Merlin
Jag fick ett skott av en pelargon för några år sen men ingen vet vad den heter. Tyvärr har jag ingen kamera men jag ska hjälpligt försöka att beskriva den för den har en alldeles speciell färg och någon kunnig själ på detta forum kanske vet smile.gif
Blommorna har en neonrosa färg som skiftar mot rött - dom är alldeles självlysande. Jag har aldrig sett desslike (den kommer kanske från ett kärnkraftverk vem vet rolleyes.gif tongue.gif laugh.gif ) Den blir inte så hög men växer däremot buskig och har normalstora gröna blad utan den ring som är typisk för zonaler: Öh hoppas att ni förstod blink.gif
VeraCB
Den första jag kommer att tänka på när jag läser din beskrivning är Toscana Hero, den är nog mest röd, men du kan ju alltid kika på den i PS bildgalleri!

Pelargonsällskapet
Merlin
Färgen liknar Toscana hero men är mer blandad. Den har dessuom inget ljust öga eller någon rand eller så. Blomman är enkel och helt färgad i denna galna ljälvlysande färg. Beroende hur ljuset faller på blomman skiftar den ibland med i röd iblad neonrosa. Samma blomblad har liksom två färger i sig....
Gåsis
Den låter lik i färgen den Kardinal jag fått av Margith. Bild av den finns på samma sida som Vera länkade till.

/Åsa
Merlin
Väldigt lik Gåsis men hos kardinalen är färslillnaden mellan det rosa och det röda mera markerad än vad den är hos min pelargon där färgerna liksom går in i varandra blink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon