Eva i Norrköping
Jag sparade ranunkelrötter förra sommaren, och satte dem i kruka tidigt i våras. Först var de inne, sen flyttade jag ut krukan. Det har kommit massor med blad, och allt är fortfarande grönt och frodigt. Men inte en enda blomma! Vad har jag gjort för fel? Har inte gödslat dem (antar att det skulle stimulera bladtillväxten).
Eva i Norrköping
Är det absolut ingen som har någon teori...? Vore jättetacksam för något svar, jag vet inte om det är mödan värt att fortsätta spara knölarna annars.
Hannele
Förmodligen har du inget att oroa dej för, för det kan dröja bra länge innan någon blomställning börjar växa i bladrosettens mitt. Hav tålamod med din ranunkel.
Eva i Norrköping
Det kanske är så att de normalt ska blomma frampå sommaren, men man blir "lurad" att tro att de är så tidiga, eftersom man köper dem på torget i mars-april. Och då i full blom! Kan det vara så det ligger till?
digitalkarin
Jag har samma "problem" med gladiolus och freesia. De är jättefina med stora blad, men inga blommor. Jag tror vi får ge oss till tåls lite. Det är inte dags än. rolleyes.gif
Eva i Norrköping
Ja gladiolus vet jag ialla fall att de inte blommar förrän juli-augusti. Freesia har jag ingen erfarnehet av.
Eva i Skåne
Fresian dröjer nog också en månad till om de är planterade direkt i rabatten, men den som väntar på nåt gott.........
De luktar ju så gott tongue.gif

I år har jag satt några i krukor som är lätt att flytta efter var man sitter, så man inte missar doften wub.gif
Eva i Skåne
På tal om ranunkel - är de svåra? Jag köpte 10st i våras och satte i krukor ute för ett bra tag sedan, men bara två har kommit upp. Det känns som lite för dålig utdelning unsure.gif
Eva i Norrköping
Tja, mina som jag skrev om tidigare blev det inget med. De grönskade fint hela våren, nu vissnar bladverket ner, så några blommor fick jag inte. Tveksamt om jag ska spara dem igen, törs man hoppas på bättre tur nästa år? Vet inte om det finns nåt knep för att få dem att blomma?
angylp
CITAT (Eva i Norrköping @ 19-06-2003, 19:20)
Tja, mina som jag skrev om tidigare blev det inget med. De grönskade fint hela våren, nu vissnar bladverket ner, så några blommor fick jag inte. Tveksamt om jag ska spara dem igen, törs man hoppas på bättre tur nästa år? Vet inte om det finns nåt knep för att få dem att blomma?

Jag har samma problem med ranunkel (dock är knölarna nyinköpta) och endast en av de 10 knölarna jag har satt har blommat med två fina rosa blommor...de andra gav några blad med vissnade ned efter ett tag... den som blommade hade jag satt i en kruka medan de andra i frilandet. Gödslade sällan... inget speciellt annars.. Jag tänker ställa frågan till Bröderna Nelsons om varför knölarna inte tog sig... hoppas de svarar.
Eva i Skåne
De två av mina tio ranunkler som tog sig har inte visat någon tendens att vilja blomma. Den ena ser ut att vilja vissna ner. Jag kommer inte att bry mig om att spara dem unsure.gif . Man lär av sina misstag.

Mina fresior har börjat slå ut nu. Bara några än, men de är härliga. Många blomställningar är på väg wub.gif
Dock har de dubbla fresiorna inte alls velat visa sig sad.gif . Lökarna ser friska ut, jag har petat upp någon och kollat unsure.gif . Kan man göra sådana fel när man sätter lökar att de inte alls grönskar wink.gif blink.gif . Jag har inte satt dem upp och ner!!! och följt anvisningen på påsen om hur djupt de ska stå.
Sylvia
CITAT (Eva i Skåne @ 11-06-2003, 20:28)
Fresian dröjer nog också en månad till om de är planterade direkt i rabatten, men den som väntar på nåt gott.........
De luktar ju så gott tongue.gif

I år har jag satt några i krukor som är lätt att flytta efter var man sitter, så man inte missar doften wub.gif

Mina freesior blommar nu, satte dom direkt i friland i slutet av maj, lite sent alltså.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon