Full version: köldskadad växt
joni
hej!

har fått en stor växt av en släkting vet ej vad den heter men har en bild på den här,nån som vet?

problemet är att när jag skulle transportera den hem gick jag ute med den i 10 minuter
och det var c.a 10 minusgrader ute.
efter det har bladen på den sloknat helt och den verkar ha dött??bladen har inte blivit bruna eller fallit av men det var 3 dagar sen jag hämtade den.
visste inte att växter var så känsliga för kyla sad.gif

är det nått jag kan göra för den eller är det helt kört??

bilden visar hur den ser ut nu
Fenja
Hej och välkommen hit!
Det ser ut att vara en Yuccapalm om jag inte är helt ute och cyklar... Prova att plocka bort de döda bladen allteftersom och se om det finns något liv i den. Eventuellt kan du längre fram dela den i mindre bitar som du kan göra nya plantor av.
Eller någon annan kanske har en bättre idé?
Mvh
Fenja
Alexander-VG-zon3
yucca av den sorten man har inne klara inte alls -10c ( ca -3c som lägst om den sover ) men denna kom ju direkt ut i det , men ta veck bladen som fenja sa det kan börja ruttna i dom , sen känn på stammen är stammen mjuk ända ner så är den död . är där en hård bit kvar av stammen klipp veck allt mjukt det kommer till att ruttna senare och förstöra den hårda delen .
är där mycket hårt och friskt kvar av stammen kan den om du har tur skjuta nya skott , det som även är fast stammen är hård kan rötterna vara skadade och då blir det - i överlevnad .

plus hittar du hårda bitar så sätt den varmt och ljust plus torrt vattna inte den max 1gång varannan vecka , när där kommer nya skott vattna lite mer försiktigt och sen till normal vattnig senare lite gödning
joni
tack för svaren!
ska prova det

bladen som är längst ut på den är mjuka medans dom dom som är längre in verkar hårdare,kan dom ha överlevt då?stammen verkar hård hela vägen än så länge
Alexander-VG-zon3
spara då dom hårda bladen
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon