|
pusillus
01-02-2007, 11:33
Tänkte nästan krama postgubben idag när han kom med fröpaket från STA. har vaktat postlådan i några veckor nu;) De flesta 1à handsval ser ut att ha kommit också.
Nu behöver jag nog snart lite experttips på sådd av div. sorter, hoppas nu bara att någon har tid att svara i dessa bråda dagar. Måste gå igenom o sortera dem som jag klurat ut hur de ska sås, så återkommer jag om de andra...
Makarna Blomster
01-02-2007, 11:37
Hej Pusillus! Vad är det för fröfirma, har aldrig hört talas om den. Men det är kanske bara tur det?! Hoppas att du inte förvillar bort dig alldeles bland fröpåsarna! Vi verkar bo i nästan samma område, men jag har mellan zon 2-3. Må så gott, och lyckans du! Hälsningar Tina
Åsa, mälardalen zon 2
01-02-2007, 12:05
pusillus
01-02-2007, 12:55
Tina! Tycker du om att så så rekomenderar jag att du blir medlem, kolla hemsidan! Din lokalkrets ordnar säkert med föredrag fröbyte och plantbytardagar etc. jättekul! Mina problem fröer är följande: Anemone leveillei Hacquetia epipactis, gullflocka Sambucus 'Gerda' black beuty , fläder Antennaria sp. kattfot Aquilegia 'greenapples' -köldperiod men ljust eller mörkt? Övriga sorter har jag hittat såråd på men tycker det är knepigt att veta i vilken månad de ska sås, finns det några listor på det eller kör ni andra på erfarenhet? Blir besvärligt för oss nybörjare om man sår för tidigt t.ex. o får förvara jätte plantor inne tills maj= trångt även efter Kerstins råd
kerstin z5-6
01-02-2007, 13:26
Nja .. som vanligt handlar det om 1. >var du bor -i z2-3 kan man så och ställa ut , det hinner gro mkt ändå Vill man så inne kan de varmgroende sås i mars -de kallgroende ställas ut så fort man fått dem 2. Har man växthus , sår de varmgroende inne i rumstemp i mars -bär man bara över sålådorna i slutet mars början april o skolar om där , i växthuset 3. saknar man växthus , kan ofta perennerna börja avhärdas i apil i alla fall söderut -pallkrage med många lager fiberduk över i början -de är inte alls lika frostkänsliga som ettåringar -de har ju en perenn rot -blir bladen svedda av frost kommer nya Men de är naturligtvis känsligare än stora perenner , när de fortfarande är små 4. sedan beror allt på hur man ska överleva januari till mars -som liga klarar sig med att bara så och ställla ut sina sådder -andra msåte få pilla med plantor den tiden för att överleva  Tillgång till lokal -sval , lysrör , utskolningsmöjligheter o passning av småväxterna är andra faktorer som spelar in  trevliga fröval .... Tid att svara har jag nog i år då jag har sabbatsår i frösådder ..
kerstin z5-6
01-02-2007, 13:32
Anemone leveillei -gror utan problem varmt -eller svalt -Sådde inomhus i månadsskiftet januari/februari. Efter 3 veckor vid ca 15° plus 1 vecka vid 20° tittade de första plantorna upp.
Hacquetia epipactis, gullflocka ställ ut skuggigt -gror oregelbundet -behöver tempväxlingar -lämna kvar ute till i vår Sambucus 'Gerda' black beuty , fläder se ovan -tar tid -sandpappra kärnorna innan sådd
Antennaria sp. kattfot ljusgroende varmt
Aquilegia 'greenapples' -köldperiod , jag brukar så ytligt och låta dem stå ute 5-6 v
Yippey Å va roligt att fröerna kom. Synd bara att vi ska till Madeira (oj kan man tycka att det är synd?) - men jag ska så i pluggbox så är det lätt att lämna över omvårdnaden till nån vänlig själ...
Vet nån hur man får reda på vilka fröer som tagit slut och vilka som finns kvar för efterbeställning. Kan inte se det det på hemsidan.
Riddarsporrar: Hur och när ska man så dem? Det är en hybridsort jag har. För tidigt nu kanske?
pusillus
01-02-2007, 14:32
Det där med efterbeställning från STA undrar jag också hur det går till, tänk om man beställer 50 sorter extra och sen får alla, det går bara inte,,,eller ändå värre , inte får nåt. Tack för jättesnabbt svar om sådd, nu är eftermiddagen räddad! Det där med att överleva tills i Mars, det går nog inte! Jag håller nu på att renovera i källaren (som inte används till något vettigt) bara för mina sådder, inte för att de bryr sej hur det ser ut men jag inser att jag kommer tillbringa ganska mycket tid där i vår! Jag har värsta spindelfobin så nu kämpar jag med kofoten för att få bort all muggig inredning o alla innerväggar. Tänkte sedan måla allt i vitt , lägga klinker och så massor av lysrörsarmaturer såklart, tänk vad fint när allt börjar spira,kan bli riktigt mysigt. Så blir ju källaren fixad också tack vare "lite" frö! Zynk- kanske du kan hitta lite spännande frö eller lökar att ta med hem, men jag förstår dej, man vill inte lämna bort de små liven!
kerstin z5-6
01-02-2007, 14:43
Det där med efterbeställning från STA undrar jag också hur det går till, tänk om man beställer 50 sorter extra och sen får alla, det går bara inte, jodda ...  Det erbjudandet kommer ju först när alla fått sitt..... Riddarsporrar kan du så sent -de hinner upp o ut i alla fall
Helen i Piteå Zon 5
01-02-2007, 15:21
Eftersom man inte vet vilka sorter som är slut måste man ju gardera sig  skriva mååånga sorter, sen skriver man på beställningslappen MAXANTALET sorter dom får skicka  /Helen
Helen i Piteå Zon 5
01-02-2007, 15:25
Även till mig kom fröna, både från STA och Konnässörsklubben  Namnlapparna är skrivan, anteckningarna gjorda, både på datorn och på papper  sen är en del sorter redan i jord och Pionerna i vitmossa..... måste göra en kaffepaus, får fortsätta senare  Det är kul det här!  /Helen
Margith
01-02-2007, 15:34
Förra året (och jag tror året innan också) har en vänlig själ på STA skrivit in vilka sorter som tagit slut. Han har lovat att göra det i år igen OM han hinner. Sista dag för efterbeställning är 1/3 och förra året uppdaterades listan strax innan. Om man inte vill vänta ryms det 48 sorter på efterbeställningsblanketten, men man kan alltså fylla i 48 sorter och skriva sänd högst X portioner. Då förmodar jag att de plockar X antal "efter eget huvud". En annan variant är ju att fylla i 48 sorter och vänta och se vad man får Gissa vilken variant jag använder
pusillus
01-02-2007, 15:35
Herregud...vad du är duktig Helen,det kallar jagväl förberedd, tänk den som varit så smart, nu måste jag jobba på ackord när liten sover 1,5 timma på e.m.  sedan har han bestämmt att vi ska leka till kl. 22,30 .....varje kväll..
Helen i Piteå Zon 5
01-02-2007, 19:01
Man kan göra en egen efterbeställningslapp och skriva upp hur många sorter man vill, 50, 100, 150 eller 200, bara man skriver numren i nummerordning Glöm ej övriga uppgifter som: sänd högst........portioner medlemsnr. namn adrss postnr ort själv så tror jag att jag hoppar över efterbeställningen i år, jag ska ju hålla igen
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|