantor.
Österläge
Ja, jag förstår inte hur de tänker... Jag förutsatte att de var separat förpackade, borde ju har kollat förstås...

Jo jag vet att de behöver mkt ljus, tänkte att det kanske är lagom i mars, men det kanske dröjer ännu längre? Ser i din blogg att du omskolade dina efter ca 3 veckor, det skulle bli runt 1 mars för min del. Så då är mitt miniväxthus ledigt, men det klart om chilisarna fortfarande behöver stå under lysröret kan jag ju ändå inte så fler inomhus då...

När kan jag se på plantorna vilka som är av samma sort, vet du? Tänkte bara spara några av varje sort, men har ju ingen aning om vilken som är vilken... wink.gif
Jonas70
CITAT (uteplatsen @ 05-02-2007, 10:11)
Ja, jag förstår inte hur de tänker... Jag förutsatte att de var separat förpackade, borde ju har kollat förstås...

Jo jag vet att de behöver mkt ljus, tänkte att det kanske är lagom i mars, men det kanske dröjer ännu längre? Ser i din blogg att du omskolade dina efter ca 3 veckor, det skulle bli runt 1 mars för min del. Så då är mitt miniväxthus ledigt, men det klart om chilisarna fortfarande behöver stå under lysröret kan jag ju ändå inte så fler inomhus då...

När kan jag se på plantorna vilka som är av samma sort, vet du? Tänkte bara spara några av varje sort, men har ju ingen aning om vilken som är vilken... wink.gif

Redan efter ca 10 dagar fick mina chilisar lämna miniväxthuset för att bara vara under lysrören. Så fort de har grott, så finns det ingen anledning att ha kvar dem i miniväxthuset.

Jag vet inte om eller när man kan skilja på plantorna. Det beror npg väldit på sort. Av mina 5 sirter skulle jag nog kunna särskilja en eller två av dem, men de andra ser likadana ut. Och jag skulle definitivt inte kunna peka ut någon av dem som en viss sort.

Jag tycker nog att ljuset är för dåligt i mars, men de kommer ju inte dö. De kommer "bara" bli lite rangliga.
Österläge
Ok, jag får se hur jag gör när de har grott, kanske sparar jag bara några ändå o chansar på att det är några av varje sort... om jag inte får plats med alla, var ju över 20 frön...

Hur är det med paprika, när är det lagom att så under lysrör, o när om man inte har extraljus? Hinner frukterna mogna om man inte har extraljus utan sår i april o sen sätter ut?
landgard
Hej!
Jag är intresserad av att skaffa lite nya chilisorter men jag måste kunna odla chilin inne (bor i lägenhet), så om nån av dina sorter inte blir för stor skulle ett byte vara mkt intressant. Själv har jag bara två sorter Cascabelle och en "vanlig" chili som jag inte har nått namn på, för bilder kolla nedanstående länk.
http://www.odla.nu/forums/index.php?showto...mp;#entry679925

Mvh /Niklas Landgård
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon