|
Hej alla! Vad tycker ni om produkten Pluggbox Pop-up? Ni som har! Är det värt att lägga slantarna på?
Mvh ZaraP
Jag är supernöjd med min, så nöjd att jag faktiskt har köpt två till. De tar liten plats, kommer upp mot lysröret tack vare höjden, och är rubusta. Jag satte pelargoner i första omgången och du kan se bilder på min blogg.
fia.tradgardblogg.se
Katti med torpet
01-02-2007, 05:32
Jag är också mycket nöjd. Blir så lätt att plantera om dem när man får upp dem en och en som en välrotad liten plugg. Tänk bara på att det är en fördel att så frön med ungefär samma utvecklingstid i samma plugbox, helst inte för många olika sorter eftersom det är svårt att få ner några märkpinnar i de små "krukorna". Jag kom över min för en hundring på mässan. Det är det billigaste jag sett hittils. Skall köpa fler på mässan i år, hoppas att de har samma pris. Ni andra som har plugbox, hur märker ni upp var ni har sått vad i boxen? Ang pluggbox och "välrotade små pluggar" som jag skrev här ovan, se även min tråd fråga om omskolning där jag undrar om det är bra eller dåligt med dessa välrotade pluggar. Sommliga verkar anse att det är bättre med "barrotat" det talar ju isåfal emot pluggboxen???
Jag är nöjd med mina boxar också, blir nog fler i fönstret, Det enda negativa som jag tycker är att de inte tar så mycket plats först när jag ska skola om dem upptäcker jag hur mycket jag egentligen har sått Vilken mässsa ska du till katti? Själv ska jag gå på Örebro´s i slutet på mars
Katti med torpet
01-02-2007, 08:18
Blir nog både Örebro och Älvsjö, är ju kombinerad Örebroare/Stockholmare så det vore väl den om jag inte skulle få med båda Jo känner igen det där med att man lurar sig på utrymmet. Boxen är ju så liten och behändig, 49 st 1x1 cm. Omplanterat till 49 st 5x5 cm tar det "något" större plats...
ewa zon 3
01-02-2007, 11:07
CITAT (Katti med torpet @ 01-02-2007, 05:32) Ni andra som har plugbox, hur märker ni upp var ni har sått vad i boxen? En gång fick jag för mig att så blandade sorter av sommarblommor i pluggboxen, några frön av varje sort Då ritade jag upp ett enkelt rutmönster på rutat paper, 7X7 Skrev en förkortning för namnet på växten i resp ruta. Kan vara bra att markera ett hörn på pluggboxen som "utgångshörn" för det är lätt att man snurrar och vrider och flyttar på boxen /Ewa
Va bra, nu fick jag massa med synpunkter... oxå tänkt på det där med alla pluggar, ögonen "luras" lite av mängden för det är så smått- allt måste ju skolas om sen.. och det där med att så sådant som håller ungefär samma storlek... då e det alltså så! Men jag vill köpa en i år och prova!! ZaraP
Jag tycker att det verkar så svårt att få upp plantorna utan att slita sönder rötterna. Vad säger ni som provat den ?
Mia, zon 3
01-02-2007, 12:47
Jag har en annan variant (som jag tror är lite sämre - den saknar det där smarta locket bl.a.). Tycker nog inte att det är någon fara med rötterna när man ska ta upp plantorna. Men det som kan vara lite trixigt (med min ialla fall) är att få upp bara några stycken - det blir ett himla petande när man inte ska trycka ut allihop på en gång. Tänkte att jag ska köpa en bättre sedan...
Menar du att man vänder den upp och ned och trycker ut plantorna.
Lady Hamilton
01-02-2007, 14:29
Antingen använder man själva "ut-plupparen" = oftast locket med någon typ av "nabbar" eller så trycker du bara under i från med en penna för att kunna få ut en o en planta
Katti med torpet
01-02-2007, 15:41
Att få ut dem går faktiskt mycket enklare än jag trodde. 1) Om du vill ta ut alla så lossar du en spärr och trycker du ner boxen i botten. Då trycks alla plantor upp ca 2 cm av de "uttryckare" som sitter i botten. 2) Vill du bara ta ut någon enstaka så funkar faktiskt det också bra men gör då lite annorlunda. Lägg/ställ boxen försiktigt på högkant så att du kommer åt undersidan, ta en penna och tryck ut den/de pluggar du vill i handen. Tror faktiskt att jag tycker detta funkar bättre än variant 1 här ovan eftersom du då kan trycka ut hela pluggen helt oskadd i handen utan att behöva dra upp den sista biten. Du behöver sas inte jobba mot tyndlagen.
Tycker inte heller att "utpluppandet" är så knöligt, Tänk er att föda 49 bebiesar samtidigt
fruberglund
02-02-2007, 17:15
Såg den på Plantagen idag, de tog 249:- för den...rysligt dyrt med tanke på att Coop bara tar 179:- eller 189:- för den. VILKEN VINST Plantagen måste göra på dem
fruberglund
03-02-2007, 21:13
Var tvungen att köpa en på Coop idag, MÅSTE ju prova i alla fall
Jättenöjd med mina pluggboxar! Det blir inte så mycket gnäll över alla småkrukor utspridda i huset... Så tycker jag det är lättare att driva upp plantorna i dem, kommer ihåg att hålla jämn fuktighet osv. lättare när de alla är samlade på ett ställe.
Jag sticker ner glasspinnar som märkning. Min kompis som är mer välorganiserad har numrerat på boxen med spritpenna, så för hon loggbok.
// Wilma
Mia, zon 3
04-02-2007, 13:44
CITAT (Alba @ 01-02-2007, 13:48) Menar du att man vänder den upp och ned och trycker ut plantorna. Min variant har ingen "uttryckare", så jag måste trycka ut dem själv underifrån. Ska jag ha upp lla är det ju bara att börja i ena änden, men ska jag ha någon i mitten måste man ju räkna rader osv för att få upp rätt plugg. Därför tycker jag att den är lite knölig. De nya modellerna ser mycket bättre ut! Det jag främst gillar är att de verkar ha lock som ger plats för sådderna även när de kommit upp en bit.
Bra tips med Coop! Där ska jag kolla efter en sån box, tänkte annars vänta till mässan men mycket billigare blir det väl inte å så vill man ju börja så innan mässan... ZaraP
Impecta såg jag hade en annan variant av mini drivhus. Jag ska nog prova en sån också. kostade ca 70 kr, 199 för 4-pack. Rymmer inte lika många tar lite större plats måtten är 21x24 höjd 18. Jag hade funderingar på att flytta från pluggbox till en sån, när fröna växt till sig. Kanske inte fungerar för den är ju inte så mycket högre, men priset var klart bättre. '
Lady Hamilton
05-02-2007, 12:38
I fjol på mässan var det flera som sålde Pluggboxar det var inte någon större prisskillnad mellan säljarna (179-189:-), billigast var typ om man köpte 3st då kostade de 500:- (166,66kr st)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|