Full version: Stinkande jord!
Eva i Norrköping
Så här års går det ju åt några säckar jord, till alla krukor osv. Var iväg och köpte en laddning ikväll igen, men när jag öppnade den första stank det förfärligt om jorden! Som avlopp.... Vad kan det bero på?
Har köpt samma sort massor med gånger förut, men har aldrig märkt av denna lukt.
Ella
Jag kan ju inte svara för vad det egentligen var med din jord, men jag kan skriva om mina erfarenheter.

Ibland när man får i för mycket köksavfall(kväverikt) i komposten så blir den också för blöt och då kan det lukta som illa skött soprum eller avlopp ungefär. Vill man bli av med den doften så blandar man i lite kolrikt avfall som tex flis eller löv. Det kan man väl knappast göra i dina blomkrukor å andra sidan så luktar det väl inte när man inte är där och rotar i den. jag har aldrig sett något som tytt på att växterna inte gillar den jorden... Å andra sidan så gillar jag enkla lättskötta växter wub.gif
Eva i Norrköping
Jag använde jorden i alla fall, och blommorna ser inte ut att ha farit illa. Lukten har försvunnit nu också. Min teori kan vara att säcken hade legat i starkt solljus, och att värmen kanske frambringade lukten...?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon