Full version: Slangar
vickeva
Har hittat svarta trädgårdsslangar på nätet (det har jag letat efter i flera år). Rubber & Vinyl Hose, 5/8" x 75"... Betyder detta att man kan använda dem i Sverige eller inte??
Ciczi
beror väl på vad anslutningsmojängernas mått är wink.gif

Ciczi
KURT
I Sverige har man oftast 1/2" (13 mm) eller 3/4" (19 mm) . Den du sett borde ligga mellan där i storlek, så för vattenflödet och hanteringen av slangen så borde det inte vara något problem. Men du kan få problem att hitta kopplingar och anslutningar som passar till den. Gardena har en svart slang med en smal röd sand, så helt svart är den INTE:

http://www.gardena.se/catalog/prodid.cfm?l...=se&art_nr=4424
Lime
Om ni behöver vattna långt bort från kranen rekommenderas en grövre slag, ex 3/4" . Då tappar man inte trycket på samma sätt som man gör om man använder en vanlig 1/2' slang.

Om man vill kan man alltid skarva på 1/2" sista biten.

Det finns dessutom många olika kvaliteter på trädgårdsslangen - den kan vara mer eller mindre armerad. En armerad slang har metalltråd invävt i gummit och blir på så sätt mycket tåligare, men även dyrare...
ewa zon 3
CITAT (vickeva @ 31-01-2007, 21:25)
Har hittat svarta trädgårdsslangar på nätet (det har jag letat efter i flera år). Rubber & Vinyl Hose, 5/8" x 75"... Betyder detta att man kan använda dem i Sverige eller inte??

Nyfiken rolleyes.gif
Varför vill du ha svarta trädgårdsslangar?

/Ewa
vickeva
Helt enkelt för att jag tycker att det är snyggt!
Tack för hjälpen, det verkar ju inte som om jag kan köpa den jag hittat... sad.gif
Är det någon annan som hittar en helsvart slang, så hör gärna av er!
tack
V
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon