Full version: Sååååå Vacker!
Kajsa i Arvika
... föll jag för Funeral Parlours, den nya vackra riddarsporren hos Rara växter!!! wub.gif wub.gif

Gissa om jag har beställt den!! laugh.gif laugh.gif
AnitaO
Läcker var den! smile.gif
Tante Morgan
Åh, jag har inte vågat titta på den ännu... unsure.gif unsure.gif biggrin.gif
Risken är att min fröbudget för i år gör ett magplask!! laugh.gif
kerstin z5-6
ha ha -smaken är olika -i somras döpte jag den till årets fulaste växt laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Den här heter inte Funeral P .. men är nog samma sak

Kajsa i Arvika
Hihihi.... laugh.gif Tur är väl det.. att smaken är olika alltså...

Får erkänna att det är de rent "svarta" jag hoppas mest på... Vet inte varför men jag tycker mörkbladiga och mörkblommande växter är häftiga..

De fläckiga ser nog mest "skitiga" ut men jag gråter ju inte vad det än blir för färg på dem bara de växer... wub.gif wub.gif

Någon som har bra tips på hur man bäst får de att gro och frodas?

Jag har ganska tung lerjord här och har aldrig testat riddarsporrar..
kerstin z5-6
de älskar lerjord .. inga problem om du bara blandar in lite kodynga o torv ..+ grepar den ... biggrin.gif
fruberglund
CITAT (Morinablomman @ 01-02-2007, 18:31)
Jag har ganska tung lerjord här och har aldrig testat riddarsporrar..

Vi har också tung lerjord = dreja-krukor-lerjordskakor. Jag gräver bort all lerjord ner till grus ca 50 cm djup när jag gör nya rabatter (dåligt utfylld tomt vid anläggning av förra ägarna). Jag har riddarsporrar på flera ställen, bland annat stora blåa som de förra ägarna planterade, i vilken sorts jord vet jag inte men jag tror inte de brydde sig om att anlägga rabatterna på ett bra sätt när resten är "skit". Så det borde nog gå bra smile.gif Här växer de så de knakar i alla fall laugh.gif

Jag har också hittat en favorit på Rara Fröer - Riddarsporren "Double Innocence" men jag tycker det är på tok för dyrt, 8 frön för 55 spänn, tänk om man misslyckas med alla sad.gif
Kajsa i Arvika
Jooo, visst är det dyrt och det kanske inte kommer upp en enda, men.... jag intalar mig att fröer är min enda last och man kan ha nöje av dem år efter år efter år efter år.... wub.gif wub.gif sprider man ut den kostnaden så blir de ju inte så vansinnigt dyra helt plötsligt!!!

Åtminstone dövar det det dåliga samvetet en liten stund och på den lilla stunden halkar det bedrägliga klickfingret glatt runt på tangenterna!!! laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Låter bra det där med lerjord, gillar de det så får de sitt lystmäte här.. smile.gif
kerstin z5-6
Delpinium NZ

Varför inte beställa från originalkällan smile.gif 8 frö för 55 lät ju dyrt ..seeds

fruberglund
Jovisst Kerstin...om jag behövde 1000 frön och hade 1200 spänn över biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif De verkar inte sälja mindre kvantiteter smile.gif
fruberglund
Glöm det...hittade att det gjorde de visst. 50 frön för 100 kr inkl frakt...hmmmmm tål att tänkas på wub.gif
Kajsa i Arvika
Lät inte alls dumt, hör av er om ni vill ha någon att sambeställa med!!

Nu ska jag på begravning, inge kul.... sad.gif sad.gif
kerstin z5-6
Klart de gör :)Berglund -1000 frö är lite mkt tom för mej smile.gif LOL ...
De blå och vita sorterna är helt fantastiska o blommar år ett

Tråkigt med Begravning , men det brukar kännas skönt sedan att ha varit med och sagt sitt adjö
Kram K
Mia, zon 3
Jag ska nog beställa "svartingen", såg att de hade 'Green Twist' också, så då kan jag göra två flugor på smällen...
Är de bara lika lättsådda som andra riddarsporrar så är jag inte så orolig för resultatet...
Alpiner i Halmstad
Vi faller inte längre för höga riddarsporrar, det är snarare så att stormhattar och riddarsporrar faller för oss.
Vi odlar däremot halmeterhöga arter, som står för sig själva och har spännande blomformer och färger.
Riddarsporrar.

M.v.h. Bernt
Kajsa i Arvika
Hur kan man döpa något så vackert till Triste??! wub.gif wub.gif
Skojjar bara...

Vansinnigt vackra blommor på er sida!! Det föds en längtan i hjärtetrakten.. Säljer ni fröer? laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon