Diana
Hejsan hoppsan.

Jag behöver friska upp minnet med samodling i grönsakslandet, för jag har ej odlat grönsaker sedan 1994 på min kollonilott och känner att jag behöver friska upp minnet med vad som skall odlas ihop för att undvika ohyra.

Kan man plantera tagetes och ringblommor överallt? Jag kommer ihåg att jag även odlade lök och potatis ihop för att undvika ohyra.

All hjälp är välkommet för i år skall jag äntligen starta ett grönsaksland igen på egen tomt. rolleyes.gif
Malvia

Hej
det var ett tag sen du syntes här.

Tagetes och ringblommor tror ialla fall jag man kan plantera "överallt"
Mia, zon 3
Det jag minns på rak arm är gurkört bland jordgubbarna - ska ge bra smak.
Håller på och läser John Fedors "Den naturliga trädgården" - där står det en hel del om samodlingar. Men ta mig tusan om jag kommer ihåg något .... wacko.gif
Diana
CITAT (Malvia @ 01-02-2007, 13:02)

Hej
det var ett tag sen du syntes här.

Tagetes och ringblommor tror ialla fall jag man kan plantera "överallt"

Malvia, det beror på att jag spenderat stor tid på iFokus Trädgårds forum (www.ifokus.se) och på Trädgårdsbloggen (www.tradgardsblogg.se). Men Odla.nu är trots allt bästa tället att få snabba svar rolleyes.gif
Jag skall leta bland mina böcker för att se om jag kan hitt amer info om detta.
Diana
CITAT (Mia @ zon 3,01-02-2007, 14:15)
Det jag minns på rak arm är gurkört bland jordgubbarna - ska ge bra smak.
Håller på och läser John Fedors "Den naturliga trädgården" - där står det en hel del om samodlingar. Men ta mig tusan om jag kommer ihåg något .... wacko.gif

Men så bra Mia, jag har nämligen nyss köpt gurkört. Skall prova det i sommar. smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Runåbergs brukar skriva i sina odlingsbeskrivningar om de olika grönsakerna vilka växter de gärna samodlas med och deras odlingsbeskrivningar kan hittas på deras hemsida.

I odlingsbeskrivningen av morot hittar man ex. detta:

Samodling är ett sätt att försvåra för insekterna att hitta moroten och på samma gång öka trivseln för den. Svartrot, ärter, sallat, tomat, rädisa, rotpersilja, salvia och framför allt lökväxterna i närheten av morötterna kan förhindra eller dämpa angrepp. Men så inte dill intill morötterna. De är nära släkt, men gillar inte varandra.
Diana
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,01-02-2007, 18:14)
Runåbergs brukar skriva i sina odlingsbeskrivningar om de olika grönsakerna vilka växter de gärna samodlas med och deras odlingsbeskrivningar kan hittas på deras hemsida.

I odlingsbeskrivningen av morot hittar man ex. detta:

Samodling är ett sätt att försvåra för insekterna att hitta moroten och på samma gång öka trivseln för den. Svartrot, ärter, sallat, tomat, rädisa, rotpersilja, salvia och framför allt lökväxterna i närheten av morötterna kan förhindra eller dämpa angrepp. Men så inte dill intill morötterna. De är nära släkt, men gillar inte varandra.

Tack snälla för detta. biggrin.gif
Kajsa H
Vi märkte i somras att grönkålen som hade ringblommor intill fick betydligt mycket mindre angrepp av kålfjärilslarver än den som stod bara en liten bit längre bort!
Ophelia
Jag har en bok som heter "Den naturliga trädgården- Odla ekologiskt i harmoni med naturen" av John Fedor. Där står det lite tips om samplantering/odling om du önskar köpa en bok om odling smile.gif
Diana
CITAT (Ophelia @ 03-02-2007, 21:26)
Jag har en bok som heter "Den naturliga trädgården- Odla ekologiskt i harmoni med naturen" av John Fedor. Där står det lite tips om samplantering/odling om du önskar köpa en bok om odling  :)

Denna bok låter som en bra investering. Skall leta upp den och se vad den kostar.

OK, dryga 180:- beroende på vart man köper den wink.gif
Susanna
Jag köpte den på bokrean något år - har för mig att den var billigare då. Vem vet - den kanske dyker upp på bokrean igen.
Mia, zon 3
Jag tror att den fanns med på Åhlens bokrea förra året, men vad den kostade minns jag inte. 180:- tycker jag absolut att den är värd, så slå till! smile.gif
Kom på en sak till - vet inte om det är sant, men det sägs i alla fall i England att jordgubbar dör om man planterar gladiolus i närheten...?

Frågan är ju om man samodlar ur växtskyddssynpunkt, eller i växtföljdssynpunkt, för att få ut så mycket som möjligt av odlingsytan. Jag tror att det är viktigt att vara noga med växelbruket, och att hålla koll på växtfamiljerna för att inte paja de goda effekterna av det. Men allt det där står bra beskrivet i Fedors bok.
Merlin
Jag samodlar röd jättevallmo och piplök. Låterkanke konstigt men är snyggt. Runt löklandet växer isop som låg häck som blommar senare på sommaren. Det är inte så mycket av hansyn till skörden utan bara för att det är snyggt smile.gif
Sailor Pluto
Här kommer ett boktips:
Morötter älskar tomater, av Louise Riotte.

Den är ganska gammal, hittade den på biblioteket. Såg att den engelska versionen finns att köpa på Bokus. Vilken intressant tråd förresten!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon