Full version: Krukor av papper?
Kajsa i Arvika
Har för mig att jag sett nå't verktyg man använder för att göra krukor av remsor av tidningspapper?

Är det någon som har testat det? Funkar det?

Ingen risk att "småttingarna" mår dåligt av trycksvärta eller nå't?
Gurkan
"Krukmakaren" som den kallas finns bla. att köpa hos Runåbergs Fröer.

Och nej, trycksvärta och tidningspapper innehåller inte några farliga saker. Förr i tiden var trycksvärtan full av tungmetaller och elände men knappast idag.
Eva St
Köpte en sådan krukmakare förra våren och använde den ganska mycket. Tyckte den fungerade bra inga problem och dessutom var det ju bara att stoppa ner hela papperskrukan när man planterade så jag kan bara rekommendera den.
Eva St
Åsa, mälardalen zon 2
Den funkerar bäst till ganska snabba kulturer.
Jonas70
Det här blev jag ju nyfiken på, gör man alltså krukorna av tidningspapper?
Hur håller de? Släpper den inte igenom vattnet som man vattnar med?
Åsa, mälardalen zon 2
Man tar en remsa papper och lindar runt krukmakaren och trycker till botten med plattan så allt håller ihop. De håller faktiskt i ganska många veckor, överflödigt vatten rinner ut. Papper förmultnar dock så växter som växer sakta funkar mindre bra än växter som växer ganska snabbt.

Vill du se en ritning över en krukmakare gå in på Runåbergs hemsida och titta på tilbehör där hittar du krukmakaren.
http://www.runabergsfroer.se/html/index.htm
Jonas70
Ja, det kanske kunde vara något till ett annat år. I år har jag sparat en massa en liters mjölkpaket som jag tänkte odla i.
Eva 33c
Jag använde sådana papperskrukor ganska mycket förut. Just till förkultivering av grönsaker och sommarblommor. Som Åsa säger så håller de ju inte hur lång tid som helst så perensådd och annat långsamväxande funkar kanske inte så bra.
Nuförtiden använder jag de nästan inte alls, det tar helt enkelt för lång tid att sno ihop hela mitt behova av krukor smile.gif
Är nog lite för lat rolleyes.gif
Gurkan
CITAT (Jonas70 @ 01-02-2007, 09:04)
Ja, det kanske kunde vara något till ett annat år. I år har jag sparat en massa en liters mjölkpaket som jag tänkte odla i.

Om du bara vill prova på principen går det bra att linda lite papper runt en ölburk och trycka in det i botten, i fördjupningen som är där.
Eva St
Krukorna gör jag tidigare på vintern så jag har en del att börja med. Vad jag var rädd för var att de skulle mögla när de stod där fuktiga men det var inga bekymmer. Det är nog som Åsa säger mest till växter som inte behöver så jättelång tid innan utplantering men jag tycker de håller riktigt bra.
Eva St
Mia, zon 3
Jag odlade luktärter i papperskrukor för några år sedan, just för att kunna sätta ut dem med kruka och allt, utan att störa rötterna. Men jag vet inte om jag gjorde dem för tunna, för rötterna växte glatt ut genom pappersväggarna och in i grannkrukan. så det blev ganska mycket rotbeskärning ändå för att få isär dem.... Men visst växte det bra i dem. Jag gjorde ganska höga krukor, för att passa luktärterna, och satte dem alla tillsammans i en godislåda i plast. Det var praktiskt, vattningen blev ju enkel på det sättet. Men kanske var det därför det var så lätt att växa in i grannen?
Har även haft dem till pelargonsticklingar, och det gick också bra.
Kilmister
Det är det som är det fina i kråksången tycker jag, att man kan plantera det som det är. Om man driver upp i ex.vis mjölkkartonger så måste ju dessa bort vid plantering eftersom den är plastad på insidan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon